Formule 1

Formule 1: Ricciardo wint bizarre GP van Baku, motor laat Verstappen weer in de steek

Ricciardo

Na een bijzonder tumultueuze, incidentrijke, regelmatig onderbroken, knotsgekke Grand Prix van Azerbeidzjan heeft Ricciardo de overwinning op zijn naam geschreven. De Australiër reed na een paar rondjes nog 17e, maar voor hem gebeurde zo veel – waaronder vier safetycars, een rode vlag, een opzettelijke aanrijding tussen Vettel en Hamilton, een losse headrest bij leider Hamilton – dat Ricciardo zomaar doorschoof naar de leiding. De rest van het podium onderstreept de bizarheid van de race: Lance Stroll lijkt als tweede te eindigen, maar wordt in de allerlaatste meters voor de finish nog gepasseerd door Bottas. De Fin had je daar kunnen verwachten, maar hij lag na twee ronden nog op een ronde achterstand – door een startcrash met Räikkönen – maar eindigt gewoon als derde. Max Verstappen reed weer een goede openingsfase, had deze race ook zomaar kunnen winnen, maar wederom liet zijn Renault-motor hem al heel vroeg in de steek. Voor de zoveelste keer ziet Verstappen een goed resultaat door zijn handen glippen en voor de zoveelste keer profiteert Ricciardo daar optimaal van.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Kort sprintje
Ondanks het gigantische lange eind op het stratencircuit van Baku, is de sprint van de start naar de eerste bocht maar kort. Dat was het in Canada echter ook. Kan Verstappen weer zo'n startstunt uithalen? De Nederlander komt goed weg, maar eigenlijk doet iedereen voor hem dat ook en dus wint noch verliest hij.

In de eerste bocht gaat alles goed in het voorveld, alleen Sainz gaat de rondte in als hij moet uitwijken voor zijn teamgenoot. Daarna gaat het echter ook voorin mis. Räikkönen zit aan de buitenkant van Bottas, die stuitert over de kerb en tikt daardoor Räikkönen tegen de muur. Bottas loopt zelf de meeste schade aan, aan zijn neus; hij moet gehavend terug naar de pits en loopt direct een ronde achterstand op. Räikkönen kan wel door.

Van die chaos profiteert Perez het meest, want die schiet door naar de derde plek, achter Hamilton en Vettel. Verstappen sluit daarachter aan als vierde, gevolgd door Räikkönen, Massa en Ocon. Verstappen rijdt de ronde daarna door achtergebleven onderdelen en vermoedt dat hij daarbij schade heeft opgelopen. Dat is niet aan zijn tempo te zien, want hij zit vlak achter Perez. Teamgenoot Ricciardo heeft meer last van onderdelen, hij moet na een paar ronden binnenkomen om zijn remmen schoon te maken en valt terug naar p17.

Verstappen

Verstappen valt weer uit: "Daar gaan we weer!"
Max Verstappen zit tien rondjes vast achter Perez als hij besluit om het mes tussen de tanden te zetten en in de aanval te gaan. Hij lijkt zich in de eerste bocht goed te prepareren voor een aanval in bocht 3, maar Perez maakt zijn auto breed en gooit het gat dicht. Dat zou wel eens een mooi gevecht kunnen worden, maar of de duivel ermee speelt, is het daarna weer raak voor Verstappen. Zijn Renault-motor geeft weer de geest en voor de zoveelste keer ziet Verstappen een potentiële podiumplaats verdwijnen. "Daar gaan we weer!", roept hij uit over de radio. Zwaar teleurgesteld sukkelt hij terug naar de pits en wordt hij teruggeduwd in de garage.

Tegelijk met Verstappens onheil, valt ook Kvyat stil. De Toro Rosso strandt op een vervelend punt en dat is voor de wedstrijdleiding reden om de safetycar de baan op te sturen. Het is voor de rijders een mooi moment om de enige stop te maken. Hamilton, Vettel, Perez en Räikkönen doen dat allemaal en blijven in slagvolgorde. De strijd zal dus op de baan gestreden moeten worden.

Herstart
De safetycar duurt erg lang, omdat Bottas zich van zijn ronde achterstand mag ontdoen. In Monaco bleek hoe moeilijk het is om na de safetycar de banden op temperatuur te krijgen. Hamilton verrast Vettel door bijzonder vroeg op het gas te gaan. Dat plannetje slaagt, want Vettel wordt aangevallen door Perez. Die heeft meer snelheid, maar Vettel kiest verstandig de binnenkant en behoudt de tweede plek. Ook zijn teamgenoot komt in de verdrukking, hij wordt gepasseerd door Ocon. In die actie verliest Räikkönen een bargeboard, zonder contact te maken overigens, maar het ligt wel midden op de baan. En nog voordat de safetycar goed en wel tot stilstand is gekomen, mag hij weer terugkomen.

Vettel botst tegen Hamilton – 2x
Na weer een paar trage ronden, gaat de safetycar weer weg. Hamilton moet nu wat anders verzinnen en dat doet hij: hij gaat nu heel traag rijden. Zo traag zelfs dat Vettel tegen de Mercedes aanrijdt. Vettel verliest onderdelen en wordt zo boos dat hij naast Hamilton gaat rijden en opzettelijk wiel-tegen-wiel de Mercedes een beuk geeft. Opmerkelijke taferelen in de hete straten van Baku. Hier zal de wedstrijdleiding iets mee móéten.

Bij de herstart is Vettel hierdoor ook uit positie en wordt hij aan alle kanten aangevallen. Het lijkt een wonder, maar Vettel behoudt de tweede plek. Daarachter wordt het echter helemaal druk.

Force India's tegen elkaar
Perez komt dus niet langs Vettel en wordt vervolgens aangevallen door zijn teamgenoot. Bij Force India rommelde het in Canada al enorm, maar toen was het nog vocaal. Nu gaat Ocon in de aanval, maar er is net niet genoeg ruimte voor de twee teamgenoten. Ze raken elkaar, Perez raakt de muur en wat een geweldig resultaat leek te worden, eindigt desastreus voor het team. De twee moeten langzaam terug naar de pits, alleen Ocon kan nog verder.

Räikkönen

Ook Räikkönen eruit
Kimi Räikkönen zat midden in de drukte, maar raakte niemand. Toch loopt hij een lekke achterband op, door debris. Räikkönen haalt met de band aan flarden nog wel de pits, maar die flarden hebben de hele achtervleugel kapot geslagen. Het is einde race voor de Ferrari-rijder.

Williams lachende derde
Het malheur van twee Force India's is sowieso koren op de molen van grootste concurrent Williams. Maar het wordt voor hem nog rooskleuriger, want Massa en Stroll rijden derde en vierde. Dat kan een mooie middag worden. We zijn echter nog niet halverwege de race.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet