GT

Liveblog ADAC GT Masters Zandvoort

2017 Gounon Pole

Voor de vijfde keer is het ADAC GT Masters circus op Circuit Zandvoort neergestreken. AUTOSPORT.NL is het hele weekeinde aanwezig en zal verslag doen van de wedstrijden in de ADAC GT Masters, ADAC TCR Germany en Renault Clio Cup Central Europe. Updates verschijnen, met tijdsaanduiding, telkens bovenaan. Vragen en opmerkingen zijn als altijd welkom via de commentaarfunctie. 


Tekst: Marcel ten Caat en René de Boer (vanuit Zandvoort)
Foto's: ADAC GT Masters, Willem J. Staat, Marcel ten Caat, René de Boer

16.45 uur: Daarmee sluiten we de berichtgeving via dit liveblog vanuit Zandvoort af. We hebben een prachtig raceweekeinde beleefd met volle startvelden, volop spektakel en een uitstekende sfeer. Het was ook mooi om tijdens de GT-races de hoofdtribune volledig gevuld te zien. In totaal kwamen er dit weekeinde 13.000 bezoekers naar Zandvoort. Over vier weken zijn we er weer, dan voor de DTM, het EK Formule 3, de Audi Sport TT Cup en de GT4 European Series. Graag tot dan!

2017 Tunjo Finish
Tweede overwinning voor Oscar Tunjo, waarschijnlijk de eerste Colombiaan die ooit op Zandvoort heeft gewonnen

16.30 uur: Ondanks een 'drive through' vanwege het proberen in te halen van de safety-car tijdens de formatieronde won de Colombiaan Oscar Tunjo met de Kornely Motorsport-Mercedes-AMG GT3 ook de tweede wedstrijd van de STT Spezial Tourenwagen-Trophy H&R Cup. Ulrich Becker eindigde met zijn ex-Falken-Porsche 997 GT3-R als tweede, gevolgd door Jürgen Bender met de Corvette Z06 GT3 R. Aanvankelijk streed ook Jürgen Alzen met de H&R-Ford GT mee om de ereplaatsen, maar hij ging te vroeg op het gas aan het eind van een safety-car-fase om de brokstukken van het rechter voorspatbord van de Donkervoort te kunnen verwijderen en werd daarvoor binnengeroepen voor een 'drive-through'. Die oproep negeerde de Duitser, wat resulteerde in een zwarte vlag.

15.30 uur: Melvin de Groot weerstaat de druk van zijn teamgenoot Bleekemolen en wint de race, op tienden van een seconde gevolgd door Sebastiaan Bleekemolen en Albert Legutko.

15.15 uur:
Soubek verliest in 200 meter drie posities. De Groot neemt de leiding over, op de voet gevolgd door Sebastiaan Bleekemolen en Albert Legutko. Spannende race met vier rijders aan de leiding als aan een touwtje.

15.00 uur: De tweede race van de Clio Cup Central Europe gaat van start. René Steenmetz gaat op het rechte eind meteen in de rondte en dat betekent dat de safetycar in de baan komt. In ronde drie gaat de race opnieuw van start, Sandro Soubak leidt de race, maar hij staat meteen zwaar onder druk van Melvin de Groot en Sebastiaan Bleekemolen. Meerdere rijders, waaronder ook Team Bleekemolen, staan op slicks en die zullen snel het voordeel hebben.

2017 Winnende Audi

14.20 uur: De auto's zijn terug in de pits. Bij Land-Motorsport is men vanzelfsprekend zeer tevreden over de 1-2 van het team. HB Racing eindigt als derde.

14.12 uur: Catsburg probeert Jaminet in te halen, maar de beide rijders raken elkaar. Catsburg spint en wordt vol geraakt door de RWT Racing Corvette van Sven Barth. Safety car.

14.11 uur: Herstart na safety car nummer 3! Dit keer was het Rogivue die zijn Mercedes in het grind van de Tarzanbocht parkeerde. Nog een kleine vier minuten te gaan.

14.00 uur: Nick Catsburg is helemaal in zijn element. Na de pit stops lag de BMW-rijder op plek 19, met nog 14 mionuten te gaan ligt hij al op plaats zes en zet hij de snelste sectortijd in sector 1 neer.

13.55 uur: Opnieuw een safety car nadat Patrick Assenheimer in de Gerlachbocht de controle over zijn Mercedes-AMG GT3 verliest en in de bandenstapel klapt. Het lijkt inmiddels ook op te klaren.

13.53 uur: Een drive-through voor de Corvette van Van der Zande en Gounon. Het regent inmiddels ook weer flink.

13.49 uur: Na de chaos in de pits is het Jeffrey Schmidt die de leiding heeft genomen, voor Jules Gounon. De Corvette is echter 'under investigation' voor een snelheidsovertreding in de pits. Groen!

13.37 uur: Safety car nadat Engelhart en Van der Linde van de baan gaan in de Hans Ernstbocht. De Audi R8 LMS staat erg diep in het grind. Van der Zande maakt indruk op de kletsnatte baan, hoewel de achterstand na 11 ronden al 22 seconden is ten opzichte van Götz.

13.18 uur
: Tot ieders verbazing komt het hele veld zonder schade door de Tarzanbocht en de Hugenholtzbocht heen.

13.15 uur: Twee formatieronden achter de safety car. De baan is drijfnat. De Schütz Porsche komt direct naar binnen...om van slicks naar regenbanden te wisselen. Beetje laat.

13.00 uur: De ADAC GT Masters auto's staan op de grid. Het regent inmiddels behoorlijk en de teams wisselen en masse naar de regenbanden voor de race. De grid loopt snel leeg, iedereen zoekt een schuilplek.

12.35 uur: Langeveld komt opnieuw als eerste over de streep. Van der Linde is tweede, Wolfe pakt de laatste podiumplaats. Rik Breukers is na de laatste ronde 'under investigation'. Koster en Verhagen vallen uit.

12.20 uur
: De tweede safety car van de race. Nadat eerst Florian Thoma in de Tarzanbocht in het grind tot stilstand kwam, zijn het nu Rhyn en Goede die elkaar raken in de Hans Ernstbocht. Het regent inmiddels ook.

11.56 uur
: Circuit speaker Erik Post spreekt over een spectaculaire race in ADAC TCR Germany gisteren. In de perszaal wordt die mening niet gedeeld. Jaap van Lagen is vandaag wel van de partij. De Audi met startnummer 56 staat aan het einde van de pit lane.

2017 Bleekemolen De Groot PF

11.05 uur: Sebastiaan Bleekemolen pakt de overwinning, voor Melvin de Groot. René Steenmetz eindigt als zesde, Michael Bleekemolen wordt achtste. Lucas Groeneveld wordt als 18e afgevlagd. Daarmee komt direct een einde aan het ochtendprogramma hier op Circuit Zandvoort. Om 12 uur gaan we verder met de tweede race van het ADAC TCR Germany kampioenschap. Hopelijk wordt het vandaag wel een race in plaats van de farce van gisteren.

11.04 uur
: Legutko stuurt in in de bocht zonder naam, daar zit echter Bleekemolen al. Contact en Bleekemolen naar de leiding. De Groot profiteert en gaat naar plaats twee. De laatste ronde loopt inmiddels.

2017 Bleekemolen De Groot Finish

11.02 uur: Toch nog een herstart. Bleekemolen direct in de aanval bij Legutko. Achter de safety car zat Bleekemolen al tegen de bumper van de leider aan. De Groot nog altijd derde.

10.57 uur: Mackschin gaat net voor de herstart al bijna van de baan en verremt zich in de Tarzanbocht. Einde race voor de Duitser. Bleekemolen gaat ook wat wijd, waardoor Albert Legutko vanaf P3 naar de leiding gaat. Opnieuw safety car om de Clio van Mackschin te bergen.

10.50 uur: Er kunnen wat opmerkingen worden gemaakt over de 'driving standards' van sommige deelnemers. Na het nodige duw- en trekwerk in de Gerlachbocht, de Hugenholtzbocht en de Hans Ernstbocht vallen er drie auto's stil met schade. De safety car is op de baan.

10.40 uur: De Clio's zijn op de baan voor hun eerste race en verrassend genoeg is bijna iedereen ongeschonden door de eerste ronden heen gekomen. Alleen Max Zschuppe heeft het moeilijk, hij spinde al enkele keren in de eerste twee ronden en krijgt ook nog eens een drive-through voor te snel rijden in de pits.

10.15 uur:
Oscar Tunjo behaalde met een tijd van 1:36,622 minuten de pole-position in de kwalificatie van de STT Spezial-Tourenwagen Trophy H&R Cup. Met zijn Mercedes-AMG GT3 was de Colombiaan 1,789 seconden sneller dan Jürgen Alzen in de H&R-Ford GT. Zandvoort-specialst Ulrich Becker, die ook regelmatig in het DNRT Winter Endurance Kampioenschap eindigden mez zijn Porsche 997 GT3 R als derde, voor Jürgen Bender in de Corvette Z06 GT3-R. Halverwege de sessie was er een onderbreking toen Steffen Schwan met zijn Ford Fiesta ST in de grindbak was beland.

2017 Bortolotti Pole
Mirko Bortolotti op pole-position voor de tweede ADAC GT Masters-race

9.25 uur: De GRT-Grasser Racing Team-Lamborghini Huracán GT3 van Mirko Bortolotti en Ezquiel Perez-Companq start vanmiddag vanaf de pole-position voor de tweede ADAC GT Masters-race. Bortolotti reed met 1;35,329 minuten de snelste tijd van het weekeinde tot nu toe en veroverde daarmee de eerste startplaats. Hij had een voorsprong van 0,015 seconde op Maximilian Götz in de nummer 84-HTP-Mercedes, die het daarmee een stuk beter deed dan zijn teamgenoot Assenheimer, die gisteren in de kwalificatie niet verder kwam dan de 17e plaats. De nummer 3-Aust Motorsport-Audi eindigde met Kelvin van der Linde op de derde plaats, voor de andere GRT-Grasser-Lamborghini van Christian Engelhart en Rolf Ineichen. Renger van der Zande kwalificeerde de winnende auto van gisteren, de Callaway-Corvette, als zevende, waarmee hij de best geklasseerde Nederlander op de grid is. De MANN-Filter-Mercedes met Marvin Kirchhöfer en Indy Dontje eindigde met de Duitser aan het stuur als 16e in de kwalificatie. De eerste 15 auto's zaten binnen één seconde. De Schnitzer-BMW kwam er met Philipp Eng achter het stuur niet aan te pas: meer dan de 20e plaats zat er voor de Oostenrijker en teamgenoot Nicky Catsburg niet in.

zondag, 9.05 uur: Goedemorgen vanaf Circuit Zandvoort, dat zich op dit vroege uur van zijn zonnige kant toont - beter dan de verwachtingen gisteren lieten zien. Laten we hopen dat dat zo blijft, het ziet er nu in ieder geval uitstekend uit. Het prachtige geluid van de GT3-auto's galmt alweer door de duinen, want de kwalificatie voor de tweede ADAC GT Masters-race van dit weekeinde is in volle gang. Na een minuut of vijf was er al een curieus incident, want de nummer 22-Nissan GT3-R NISMO met de Duitser Marc Gassner achter het stuur verloor het rechter achterwiel. Wederom een slordigheid van het MRS-team, waarvan we dit seizoen al vaker de nodige onhandige acties hebben gezien. Op drie wielen reed Gassner terug naar de pits, er volgt een melding aan de sportcommissarissen vanwege een 'usafe release'.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 21 juli 2017 14:40

    Oe, daar gaan al de eerste auto's van de baan. Hopelijk blijft er meer dan voldoende over voor de races op zondag! zie jullie dan!

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 21 juli 2017 22:00

    Dirk..... Met 27 GT3s, 44 TCR, 25 Clio's en tot nu toe 18 STT zijn het meer dan voldoende auto's! Morgen dag 2 :)

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 22 juli 2017 08:57

    Het kan dus wel een vol startveld op circuit park Zandvoort.

    • 5
    • 0
     
    Dirk 24 juli 2017 08:35

    Volle startvelden, volle tribune, spannende races. Reclame voor de racerij!

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 juli 2017 13:57

    Hiermee wordt ook pijnlijk duidelijk hoe het gesteld is met de nationale racerij. Dan doel ik niet op het DNRT waar de echte amateur met een beperkte beurs volledig aan zijn trekken komt.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 juli 2017 17:24

    Dat is helemaal juist. We nodigen een keer onze oosterburen uit en het is gelijk spectaculair.

    • 1
    • 1
     
    Racing-Fan 25 juli 2017 10:37

    Een beetje oneerlijk om een klein land als Nederland te vergelijken met een groot land als Duitsland.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 juli 2017 12:05

    Nee hoor, autosport leeft in Duitsland gewoon. Ik zie de ANWB circuit ( Park ) Zandvoort Master BY Heineken dan ook nog niet 123 gebeuren. Jij wel ??

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 25 juli 2017 20:06

    Dat eerste niet, maar dat tweede wel.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet