Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V8 Supercars

V8 Supercars: Drama voor Van Gisbergen op Bathurst. Mostert/Morris winnen Bathurst 1000 vanaf laatste startplek

Een onvoorspelbaar einde van de Bathurst 1000. In een wedstrijd die maar liefst 10 safetycarfases telde won de combinatie Chaz Mostert/Paul Morris vanaf de laatste startplek en schreven daarmee historie. Onder de vier eerst aankomende bolides drie verschillende fabrikanten. Shane van Gisbergen moest wel de grootste teleurstelling uit zijn carrière verwerken toen de startmotor na de laatste neutralisatie dienst weigerde en de zege in rook zag opgaan.

Tekst Willem J. Staat
Foto's FPR/Holden/Nissan/BAM

Bathurst20Winners-EV11-14-15596
Voor het tweede jaar een prachtige overwinning voor FPR. Na 2015 trekt Dearborn de stekker eruit. Inmiddels verzamelden de fans duizenden handtekeningen om het merk in het kampioenschap te houden.

Drama voor Van Gisbergen op Bathurst. Mostert/Morris winnen Bathurst 1000 vanaf de laatste startplek
Drama en succes lagen op Bathurst flinterdun bij elkaar. Na een routinestop onder neutralisatie weigerde bij Shane van Gisbergen de startmotor na een pitstop. De Nieuw Zeelander van West Brabantse komaf had een sublieme tweede wedstrijdhelft gereden toen de pechduivel hem in de 149e ronde achterhaalde. Met recordrondes had de Tekno Autosports-coureur duidelijk zijn stempel op de wedstrijd gedrukt. Maar ook zijn landgenoot Scott McLaughlin die met de GRM Polestar Volvo C60 aanspraak op de overwinning leek te maken vergaloppeerde zich in de 119e ronde en ging kort voor het einde evenals zijn teamgenoot Robert Dahlgren de muur in. Bij Volvo ging men met lege handen naar huis. De meest krankzinnige Bathurst 1000 editie moest zelfs voor een uur vanwege afbrekend asfalt onderbroken worden. Nadat er opnieuw gestart werd deden zich in Turn 2 geen problemen meer voor.

Dramatisch FPR Ford/Triple Eight Holden duel
In de slotfase ontpopte de wedstrijd zich tot een dramatisch FPR/Triple Eight duel. Een magistrale wedstrijd bracht Jamie Whincup na een aanrijding en een drive-through in de slotfase toch weer terug aan de kop. In de beginfase had Whincup al een sterk staaltje van zijn kunnen laten zien door in elf ronden maar liefst zestien plaatsen te winnen. In de 153e wedstrijdronde ging Whincup in Murray s Corner aan de leidende Ford van Mark Winterbottom voorbij. Maar Whincup voelde zich allerminst zeker van de eindzege omdat hij duidelijk met het brandstofverbruik niet goed zat. In Forest's Elbow ging de jonge Chaz Mostert definitief aan Whincup voorbij en pakte bij zijn tweede Bathurst-deelname de hoofdprijs. Na een rode vlag delict tijdens de trainingen werd de No 6 FPR Falcon naar de laatste startplek terugverwezen en ook verdween Paul Morris tijdens de wedstrijd nog een keer onder de bandenstapels......

Bathurst20Winners-EV11-14-16340
Onverwachte winnaars. Chaz Mostert en Paul Morris.

Chaz Mostert: "Een knotsgekke dag. Een droom die werkelijkheid geworden is door de Peter Brock Trophy te winnen. Bathurst is de grootste wedstrijd die ons land kent. Een ongelofelijke prestatie en dit willen wij volgend jaar graag herhalen. De constante aanwezigheid van een safetycar heeft ons behoorlijk geholpen. Vanaf een 26e startplek had ik nooit gedacht dat ik in de Top 10 zou eindigen. Laat staan winnen. Voor mij is dit mijn derde overwinning. De Bathurst 1000 is erg bijzonder en emotioneel. Ik kan nauwelijks wachten om de beker mee naar huis te nemen en dit moment met iedereen te delen."

Paul Morris: "Dit was één van die dagen waarin je niet in de moeilijkheden moest geraken. En ik wist dat als ik mijn auto aan Chaz overgaf dat hij hem naar voren kon rijden. Ik had niet verwacht in de bandenstapels te raken maar gelukkig hadden we geen schade opgelopen en kwamen wij er goed mee weg. Ik probeerde zoveel mogelijk uit de moeilijkheden te blijven. Dankzij Chaz ben ik nu wel een Bathurst 1000 winnaar. Wij hebben de strategie in ons voordeel benut en beschikten over een superieure brandstofstrategie. Ik wist dat er later in de wedstrijd safetycars zouden komen. Alle lof aan Chaz en het gehele team dat nu voor de tweede achtereenvolgende maal wint. Voor ons beiden betekent het onze allereerste overwinning op Bathurst. Gelukkiger kun je niet zijn." De winnende FPR Ford Falcon FG maakte in 8 wedstrijduren maar liefst 13 pitstops.


15326028388 812dc51a23 b
Eerste podium voor Nissan Motorsport sinds 1992.


Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet