Retro

Retro: Groeten uit Montjuïc

barcelona-20170406-21

De GP van Spanje is achter de rug, in Barcelona als altijd. De GP van Monaco staat alweer de deur. Geen toepasselijker moment om terug te blikken op de tijd dat de Formule 1-auto's elders in Barcelona rondreden. Letterlijk in de stad, net zoals in Monaco, want van 1969 tot en met 1975 vond de GP van Spanje vier keer plaats op het stratencircuit van Montjuïc. AUTOSPORT.NL ging samen met Retro-partner Retro Racing Magazine op onderzoek uit. Zou hier nog altijd een tweede Monaco mogelijk zijn?

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Carlo Senten (Retro Racing Magazine), Mattijs Diepraam

De berg Montjuïc ten zuiden van het stadscentrum is een groen paradijs vol paleizen, tuinen en een heus kasteel waar ook het Olympisch stadion van Barcelona is te vinden. Het is de ideale tv-locatie in een stad die toch al tot de hipste van Europa gerekend mag worden. In Valencia werd het stratencircuit door de haven al snel in de steek gelaten, wegens gebrek aan glamour – en eigenlijk omdat het circuit ook vrij saai was.

Zou Montjuïc vandaag de dag nog een kans maken? Destijds werd er een streep door het circuit gezet omdat het te gevaarlijk werd. Toeschouwers stonden te dicht op de baan en de vangrails waren niet goed vastgeschroefd toen Rolf Stommelen met zijn Hill GH1 in 1975 in het publiek terechtkwam. Maar zijn dat argumenten die nu niet allang te weerleggen zijn? In 2017 weet men echt wel hoe je een vangrail monteert – ze doen het elk jaar in Monaco, met hekken erbovenop. En publiek niet meteen achter de vangrail laten staan is een veiligheidsmaatregel die in de 21e eeuw als vanzelfsprekend wordt gehandhaafd.

Blijft over de vraag of het circuit zelf nog geschikt is om F1-auto's uit 2017 aan te kunnen. Laten we daarom zelf gaan kijken. Dat doen we hier, maar ook in de nieuwste publicatie van onze Retro-partner Retro Racing Magazine. Loop het uitgebreide verhaal daar zeker niet mis!

 JBS1864 klein

Het 'rechte' stuk, met in de achtergrond het Olympisch stadion. We staan ter hoogte van start en finish.

 JBS2059 klein

Bij het Olympisch stadion is deze plaquette het enige dat nog aan het autosportverleden van de berg doet herinneren.

 JBS2024 klein

De auto's zaten voor het Olympisch stadion op het hoogste punt – vroeger kwamen ze daar even los – en raasden dan deze kant op, in een ellenlange doordraaier naar links.

 JBS2001 klein

Dan vol in de remmen, want de eerste bocht was een haarspeldbocht, de Angulo de Miramar. De auto's kwamen van links en draaiden naar rechts, waar ze de diepte in doken.

 JBS1949 klein

Na een flauwe rechtse, boven in beeld stormden de auto's naar beneden langs de prachtige Jardins de Laribal, aan de linkerkant.

 JBS1942 klein

Hier moesten ze alweer in remmen, want de volgende haarspeldbocht wachtte: Rosaleda.

 JBS1918 klein

 JBS1913 klein

 JBS1922 klein

Drie blikken op Rosaleda vanaf de buitenkant. Voorbij de bocht gaat het nog verder omlaag. Daarna volgt een vlakker stuk, met een kleine knik naar links die destijds Font del Gat heette. Hier was het circuit op z'n smalst, maar nog altijd breder dan Monaco. Hoe zou het er daar tegenwoordig uitzien?

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet