Formule 1

Formule 1: Vettel wint ondanks problemen, Verstappen vijfde na aanrijding Ricciardo

Vettel

Sebastian Vettel heeft op de Hungaroring een belangrijke overwinning geboekt in de strijd om de wereldtitel. De Duitser had grote problemen met zijn stuurinrichting, was ook helemaal niet snel, maar had één groot voordeel: op de Hungaroring is inhalen onmogelijk. Räikkönen was veel sneller, Hamilton zat daar vlak achter en was ook veel sneller. Maar geen van de mannen kwam überhaupt tot maar één inhaalpoging. Het leverde een spannende, maar actieloze race op. Actie was er wel bij Red Bull: Verstappen reed bij de start Ricciardo aan, waardoor de Australiër ziedend uitviel. Het leverde Verstappen tien seconden straf op en uiteindelijk de vijfde plaats. Maar hij zal bij Red Bull intern een standje krijgen na de race.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Pole geen garantie
Op de Hungaroring, waar inhalen een lastig verhaal is, is de pole uiteraard de ideale uitgangspositie, maar die biedt geen garanties: slechts 13 keer van de 31 races hier won de polesitter. Vettels eerste missie is als eerste de eerste bocht induiken. Hij komt goed van zijn plek en behoudt de leiding. Zijn buffer Räikkönen volgt als tweede.

Verstappen elimineert Ricciardo
Daarachter wordt het spannender. De Red Bulls zijn samen goed weg en jagen op de Mercedessen. Verstappen gaat buitenom en wil de derde plek pakken, maar moet even inhouden voor Räikkönen. Hamilton moet hetzelfde voor Bottas en wordt gepasseerd door Ricciardo. Die heeft de drive en lijkt buitenom ook Verstappen te pakken. Verstappen heeft de ruimte, maar hij blokkeert, schiet iets rechtdoor en rijdt zo zijn teamgenoot aan. Die loopt hierbij zoveel schade op dat hij in de volgende bocht spint en midden op de baan strandt. Was het opzettelijk van Verstappen? Nee, waarschijnlijk niet. Had hij minder risico moeten nemen met zijn teamgenoot? Ja.

"Is dat wie ik denk dat het was?" vraagt Ricciardo. "*** slechte verliezer!" Later licht hij dat uitgebreid toe. "Het was een erg amateuristische fout, het was niet eens een inhaalpoging. Hij had de lijn bij bocht 1, maar dat pakte verkeerd uit en ik kon hem buitenom voorbij. Voor hem werd een goede start een slechte, en het lijkt erop dat hij dat wilde fixen en 'oeps, crash'. Ik denk dat hij er niet tegen kan als er een teamgenoot voor hem rijdt."

Herstart
De safetycar komt de baan op om Ricciardo's auto op te ruimen en geeft bij de herstart Hamilton de buitenkans om de Red Bull terug te pakken. De Brit zit bovenop Verstappen op het rechte stuk en die kiest al snel de binnenkant. Hamilton blijft buitenom zitten en probeert de lijn richting bocht 2 te pakken. Die schermt Verstappen echter weer vakkundig af en zo houdt hij de vierde plek vast. Hamilton gaat niet tot het gaatje, zo geeft hij over de boardradio toe – dat was hem te link met Verstappen.

Sainz heeft bij de start knap de zesde plek gegrepen. Hij vecht bij de herstart een robbertje uit met Fernando Alonso en houdt de McLaren achter zich.

Tien seconden straf Verstappen
De wedstrijdleiding heeft zich gebogen over de startcrash tussen de Red Bulls en spreekt zich streng uit tegen Verstappen. Hij krijgt een straf van tien seconden, die hij moet inlossen bij de eerste pitstop.

Ieder zijn eigen problemen
In de openingsfase gebeurt er op de baan vrij weinig, maar in de cockpits is het druk. Vettel slaat eerst een gat van negen seconden naar Bottas (met Räikkönen ertussen), maar hij krijgt problemen met zijn stuur. Dat staat scheef, waardoor hij op het rechte stuk naar links stuurt. Hierdoor loopt de voorsprong op Räikkönen en Bottas weer stilaan terug. Bottas en Hamilton hebben problemen met de boardradio.

Bottas

Bottas probeert undercut
Na 30 ronden is Valtteri Bottas de eerste die de pits induikt. Een undercut bij Räikkönen is wat optimistisch, want het gat van vijf seconden lijkt onhaalbaar. Zijn stop is ook nog niet goed, dus dat helpt al helemaal niet. Räikkönen reageert niet, Hamilton komt de volgende ronde wel binnen. Hij komt 2,5 seconde achter Bottas uit.

Ferrari reageert een ronde later dan toch. De leider komt als eerste en blijft de Mercedessen ruimschoots voor. Räikkönen komt de ronde daarna en hij wordt in die ene ronde behoorlijk gehinderd door Di Resta. "Die moet lekker terug de commentaarbox in", zegt de Fin. Zijn boosheid is terecht, want Räikkönen komt maar net achter Vettel weer de baan op.

Verstappen lang door
Max Verstappen ligt dan aan de leiding, want hij is nog niet gestopt. Door die straf kan hij niet mee in dezelfde strategie als de Ferrari's en Mercedessen en dus zal de Nederlander waarschijnlijk maar één keer stoppen.

Spaans onderonsje
Het Spaanse gevecht tussen Sainz en Alonso gaat de hele eerste stint door. Alonso zit binnen de seconde, maar komt er niet voorbij. In de pits dan? De twee komen tegelijk, de McLaren-stop is iets sneller, maar dat is niet genoeg. En dus gaat het mooie gevecht gewoon door. Alonso schiet rechtdoor in de chicane, haakt weer aan en na twee ronden lukt het hem dan toch om de Toro Rosso te passeren. Hij pakt de binnenkant in de eerste bocht, gaat te diep waardoor Sainz weer terug kan steken, maar in de tweede bocht gaat Alonso er buitenom dan toch langs: p6.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet