Formule 1

Formule 1: Hamilton verslaat Rosberg in verregende GP - zware crash Bianchi

Hamilton

Lewis Hamilton heeft de kletsnatte Grand Prix van Japan op zijn naam geschreven, na Nico Rosberg in een direct gevecht op de baan te verslaan. De race gaat de boeken in als een echte regenrace: de start vond plaats achter de safetycar, na twee ronden volgde de rode vlag, om een half uur later opnieuw van start te gaan. Vervolgens bleef het nat, maar kon er geracet worden, tot het in de slotfase opnieuw begon te regenen en de rode vlag de race definitief beëindigde. In de tussentijd zagen we eindelijk weer een direct gevecht tussen de twee Mercedes-kemphanen. Rosberg startte vanaf pole, maar kwam niet weg bij Hamilton. Die volgde zijn teamgenoot lange tijd op de voet, maar halverwege greep Hamilton de macht met een mooie move en haalde hij deze belangrijke zege binnen.

De race eindigde echter in mineur, want na een crash van Adrian Sutil moest zijn Sauber opgeruimd worden. Jules Bianchi spinde vervolgens echter op dezelfde plaats en hij crashte tegen de bergingstractor aan. De gevolgen hiervan zijn nog niet duidelijk: Bianchi was buiten bewustzijn en is met de helikopter naar het ziekenhuis gebracht.


Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Tyfoon
De tropische cycloon die verwacht werd is deze ochtend inderdaad over Suzuka getrokken en bij aanvang van de race zitten we in de staart ervan. Die staart is bijzonder nat; het regent bij aanvang van de race nog pijpenstelen en dus is de enige optie om te starten achter de safetycar in de hoop dat er een wat drogere periode aankomt. Behalve het natte asfalt is ook de spray achter de auto's een gevaarlijke factor, want de auto's achter de leider zien niets. Na twee vruchteloze rondjes achter de safetycar en een spin van Marcus Ericsson wordt de rode vlag gezwaaid, want dit heeft weinig zin.

"Race" hervat
Na twintig minuten wachten is de regen een beetje opgehouden en wordt de "race" hervat. Dat betekent dat we verdergaan met het rijden van rondjes achter de safetycar.

Alonso valt uit
Na een paar bochten achter de safetycar krijgen we de eerste grote tegenvaller: de Ferrari van Fernando Alonso valt stil door een elektrisch falen. De Spanjaard kan het zelf niet geloven – eindelijk een regenrace waarin Alonso zou kunnen schitteren, in de herfst van zijn Ferrari-carrière, en dan geeft zijn wagen de geest.

"Beter wordt het niet"
Na zes geklokte ronden is de regen opgehouden en begint de baan racebaar te worden. "Beter gaat het niet worden", meldt Lewis Hamilton over de boardradio en ook Daniel Ricciardo vertelt dat wat hem betreft de safetycar de pits in mag draaien. Vettel klaagt nog over beperkt zicht en waarschijnlijk zal ook Nico Rosberg het wel prima vinden zo. Charlie Whiting grijpt voorlopig nog niet in en Hamilton blijft smeken. "We kunnen wel bijna naar intermediates."

Meteen naar inters?
Na negen ronden komt eindelijk de melding dat de safetycar de baan gaat verlaten. Hamiltons woorden van eerder waren niet gelogen, want het is al bijna tijd om intermediates te halen. Jenson Button en Pastor Maldonado wagen meteen de gok.

Bij de herstart zoekt Lewis Hamilton meteen de aanval bij Rosberg, maar hij komt niet dichtbij genoeg. Hoewel iedereen de grenzen in die eerste ronde moet opzoeken, blijven alle auto's op de baan.

Rest naar intermediates
De Mercedessen zijn in de openingsronde zes seconden per ronde sneller dan de rest, op één na: Jenson Button op zijn intermediates. Dat zien de andere teams ook en na twee ronden komt het halve veld binnen. De volgende ronde komt de andere helft van het veld, alleen de Mercedessen blijven nog buiten.

Foutje kost Hamilton de leiding
Een ronde later komt Rosberg ook, hij moet meteen snel zijn in zijn outlap om Hamilton voor te blijven. Die zit ook te stampen, maar maakt een foutje en gaat van de baan in Spoon. Dat kost hem een kleine seconde en die weegt zwaar. Hamilton maakt zijn stop en komt daarna net achter Rosberg de baan op. Een cruciaal foutje.

Red Bulls gaan lekker
Achter de Mercedessen is Jenson Button met zijn gewaagde stop opgeschoven naar de derde plaats met een voorsprong van acht seconden. Daarachter is niet heel veel veranderd: Bottas, Massa, Vettel en Ricciardo zitten dicht bij elkaar. Massa heeft het het moeilijkst, Vettel zit hem op de huid. Een gaatje is op een natte baan wat sneller gevonden en Vettel piept in de hairpin binnendoor bij Massa voorbij. Ricciardo gaat ook direct in de aanval, in de S-bochten nota bene. Het kan allemaal in de regen.

De andere Williams gaat ook niet zo geweldig. Bottas ziet de Red Bulls heel snel groter worden en er is geen houden aan de twee. Vettel gaat in de hairpin buitenom voorbij de Fin, Ricciardo doet het wederom in de S-en. De Australiër heeft zich dit jaar al vaak als groots racer bewezen en hier laat hij zien ook in de regen de aanval niet te schuwen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet