Formule 1

Formule 1: Rosberg wint dankzij tactische fout Ferrari, Verstappen tiende door slechte stop

Rosberg

Nico Rosberg heeft dankzij een cadeautje van Ferrari de Grand Prix van Australië gewonnen. Vettel greep bij de start de macht en had de Mercedes aanvankelijk in de tang. Een zware crash van Alonso, die ongedeerd uitstapte, leidde tot een rode vlag, waarna Ferrari de verkeerde bandenkeuze maakte. Het koos ervoor om Vettel op zachte banden naar buiten te sturen, wat betekende dat hij nog een keer moest stoppen, terwijl Rosberg op harde banden de race uit kon rijden. Dat verschil kon Vettel niet goedmaken, waardoor hij als derde eindigde. De tweede plek werd een prooi voor Hamilton, die na een slechte start lange tijd achter Max Verstappen reed, maar in de slotfase door dezelfde bandenkeuze als Rosberg nog terugkwam tot de tweede plek. Verstappen reed het grootste deel van de race vierde, maar een slechte stop, tot woede van Verstappen ook nog eens ná de achter hem rijdende teamgenoot, gooide roet in het eten. Het wierp Verstappen terug achter Sainz, waar hij vloekend en tierend de hele slotfase achter vast bleef zitten.


Tekst: Daan Jeuken

Beste startplaats Verstappen
Max Verstappen start de eerste GP van 2016 vanaf plaats 5; zijn beste startplaats tot dusver in de Formule 1. Met alleen Mercedes en Ferrari voor hem, wordt het extra interessant om te zien wat de jongeling bij de start kan uitrichten. Verstappen kan zich er een opwarmronde extra op voorbereiden, want Daniil Kvyat strandt op de startgrid en kan niet starten.

Ferrari grijpt de macht
Poleman Hamilton heeft een slechte start en valt in de eerste meters al terug. Vettel is veel beter weg en de Duitser grijpt de leiding in de eerste bocht. Rosberg en Hamilton lijken daarachter aan te sluiten, maar Rosberg komt slecht weg uit de eerste bocht en Hamilton moet inhouden om niet met zijn voorvleugel tegen de achterband van zijn teamgenoot aan te rijden. Het geeft Räikkönen een buitenkansje om buitenom beide zilverpijlen voorbij te schieten en de tweede plek te grijpen. Hamilton verliest nog meer, als Verstappen en Massa hem ook voorbij gaan. Vanaf p6 heeft Hamilton een zware race voor zijn kiezen.

Hamilton vecht zich terug
Max Verstappen is langzamer dan de Ferrari's en Mercedes, maar sneller dan de rest van het veld. In de eerste paar ronden wordt hij nog gebufferd door Massa, maar Hamilton heeft niet heel lang nodig om de Williams te passeren. Daarna rijdt de wereldkampioen naar de Toro Rosso toe en het lijkt wachten op de aanval. Dat duurt toch nog behoorlijk lang, want Verstappen weet het gat steeds net groot genoeg te houden. De bevestiging komt over de boardradio: "Ik kom niet langs deze kerel", aldus Hamilton.

Vroege stops top acht
De top acht van de startgrid is allemaal op de supersofts gestart waarmee ze gisteren Q3 afwerkten. Zij zullen eerder moeten stoppen. De eerste is Sainz, na negen rondjes al, Massa komt drie ronden later.

Na dertien ronden komt Rosberg van de topmannen als eerste binnen. Zijn stop is razendsnel en dat is cruciaal, want de Duitser komt vlak voor Hülkenberg de baan op. Die startte als tiende en heeft dus wel de harde banden.

Vettel houdt nipt de leiding
De undercut is altijd snel, dus stopt Vettel de ronde na Rosberg. Ook zijn stop is goed, maar de Ferrari-rijder komt maar nipt voor Rosberg de baan op. De Mercedes-rijders gaat nog in de aanval, maar Vettel slaat die af en behoudt de plaats.

Verstappen in de drukte
Verstappen stopt tegelijk met Vettel en komt als tiende de baan op, achter de al gestopten Bottas en Ricciardo. Nu moet Verstappen weer aan het inhalen slaan, maar dat is hem wel toevertrouwd. Bottas is, ondanks zijn nieuwe banden, een snel slachtoffer. Button daarna is een gemakkelijke prooi. Op p8 rijdt Verstappen nu echter achter Ricciardo en achter de twee Force India's. Die laten met hun stop echter ook niet bijzonder lang op zich wachten.

Räikkönen en Hamilton komen later
Räikkönen zal zeker een plaats verliezen aan Rosberg en Hamilton verliest ook. De twee blijven een paar ronden langer binnen, waardoor ze nog meer verliezen. Hamilton wordt zelfs weer ingehaald door Vettel en heeft Rosberg op zijn staart als hij eindelijk stopt. Räikkönen komt als derde weer de baan op, Hamilton als zevende, achter Ricciardo, Verstappen en Sainz.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet