Formule 1

Formule 1: Mercedessen botsen weer, Hamilton wint in laatste ronde, Verstappen knap tweede

Hamilton

Lewis Hamilton heeft in de allerlaatste ronde de overwinning van de Grand Prix van Oostenrijk gegrepen. De zege leek lange tijd naar Nico Rosberg te gaan, die van Mercedes het strategische voordeel kreeg. Toen Hamilton in de laatste ronde de aanval opende, speelde Rosberg het echter smerig door gewoon niet in te sturen en tegen zijn teamgenoot aan te rijden. Gerechtigheid zegevierde: met een kapotte voorvleugel verloor Rosberg in de laatste ronde behalve de leiding nog twee plaatsen. Max Verstappen reed een zeer sterke eerste stint, die hem op de derde plaats bracht. Daarna hield hij zijn banden extreem lang goed, waardoor hij geen tweede stop hoefde te maken. De prachtige derde plek werd in de laatste ronde dus een nog mooiere tweede.


Tekst: Daan Jeuken

Voorlopig droog
De start van de Grand Prix van Oostenrijk is onder droge omstandigheden, maar dat is absoluut geen garantie voor de komende anderhalf uur. Met Nico Rosberg op de zesde plek, is het voor poleman Hamilton een uitgelezen mogelijkheid om de in Azerbeidzjan weer opgelopen achterstand weer wat te verkleinen. Dan moet hij wel een keer goed starten, want dat gaat tot dusver dit jaar bar slecht.

Op de Red Bull Ring doorbreekt Hamilton die lijn: hij komt goed weg en gaat als leider de eerste bocht in. Hulkenberg naast hem gaat minder lekker weg; hij verliest direct twee plaatsen aan Button en Raikkonen en sluit aan als vierde. Rosberg wint een plaatsje ten koste van Ricciardo. Verstappen wint twee plaatsen en komt door als zevende.

Jenson Button rijdt op de tweede plek behoorlijk uit zijn gewoonlijke positie, maar hij laat dit buitenkansje niet liggen om McLaren weer eens in positieve zin te laten spreken. Button houdt Räikkönen zonder veel problemen achter zich, hetgeen Hamilton de kans geeft om een gat te slaan. Na zeven ronden vindt Räikkönen eindelijk het gaatje en pakt hij de tweede plek.

Verstappen

Verstappen rukt op
Max Verstappen won bij de start twee plaatsen en gaat ook in de openingsfase lekker door. Hij is sneller dan zijn teamgenoot en mag de Australiër voorbij. Daarna is Hülkenberg uit positie als die wordt ingehaald door Rosberg en kan Verstappen dit buitenkansje ook grijpen. Hülkenberg gaat de andere kant op; ook Vettel haalt hem in.

Button kan na Räikkönen ook Nico Rosberg niet achter zich houden en daarna gaat ook Verstappen de McLaren spoedig voorbij. Het brengt Max op p4. Button komt dan de pits in.

Vroege stops
De mannen in de toptien staan op super- of ultrazachte banden. De Mercedessen staan op ultra's en moeten eerder stoppen dan bijvoorbeeld de Ferrari's. Rosberg komt na elf ronden als eerste binnen. Hij valt terug naar p13. De mensen voor hem kan hij wel snel voorbij, maar het kost toch tijd. Hamilton kan langer door en rijdt ook nog altijd prima rondetijden.

Ricciardo en Verstappen stoppen een paar ronden later. Daarbij komt Verstappen vlak achter Rosberg de baan op; de undercut van de Mercedes heeft Rosberg dus een plaats opgeleverd.

Hamilton is extreem zuinig
Lewis Hamilton doet geweldig werk door twintig ronden door te kunnen op die ultrazachte band. Hij verliest in die tijd echter wel zo veel tijd dat hij bij zijn stop niet meer voor Rosberg de pits uit komt – zeker niet als zijn stop ook nog wat langer duurt dan gemiddeld. De andere kant van de medaille is echter dat Rosberg waarschijnlijk nog een keer moet stoppen deze race en Hamilton niet. Hamilton komt vlak voor Verstappen de baan op.

Strategie Ferrari wederom twijfelachtig
Räikkönen stopt de ronde na Hamilton. Als Ferrari daarmee reageert op Hamilton is dat een vreemde keuze, want de Fin komt nu achter de twee Red Bulls de baan op. Het is niet de eerste keer dit jaar dat de strategische keuzes van de Italianen twijfelachtig zijn.

Vettel

Vettel crasht
Sebastian Vettel volgt de strategie van Räikkönen niet en rijdt nog langer door. Hij rijdt echter te lang door, want Vettels band ontploft op start/finish. De Duitser gaat rechtsaf de muur in, niet bijzonder hard, maar hij strandt wel op start/finish. De leider kan uitstappen, de safetycar komt de baan op.

Mercedes-strijd
Met nog veertig ronden te gaan wordt de safetycar de pits in gestuurd. Rosberg houdt Hamilton bij de herstart goed van zich af. Hamilton heeft wat meer moeite met Verstappen, maar houdt ook zijn plek. Op de nieuwere banden en met de achterstand teniet gedaan, kan Hamilton in de aanval bij zijn teamgenoot. Daar wacht hij echter nog even mee, eerst maar eens een gat slaan naar de Red Bulls. Bovendien zijn Rosbergs banden voorlopig nog wel even prima – tegen het eind van de race zullen die waarschijnlijk terug gaan vallen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet