Formule 2

GP2: De transfermarkt 2014-2015 tot nu toe

gp2-spa14-sun-9

De verwachte bevestiging van Stoffel Vandoorne bij ART is een goed moment om even stil te staan bij de transfermarkt in de GP2 Series. Sinds de openbaarmaking van het nieuwe puntensysteem voor superlicenties is die klasse tenslotte belangrijker dan ooit voor iedere coureur die de Formule 1 wilt bereiken.

Tekst & foto's: Mattijs Diepraam

Het eerste dat opvalt is dat de markt minder ver is gevorderd dan vorig jaar rond deze tijd. De meeste hoofdrolspelers zaten toen al op hun plaats, al waren sommige namen nog niet bevestigd: zo wisten we in december 2013 al te melden dat Raffaele Marciello bij Racing Engineering zou rijden, terwijl de bevestiging pas in februari zou volgen. Nu weten we alleen maar dat Marciello niet terugkeert bij het Spaanse team, maar voor welk team de Ferrari-junior en Sauber-reserve dan wél gaat rijden? Een jaar stilzitten ligt met de nieuwe licentieregels niet voor de hand, maar Ferrari (momenteel zelf nogal een doorgangshuis) houdt zijn opties open. Status, Carlin en Trident zijn kandidaten voor zijn diensten.

gp2-spa14-sun-13

DAMS was er vorig jaar met Palmer en Richelmi héél vroeg bij. En ook al duurde het deze winter ietsje langer, opnieuw zijn de Fransen het eerste team dat beide plaatsen heeft bezet. Lange tijd ging iedereen ervan uit dat Pierre Gasly en Esteban Ocon het DAMS-duo zouden vormen, totdat Red Bull in actie kwam en GP3-kampioen Alex Lynn naast Gasly plaatste. Het topteam van Jean-Paul Driot wordt dus een volledig Red Bull-team – en niet Arden, het team van RBR-teambaas Christian Horner.

Daardoor is nog niet duidelijk wat een van die andere grote aanstormende talenten gaat doen: Lotus kijkt voor de nieuwe Europees F3-kampioen Ocon nog naar de mogelijkheden. Hetzelfde geldt voor die andere Lotus-junior Marco Sørensen, vorig jaar nog racewinnaar voor het Nederlandse MP Motorsport. Beide coureurs staan onder contract bij Gravity, het managementbureau onder de hoede van Lotus F1-teambaas Gérard Lopez. Gravity wil het tweetal het liefst bij één team onderbrengen, maar vooralsnog is dat nog niet gelukt.

De keuze van McLaren om Stoffel Vandoorne nog een jaar GP2 te laten doen is intussen logisch, zeker samen met het team waarmee hij in de tweede seizoenshelft van 2014 zoveel indruk maakte. Vandoorne is daarmee gedoodverfd favoriet voor de titel. De Belg krijgt zo goed als zeker weer een Japanse teamgenoot. Wie dat wordt, is nog niet duidelijk. De nieuwe Japanse F3-kampioen Nobuharu Matsushita maakte tijdens de tests in Abu Dhabi de meeste indruk.

gp2-spa14-sun-10

Bij MP Motorsport gaat Daniël de Jong nog een jaar door, maar het team uit Westmaas is nog druk in gesprek met kandidaten voor de tweede auto. Tot de overige vroege bevestigingen horen Arthur Pic (een tweede jaar Campos), André Negrão (een tweede jaar Arden) en Julian Leal (een tweede jaar Carlin). René Binder verhuist van Arden naar Rapax.

Bij Racing Engineering, Russian Time, Trident, Hilmer, Lazarus en Status (die de boedel van Caterham heeft overgenomen) zijn beide plaatsen nog open. Er staat de komende maanden dus nog veel te gebeuren. Red Bull – na jaren de GP2 te hebben geschuwd, nu voor het eerst sinds de jaren van Buemi, Ammermüller en Albuquerque weer prominent aanwezig – kan daar in ieder geval geen invloed meer op hebben; Helmut Marko heeft daar zijn zaakjes op het droge. Maar pas zodra Ferrari (Marciello) en Lotus (Ocon en Sørensen) hebben besloten, zullen de resterende puzzelstukjes in elkaar vallen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet