Groeten uit ...

F3: Groeten uit Pau

IMG 5234
Inderdaad, Grands Prix in het meervoud, want komend weekeinde is er ook nog de historische variant

Afgelopen weekeinde hadden autosportliefhebbers de keuze uit vele evenementen: op Zandvoort de Jumbo Racedagen driven by Max Verstappen, op de Lausitzring het Motorsport Festival met DTM en ADAC GT Masters, en in het Zuid-Franse Pau de 76e editie van de traditionele 'Grand Prix de Pau', met het EK Formule 3 als hoofdact en interessante klassen als de GT4 European Series - Southern Cup, de Eurocup Formule Renault 2.0, de Franse merkencups met Renault Clio en Peugeot 308 en de Twin'Cup in het bijprogramma. De diverse races, inclusief de nodige Nederlandse successen worden belicht in ons liveblog. Goed, je bent iets langer onderweg dan naar Zandvoort of zelfs naar de Lausitzring, maar het evenement op het stratencircuit in het stadscentrum, waarop al sinds de vroege jaren dertig vrijwel onveranderd wordt geracet, blijft naar mening van uw redacteur een van de leukste van Europa. Volop reden dus voor een 'Groeten uit'.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

IMG 5118

Historische posters van het evenement in de etalage van de plaatselijke VVV.

IMG 5121

Pau heeft een bijzonder leuk en sfeervol historisch stadscentrum.

IMG 5122

IMG 5119

Onde de titel 'Plein Pau' biedt de lokale GT3-rijder Mike Parisy passagiersritten met raceauto's, racecursussen en andere incentive-achtige activiteiten aan.

IMG 5277

Parisy, redelijk succesvol op GT3-niveau, maar ook niet meer dan dat, is in Pau echt een held. Langs alle invalswegen van de stad zijn billboards met de coureur erop te zien, en na de race moest hij voor de lokale en regionale media op de foto met Eric Saubatte, plaatsvervangend burgemeester van Pau. De echte burgemeester, François Bayrou, die de afgelopen jaren veel heeft gedaan om de Grand Prix een nieuwe impuls te geven (na de desastreuze tegenwerkingen van voorgangster Marine Lignière-Cassou, die er zelfs voor zorgde dat het evenement in 2010 niet doorging), was vorige week groot in het nieuws, na zijn benoeming tot minister van justitie in het nieuwe kabinet onder de Franse president Macron.

IMG 5129

Na de eerste rechtsknik na de start is de 'virage de la gare' de eerste echte bocht op het circuit, waar het dan ook regelmatig tot aanrijdingen komt. Net als op diverse andere plaatsen langs de baan zorgt een kraan ervoor, dat gestrande auto's snel kunnen worden verwijderd en de race niet te lang behoeft te worden geneutraliseerd. En soms zelfs helemaal niet, want de baanposten werken echt vlot.

IMG 5138

Vanaf de 'Boulevard des Pyrennées' heb je een prima zicht op het eerste gedeelte van het circuit.

IMG 5135

Natuurlijk is de Grand Prix ook voor de lokale autodealers een prima gelegenheid om hun gamma te presenteren.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    ace1 24 mei 2017 17:44

    @Rene de Boer de Franse F4 hoort toch ook bijprogramma van de Grand Prix van Pau?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 24 mei 2017 18:34

    Ja, die was ik in de optelling even vergeten. Maar die reed inderdaad ook.

    • 0
    • 0
     
    ace1 24 mei 2017 20:00

    @Rene de Boer nog een vraag in het verleden deed de Formule 3000 ook met aan Grand Prix van Pau zou het bijvoorbeeld ook mogelijk zijn om de Formule V8 3.5 aan de Grand Prix van Pau te laten deelnemen of is dit niet verantwoord met de veiligheid van de coureurs?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 24 mei 2017 21:39

    Theoretisch kan het: de homologatie van het circuit in Pau laat snelheidswedstrijden voor alle typen auto's toe, met uitzondering van de Formule 1. Deze homologatie is in Frankrijk een wettelijke procedure (niet alleen onderhevig aan de besluitvorming van de nationale federatie, in dit geval de FFSA), en is in maart van dit jaar voor een periode van vier jaar afgegeven. De bijbehorende documentatie is online te vinden (https://www.legifrance.gouv.fr/eli/arrete/2017/3/20/INTS1704636A/jo). Op papier kan Formule V8 3.5 dus ook, maar of dat wenselijk is, is de vraag.

    • 0
    • 0
     
    ace1 24 mei 2017 22:29

    @Rene de Boer ik begrijp jou punt maar een stratencircuit op de kalender van de Formule V8 3.5 zou dit kampioenschap wel een inpuls kunnen geven.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet