Formule 2

Formule 2: Markelov spaart banden het beste voor mooie overwinning in Bahrein, De Vries P10 na val in ‘bandenafgrond’

 56I9432

Artem Markelov heeft de eerste Formule 2-wedstrijd van het seizoen op zijn naam geschreven na een perfect getimede race in zinderende omstandigheden in Bahrein. De Rus reed langer dan iedereen door op zijn mediums en spaarde daarna in de middenfase zijn softs zodanig dat hij poleman Charles Leclerc en de goed gestarte Norman Nato voorbijreed alsof ze stilstonden. Na een slechte start vanaf de eerste rij handhaafde Nyck de Vries zich driekwart van de race in de top-vier, maar aan het slot maakt hij helaas kennis met de beruchte 'afgrond' van de Pirelli-softs. Een tiende plaats was zijn deel. Jordan King bekroonde een mooie opmars voor MP Motorsport met een vierde plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

De openingsfase zag Charles Leclerc goed wegkomen, maar na twee ronden was Norman Nato hem voorbij. Nyck de Vries had daarentegen een mindere start en zag niet alleen Nato, maar ook de geweldig startende Artem Markelov voorbijkomen. Daarna stabiliseerde de wedstrijd zich in de volgorde Nato, Leclerc, Markelov, De Vries, Matsushita, Ghiotto, King (na een goede start), Cecotto (na een sterke opmars in de eerste ronde), Rowland en Fuoco (die in de eerste ronden terugviel).

Maar Nato leek te veel van zijn banden te hebben gevergd in de eerste ronden en Leclerc nam in de zevende ronde de kop weer over. Een ronde later was ook Matsushita het haasje: eerst Ghiotto en daarna King pakten de Japanner in, nog een ronde verder gevolgd door Rowland, die daarna ook King voorbijging voor P6. De Vries was intussen netjes rubber aan het sparen in een luchtig gat tussen Markelov en Ghiotto.

 56I0479

De topvijf was gestart op de mediums, maar de eerste starters op soft kwamen nu binnen. Veel gevolgen voor de strijd aan kop had dat niet, want de stoppers reden allemaal achteraan. Het spektakel werd nu verzorgd door het duel om de tweede plaats tussen Markelov en Nato, terwijl op de rand van de toptien Nicholas Latifi zijn voorvleugel kapotreed op de achterkant van Alex Albons auto. In de 14e ronde was Markelov voorbij aan de Fransman, die daarna meteen de pits binnenkwam als eerste van de leiders, gevolgd door Fuoco.

In de 15e ronde koos Leclerc voor zijn pitstop. Hij kwam nét voor Nato terug op de baan, maar Nato ging hem buitenom voorbij na een geweldig duel. De vraag was nu hoe lang Markelov op zijn mediums kon doorrijden. De Rus had De Vries inmiddels op vijf seconden gereden, die de volgende ronde naar binnen kwam, samen met Ghiotto, Rowland én King. Rowland ging meteen agressief aan de Italiaan voorbij, naar de virtuele vijfde plaats.

 X0W3830

Het bleek maar één ronde te zijn. Markelov ging samen met Albon, Cecotto, Boschung en Sette Câmara naar binnen, maar zag Nato en Leclerc langsrijden terwijl hij uit de pits kwam. De Russian Time-coureur mocht nu hopen dat hij aan het einde meer zou overhouden – dat moest het plan zijn.

Nato leidde na 20 van de 32 ronden vóór Leclerc, Markelov, De Vries, Rowland, Ghiotto en King, met een groot gat naar het ART-duo Albon en Matsushita op de achtste en negende plaats. Langzaam begon het veld zich meer uit te spreiden: Nato pakte drie seconden op Leclerc, terwijl Markelov na 23 ronden al tien seconden achterlag op de leider. Nog eens zes seconden verderop vormde zich een groepje met De Vries, Rowland, Ghiotto en King, waar de laatstgenoemde na 25 ronden de Italiaan passeerde.

 W6I0255

Nu ging het erop aankomen: hoe lang zou iedereen het volhouden op zijn softs? Wie ging er met zijn banden 'in de afgrond vallen'? Nato zag zijn voorsprong héél langzaam slinken, maar De Vries was veel meer in nood. In drie ronden tijd zakte de Nederlander terug van P4 naar P7, waarbij de passeeractie buitenom van Rowland het meest in het oog sprong.

Artem Markelov begon juist te vliegen in de slotfase. Met grote stappen kwam hij op Leclerc naderbij en met twee ronden te gaan ging de Monegask eraan. Ook Albon kwam op stoom en passeerde De Vries voor de zevende plaats, waarna ook Ghiotto P6 gewonnen moest geven aan de Thaise Brit. Maar niemand kon het tempo van Markelov bijbenen: de Russian Time-coureur reed in de voorlaatste ronde aan Nato voorbij alsof de Arden-auto stilstond. Het was perfect getimed van de snelle maar tot nu toe zo wisselvallige Rus, in zijn vierde jaar GP2/F2.

 56I9747

In de slotfase besliste Jordan King het duel met Oliver Rowland in zijn voordeel door voor MP Motorsport de vierde plaats te grijpen. De Vries viel verder terug naar de tiende plaats, voor één punt, terwijl Sergio Sette Câmara voor MP naar P12 reed.

Formule 2, Sakhir, race 1, 15 april 2017

1. Artem Markelov - Russian Time - 32 ronden
2. Norman Nato - Arden - 7"8
3. Charles Leclerc - Prema - 13"7
4. Jordan King - MP - 17"4
5. Oliver Rowland - DAMS - 18"1
6. Alex Albon - ART - 19"7
7. Luca Ghiotto - Russian Time - 27"0
8. Nobuharu Matsushita - ART - 29"9
9. Antonio Fuoco - Prema - 30"9
10. Nyck de Vries - Rapax - 35"7
11. Nicholas Latifi - DAMS - 47"5
12. Sergio Sette Câmara - MP - 50"1
13. Ralph Boschung - Campos - 52"5
14. Sergio Canamasas - Trident - 56"3
15. Johnny Cecotto - Rapax - 1'06"7
16. Stefano Coletti - Campos - 1'12"9
17. Sean Gelael - Arden - 1'18"5
18. Gustav Malja - Racing Engineering - 1'24"4
19. Nabil Jeffri - Trident - 1'38"9
20. Louis Deletraz - Racing Engineering - 1'39"1

Reacties

    • 4
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 15 april 2017 16:00

    Dat hoofdstuk de Vries dat zouden we toch sluiten ?

    • 5
    • 1
     
    sven2199 15 april 2017 16:10

    Waarom nou weer zo negatief. Dat hij waarschijnlijk geen formule 1 haalt is zeker, maar ik heb wel slechtere coureurs naar sportcars of gt's zien gaan. Ik denk dat de Vries een van de weinige Nederlandse coureurs is die ook echt kans maakt zonder het geld van een rijke papa. Wees blij dat er Nederlanders zijn die het op dat niveau nog mee kunnen strijden.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 17 april 2017 00:33

    Eens met Sven. Typisch Nederlands azijngezeik. Is een landgenoot alleen goed genoeg als die een potentieel wereldkampioen Formule 1 is ofzo? Als alle coureurs van dat niveau moeten zijn als ze F2 willen rijden, hou je verdomd lege velden over. En ik zie 'm op termijn nog wel races winnen ook.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet