Formule 1

Formule 1: Hamilton regeert en wint, Verstappen niet beloond voor sterke race


Hamilton

Lewis Hamilton heeft met enig machtsvertoon de Grand Prix van China op zijn naam geschreven. De Brit zette zijn teamgenoot niet eens op grote achterstand, maar controleerde de hele race, liet het gat teruglopen wanneer hij wilde en bouwde het uit wanneer hij wilde. Het bracht Rosberg nog bijna in de problemen, maar Vettel was net niet bij machte om de tweede Mercedes aan te vallen. Aanvallen deed Max Verstappen wel; hij onderscheidde zich met mooie, gewaagde én geslaagde inhaalacties en dat bracht hem uiteindelijk tot de achtste plaats; wederom in de punten. Helaas duurde de race voor Verstappen drie ronden te lang: in het zicht van de haven ging de motor in rook op.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Lekker warm
Onder een lekker zonnetje en met verrassend hoge temperaturen lijkt Lewis Hamilton zich op te kunnen maken voor een eenvoudig middagje. Hij is immers al het hele weekend zijn teamgenoot (en de rest van het veld) ruimschoots de baas. Dan moet de wereldkampioen bij de start echter wel de leiding behouden. Hij parkeert zijn auto extreem schuin op de startgrid, dat is een beetje vreemd, maar Hamilton komt goed weg en zit zo inderdaad meteen voor Rosberg. Vettel sluit aan als derde, daarachter is Kimi Räikkönen geweldig weg. Hij pakt Massa al voor de eerste bocht en in die lange slinger gaat de Fin ook Bottas voorbij. Twee plaatsen bij de start, dat is niet verkeerd.

Verstappen richting top 10
Max Verstappen begint ook lekker: hij heeft een plaats gewonnen omdat Ricciardo ontzettend slecht van zijn plaats kwam, opent daarna de aanval bij Kvyat en pakt ook die Red Bull. Het brengt Max op p11. Teamgenoot Sainz vergaat het minder, hij spint aan het eind van de eerste ronde en valt terug naar de allerlaatste plek.

Voor Verstappen rijdt Marcus Ericsson en Verstappen neemt de tijd voor de aanval op de nummer 10. Met elke ronde verhoogt Verstappen de druk, maar hij moet ook voorzichtig zijn, want Ericsson wil nog wel eens wild zijn in het gevecht. Bovendien heeft Verstappen de pech dat hij op het rechte stuk niet kan wedijveren met de Ferrari-motor in de Sauber. Na een paar ronden verwacht Ericsson hem daar ook niet meer, maar Verstappen remt extreem laat en duikt in de binnenbocht. Hij heeft geluk dat Ericsson goed oplet, want de twee raken elkaar niet, de Toro Rosso haalt ook de bocht en zo grijpt Verstappen die tiende plek.

Ferrari in de aanval
Na dertien ronden maakt Verstappen zijn eerste pitstop, de mannen om hem heen zijn daar ook net mee begonnen.

Ook vooraan is de tijd van pitstops aangebroken. Degene die als eerste stopt is over het algemeen in het voordeel en Ferrari neemt het initiatief. Vettel ligt maar 3 seconden achter Rosberg, die ook maar 1,5 tel achter Hamilton rijdt, en komt als eerste binnen. Mercedes zal dus spoedig moeten reageren en dat doet het. Hamilton heeft als leider het voordeel en hij stopt als eerste. Als Rosberg de volgende ronde komt, heeft Vettel dus twee ronden de tijd gehad om die undercut uit te buiten. Is dat voldoende? Vettel rijdt de snelste raceronde, maar hij wint maar een seconde en dat is niet genoeg. Hamilton heeft door de ronde extra 3,5 tel op Rosberg.

Drama bij Red Bull
Red Bull heeft tot dusver een dramatisch jaar, met name vanwege de Renault-motor. Daniel Ricciardo heeft al zijn derde motor (van de vier) in zijn auto liggen, in ronde 17 komt er een grote rookpluim achter uit de Red Bull van Daniil Kvyat. De relatie tussen Red Bull en Renault was al niet meer geweldig, dit weekend zal het er niet beter op geworden zijn.

Verstappen weer in aanval
Als de rookpluim van de eerste serie stops is opgetrokken, rijdt Verstappen gewoon weer tiende, een halve seconde achter Nasr. De Nederlander bouwt net als eerder langzaam de druk op bij zijn collega-rookie en Verstappen doet de aanval in dezelfde bocht als bij Ericsson. Hij doet het dit keer iets minder verrassend dan eerder, maar krijgt wederom applaus en rijdt nu negende. De achterstand op Grosjean is zes tellen.

Teamgenoot Sainz heeft inmiddels problemen, zijn versnellingsbak lijkt het te begeven, maar al sukkelend over het rechte stuk lukt het de Spanjaard de bak te resetten en plotseling doet die het weer.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet