Formule 2

Formule 2: Leclerc via onwaarschijnlijke bandenstrategie naar sprintracezege Bahrein, sterke comeback De Vries

 X0W4474

De GP2 heeft ons in zijn 12-jarige bestaan al vele ongelooflijke races voorgeschoteld, maar in de nog zeer jonge geschiedenis van het nieuwe Formule 2-tijdperk hebben Charles Leclerc en zijn Prema-team het onwaarschijnlijkste tot nu toe gepresteerd: met een bandenwissel een sprintrace winnen. De Monegask toverde de zege uit zijn hoge hoed door halverwege de race voor 'Plan B' te kiezen: vol doorgaan op de mediums, met acht ronden te gaan wisselen naar softs en dan 21 seconden en 12 plaatsen goedmaken. Het was de race van een groot kampioen. Nyck de Vries liet een mooie comeback zien na het echec van gisteren: ondanks een mindere start racete de Fries beheerst naar P6, in de voetsporen van MP's Jordan King.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke oplossingen. Zo is de zege van Charles Leclerc in de F2-sprintrace van vandaag het beste te omschrijven. Artem Markelov, de winnaar van gisteren, dacht in de zinderende hitte van Bahrein aan hetzelfde, maar koos de verkeerde volgorde: starten op de softs en dan vroeg wisselen naar mediums. Hij sleepte er nog een achtste plaats uit, dankzij het bandenverval van zijn tegenstanders op de rand van de top-tien.

 W6I0316

Maar wat Leclerc en zijn team Prema lieten zien, was pas echt buitengewoon geïnspireerd. Met teamgenoot Antonio Fuoco als maatstaf – die mocht doorrijden tot aan de streep en daardoor net als De Vries gisteren wegzakte naar P10 – besloot het team om Leclerc vrij baan te geven toen die eenmaal na negen ronden de leiding had overgenomen van Luca Ghiotto (Russian Time). De Ferrari-junior ging vol in de aanval en opende een gat van acht seconden om daarna na 14 ronden de pits op te zoeken.

Was Prema gek geworden? Hoe kon je in een sprintrace banden wisselen met nog maar acht volle ronden voor de boeg? Terwijl je aan de leiding lag? Leclerc liet de strategie echter werken. Zijn rondetijden waren niet alleen vier tot vijf seconden sneller dan de rest, zijn inhaalacties waren zó efficiënt dat hij er geen enkele tijd mee verloor. In de laatste ronde haakte hij aan bij Luca Ghiotto en Oliver Rowland (DAMS), die het met elkaar uitvochten om de kop, maar daardoor hun banden onnodig vuil maakten. Probleemloos zeilde Leclerc langs beiden om zo de onmogelijkst geachte overwinning uit de geschiedenis van GP2/F2 op zijn naam te schrijven.

 56I9610

Achter Leclerc, Ghiotto en Rowland reed Rowlands teamgenoot Nicholas Latifi een goocheme race naar de vierde plaats, na een goede start die hem meteen naar de zevende plaats bracht. Jordan King van MP Motorsport streed de eerste fase met Rowland, Fuoco en Alex Albon om de plaatsen achter leiders Ghiotto en Leclerc. Rowland zag hij in de tweede fase van zich wegrijden, maar Albon en Fuoco verdwenen door bandenverval uit zicht. Zo eindigde King als vijfde. Albon lag in de openingsfase nog tweede, maar kon het tempo niet bijbenen. Aan het slot viel de ART-coureur ook ten prooi aan Nyck de Vries.

 W6I0323

De Vries had de les van gisteren volledig opgezogen en reed een beheerste race naar de zesde plaats. De Rapax-coureur had een mindere start en viel twee plaatsen terug, maar na zich rondenlang te hebben ingehouden, begon hij vanaf de 12e plaats aan een gestage opmars. Zijn mooiste passeeractie was ongetwijfeld die op de altijd lastige Sergio Canamasas, voor P10. Zonder een greintje rubberdegradatie pakte hij aan het slot ook nog Fuoco en Albon in, om zo voor de tweede keer in zijn debuutweekend punten te scoren.

Pechvogels waren er ook. Norman Nato, gisteren nog op het podium, lag er na drie bochten uit, nadat hij in een sandwich kwam tussen Rowland en King in een verhitte strijd om de vierde plaats. Poleman Nobuharu Matsushita moest uit de pitstraat vertrekken en was meteen kansloos. MP-coureur Sergio Sette Câmara werd lekgereden door een tegenstander en moest al na één ronde voor nieuwe banden binnenkomen. De Braziliaan reed wel de snelste ronde van de race. Tot slot maakte topteam Racing Engineering een absoluut rampweekend mee: hun coureurs Malja en Delétraz bleken slechts een figurantenrol te kunnen spelen.

 X0W5110

Formule 2, Sakhir, race 2, 16 april 2017

1. Charles Leclerc - Prema – 23 ronden, 43'03"023
2. Luca Ghiotto - Russian Time - 1"569
3. Oliver Rowland - DAMS - 2"898
4. Nicholas Latifi - DAMS - 7"575
5. Jordan King - MP - 9"962
6. Nyck de Vries - Rapax - 10"865
7. Alex Albon - ART - 11"382
8. Artem Markelov - Russian Time - 18"953
9. Johnny Cecotto - Rapax - 19"150
10. Antonio Fuoco - Prema - 19"983
11. Sergio Canamasas - Trident - 28"829
12. Louis Delétraz - Racing Engineering - 31"187
13. Gustav Malja - Racing Engineering - 33"622
14. Nobuharu Matsushita - ART - 34"392
15. Stefano Coletti - Campos - 35"901
16. Nabil Jeffri - Trident - 41"595
17. Sean Gelael - Arden - 52"029
18. Sergio Sette Camara - MP - 1'08"570

Snelste ronde: Sergio Sette Camara, 1'43"950

Uitgevallen
10e ronde - Ralph Boschung
1e ronde - Norman Nato

Stand kampioenschap
1.Leclerc 36; 2.Markelov 28; 3.Rowland 20; 4.Ghiotto 18; 5.Nato 18; 6.King 18; 7.Albon 10; 8.Latifi 8; 9.De Vries 5; 10.Matsushita 4.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet