Formule 2

GP2/GP3: Tussenstand in de transfermarkt 2015-2016

 L0U6483

In de Formule 1 zijn alle stoelen zo goed als bezet, maar in de twee klassen die meelopen met de F1 – in Europa althans – is het nog niet zover. AUTOSPORT.NL zet op een rij wie al zeker is van een plek en wie nog zoekende zijn.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: GP2 Series

Vorig jaar kwam de stoelendans in de GP2 en GP3 zó laat op gang dat we pas half januari een paar transfers konden melden. Maar deze keer kunnen we net als in 2013 al in de week tussen Kerstmis en Nieuwjaar met de nodige nieuwtjes komen.

In de GP2 zijn een paar topteams al volledig voorzien: bij DAMS gaan Lynn en Latifi aan de slag, bij Campos wordt Evans/Gelael het nieuwe rijdersduo. Lezers van deze site lazen dat als eerste in onze berichtgeving vanuit Abu Dhabi. De combinatie Lynn en Latifi werd vorige week officieel bekendgemaakt, de aankondiging van Campos moet nog volgen.

Bij ART gaat Nobuharu Matsushita zijn tweede jaar in, na een verrassend sterk debuutseizoen. Racing Engineering verliest Alexander Rossi, maar gaat door met Jordan King. Het Spaanse team had zijn ogen gericht op Nyck de Vries als vervanger van Rossi, maar de Nederlander wordt door McLaren bij ART in de GP3 geplaatst. Intussen werd Luca Ghiotto – deze herfst de nieuwste toevoeging aan het juniorprogramma van Red Bull – met het team in verband gebracht, maar die praat nu vooral met zijn landgenoten bij Trident. Bij Racing Engineering maakt Norman Nato inmiddels de meeste kans op de plaats naast King.

Na het eclatante succes van Stoffel Vandoorne is de plek bij ART naast Matsushita uiteraard zeer gewild. Het talent van de Belg had uiteraard veel te maken met diens ongekend dominante vorm, maar als team win je niet zomaar zowel het rijders- als het teamkampioenschap in de GP2 én in de GP3. Met steun van Renault hoopt Oliver Rowland in de 'pound seat' plaats te nemen, al aast Sergey Sirotkin ook op dat stoeltje. Sterker nog, volgens sommigen zou de Rus al rond zijn met ART.

Het team van Fred Vasseur en Sébastien Philippe verloor wel een belangrijke pion: ART's chief engineer Guillaume Capietto werd weggelokt door nieuwkomer Prema Powerteam, waar geld geen rol speelt dankzij miljardair Lawrence Stroll, de vader van F3-coureur en Williams-tester Lance Stroll. Prema debuteert in 2016 in de GP2, na het noodlijdende team van Lazarus te hebben overgenomen. Pierre Gasly was al langere tijd zeker van een plaats bij het Italiaanse team, vorige week werd duidelijk dat hij zijn landgenoot Arthur Pic als teamgenoot krijgt. Ook Rowland testte voor Prema in Abu Dhabi en leek een grote kanshebber, maar de verhoudingen tussen Prema en Rowlands supporter Racing Steps Foundation bekoelden nadat de F3-deal met Ben Barnicoat (ook gesteund door RSF) afketste.

Bij Russian Time lijkt Raffaele Marciello de vervanger van Mitch Evans te worden. De Italiaan werd uit het Ferrari-juniorprogramma gezet na twee tegenvallende seizoenen en hoopt nu in de goede auto van Evans – geheel betaald door roebels – zijn reputatie te herstellen. Tegelijk houdt hij nog vast aan een DTM-kans, aangezien ART hem misschien nog in een van zijn Mercedessen zet, naast GP3-kampioen Esteban Ocon. Dan zou er wel een andere Mercedes-coureur moeten wijken en dat ligt niet echt voor de hand.

Ocon promoveert intussen dus niet naar de GP2, waardoor GP3-runner-up Luca Ghiotto diens kampioenspremie opstrijkt. Maar goed ook, want Red Bull heeft zijn steun alweer ingetrokken, zodat de Italiaan verder alleen nog ondersteuning krijgt van de Italiaanse bond. Daarmee hoopt hij een plaats te vinden bij zijn landgenoten bij Trident, waar Marciello vertrekt. Ghiotto reed dit seizoen al voor Trident en won samen met hen vijf races in de GP3. De Italiaan sprak ook met Rapax, maar dat lijkt nu toch rond te zijn met André Negrão en Gustav Malja, twee coureurs die over budget niet te klagen hebben.

En MP? Dat zou het uiteraard niet vervelend vinden om alsnog Rowland aan de haak te slaan; afgelopen zomer liet het team uit Westmaas zien dat de samenwerking tussen Rowland en engineers Tony en Sarah Shaw net als in de Formule Renault 2.0 garant staat voor snelheid waarmee je races kunt winnen. Daniël de Jong twijfelt intussen nog over zijn toekomst: GP2 of toch LMP2?

Intussen wachten Status, Arden en Carlin totdat de topteams vol zitten. Dan wordt vanzelf duidelijk wie er nog – al dan niet voorzien van een goed budget – overblijft.

In de GP3 zijn de eerste coureurs ook al vastgelegd, maar de zeven teams die in deze klasse doorgaan met de nieuwe auto mogen nu maar liefst vier auto's op de baan brengen. Het zal dus nog wel even duren voordat het eerste team vol zit. Ook hier is het wachten geblazen, maar nu totdat de GP2-teams zijn gevuld. GP3-teams kunnen dan de coureurs oppikken die de GP2 niet hebben gehaald. Veel coureurs kijken daarbij niet eens naar Formule 3.5 V8...

ART is het enige team waarbij al twee coureurs bekend zijn. Het zijn niet de minsten: met Nyck de Vries en Charles Leclerc zijn meteen twee belangrijke titelkandidaten genoemd. De Vries wordt na zijn derde plaats in het Formule Renault 3.5-kampioenschap door McLaren in de GP3 geplaatst met de opdracht kampioen te worden. Meer budget kan het team zich helaas niet veroorloven nadat het in de Formule 1 naar de negende plaats in het constructeurskampioenschap afzakte. Je zou De Vries' plaatsing in de GP3 als een stap terug kunnen ervaren (in pk's is dat zeker zo), maar GP3 is wel een sterk kampioenschap en de coureur uit Sneek wordt zo onder dezelfde druk gezet als in zijn derde jaar Formule Renault 2.0 – een druk die hij in 2014 overigens glansrijk wist te weerstaan. Met GP3-kampioenen loopt het bovendien zelden slecht af.

Verder stapt Jake Dennis in bij Arden, vervolgt Matt Parry zijn GP3-carrière bij Koiranen en is Alex Palou zeker van een plaats bij Campos (niet zo gek, aangezien Adrián Campos de manager van Palou is). Bij Trident staan Antonio Fuoco en Leonardo Pulcini op de eerste rij. Tot slot wordt Santino Ferrucci in verband gebracht met GP3-nieuwkomer DAMS.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet