Formule 2

GP2: Beweging in transfermarkt 2015

 W2Q1513

De GP2-transfermarkt voor het seizoen 2015 is in een stroomversnelling terechtgekomen. De belangrijkste ontwikkelingen: Raffaele Marciello stapt over van Racing Engineering naar Trident, Marco Sørensen stapt in bij Carlin, Mitch Evans blijft bij Russian Time. Maar ook Rio Haryanto en Norman Nato hebben onderdak gevonden. De nog open plaatsen worden gevuld door coureurs die er nog aan werken om hun budget rond te krijgen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Zo snel kan het gaan. Meldden we vorige week nog dat het zo'n vaart niet liep, nu zijn er links en rechts toch knopen doorgehakt. Drie racewinnaars van 2014 zijn inmiddels onder de pannen.

Racing Engineering heeft zijn optie op een tweede jaar met Raffaele Marciello niet opgenomen, waardoor de Ferrari-junior elders moest worden ondergebracht. Dat is het team van Trident geworden, tegenwoordig onder leiding van Giacomo Ricci, de Italiaanse ex-GP2-coureur die in 2014 zo'n positieve uitwerking had op Johnny Cecotto Jr. Mogelijk hoopt Ferrari op hetzelfde effect met Marciello, die vorig seizoen bij vlagen schitterde, veel pech had, maar ook veel fouten maakte. Teamgenoot van Marciello wordt René Binder, eerder bevestigd bij Rapax, maar nu toch overgestapt naar de Italiaanse 'buren'.

Bij Carlin wordt Marco Sørensen de vervanger van Felipe Nasr. De Deen die vorig jaar de eerste zege voor het Nederlandse MP Motorsport veroverde, wordt de teamgenoot van Julian Leal, die bij Carlin op herhaling gaat. Bij Russian Time blijft alles hetzelfde: zowel Mitch Evans als Artem Markelov gaat voor een tweede jaar bij het Russische team. Eén ding wordt trouwens wél anders: niet iSport, maar Virtuosi gaat de auto's van Russian Time bestieren.

 W2Q4039

Andere transfers zijn ook rond: Rio Haryanto stapt over van Caterham naar Campos, terwijl Norman Nato zich vanuit de Formule Renault 3.5 bij Arden voegt. Nathanael Berthon blijft bij Lazarus, de Japanse F3-kampioen Nobuharu Matsushita wordt vrijwel zeker de teamgenoot van Stoffel Vandoorne bij ART.

Verder is Jordan King in gesprek met Racing Engineering (dat wacht op Alexander Rossi, in de hoop dat die zijn budget rond krijgt) en is Richie Stanaway een duidelijke kandidaat voor Status, dat naast de Nieuw-Zeelander een ervaren teamgenoot zoekt. Sandy Stuvik werkt ook nog aan zijn budget en praat onder meer met Rapax.

 SBL0010

MP Motorsport heeft nog wel een weekje nodig om alles rond te krijgen met de beoogde teamgenoot van Daniël de Jong, zo meldde teambaas Sander Dorsman.

En Esteban Ocon? Die doet zeer waarschijnlijk een jaar DTM met ART, het extra Mercedes-team. Voor de superlicentiepunten hoeft hij het niet te doen, want DTM levert op dat gebied niets op, maar Ocon heeft met zijn F3-titel al genoeg punten op zak. Daardoor kon zijn managementbureau Gravity ook andere opties verkennen. En zo ontbreekt er toch weer een heel grote naam aan het GP2-veld...

UPDATE: de eerdergenoemde overeenkomst van Nicholas Latifi met Hilmer/Force India is op het laatst toch afgeketst. De kans is groot dat we de Canadees nu in de Formule Renault 3.5 terugzien.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet