Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

GP2: Daniël de Jong: “Ik wil me juist op droog bewijzen”

gp2-spa14-sat-10

Afgelopen weekend greep Daniël de Jong, de enige Nederlander in de GP2, zijn eerste punt van het seizoen. Toch hadden het er op Spa nog veel meer kunnen zijn, en dat terwijl de coureur uit Westmaas ook eerder dit jaar niet vaak van geluk mocht spreken. AUTOSPORT.NL zocht hem op na zijn puntenrace voor een gesprek over 2014, 2015 én 2016.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

De Jong is dit jaar bezig aan zijn tweede volle seizoen in de GP2. Nadat hij vorig jaar GP2 combineerde met Auto GP, wijdt hij zich in 2014 volledig aan de klasse meteen onder de Formule 1. In 2013 scoorde hij in totaal drie punten, maar samen met zijn team MP Motorsport had De Jong regelmatig moeite om de juiste afstelling van de auto te vinden.

"Je ziet het niet aan de resultaten", opent De Jong het gesprek na de vraag hoe hij het seizoen tot nu toe vindt lopen, "maar het gaat echt stukken beter dan vorig jaar. De auto is beter, de racesnelheid is supergoed. In de kwalificatie is hij ook wel goed, maar daar ben ik gewoon niet zo'n ster in. Ja, het is echt iets dat tussen m'n oren zit. Je ziet steeds dat ik in de vrije training vaak genoeg bij de eerste tien zit, maar dan sta ik in de kwalificatie toch weer 22e. Terwijl de auto nu echt snel is, daar ligt het niet meer aan."

gp2-spa14-sun-12

Inmiddels boekt De Jong toch voorzichtig vooruitgang. In Hongarije kwalificeerde hij zich als 17e, in België als 13e, zijn beste kwalificatiesessie van het jaar. "Als ik met mijn engineers spreek, dan is aan de data te zien dat mijn manier van rijden beter is geworden. Het is ook een wisselwerking: de auto is nu veel beter stuurbaar, dat geeft mij meer vertrouwen, met als resultaat meer snelheid. Ik ben meer één met de auto, en dat was vorig jaar soms lastig. Ik werk nu samen met Tony en Sarah Shaw, die uit het Formule Renault 2.0-team van Manor MP komen, en dat gaat heel goed. Ze zijn erg praktijkgericht, geen 'laptoplikkers'. De auto is nu goed, nu is het puur de kwalificatie die beter moet – en dat ligt aan mij."

De afgelopen races zagen we De Jong in de kwalificatie steeds halverwege de sessie naar buiten komen, als de meeste andere coureurs binnen staan voor hun bandenwissel. Dat zag eruit als een slim idee, want een coureur heeft dan vrij baan. Toch viel dat plan de eerste twee keer om verschillende redenen in het water. "De eerste keer moest ik gelijk op de weegschaal en dat kostte tijd. De tweede keer had ik last van een hangend gaspedaal. Hier op Spa hebben we 't weer gedaan. Juist omdat ik moeite met de kwalificatie heb: ik heb dan geen afleiding en zelfs nog tijd voor een ronde om 't uit te proberen. Misschien gaan we 't wel vaker doen, al hangt het natuurlijk elke keer af van de situatie."

gp2-spa14-sat-12

Op Spa scoorde De Jong eindelijk zijn eerste punt van het seizoen. Maar eigenlijk had hij zijn eerste punten al eerder op zak moeten hebben. "Op Hockenheim scheelde het niets! Toen hadden we precies de verkeerde timing met de safety car. Ik lag toen tweede omdat ik mijn banden nog niet had gewisseld. Ik zei: ik kom nú naar binnen. Maar het team zei: nee, het mag nog niet. En net voorbij de eerste bocht vangt de safety car me op... En op Barcelona lag ik achtste toen mijn wiel erafliep." Voor zijn team MP Motorsport geldt hetzelfde, vindt hij. "Ik denk niet dat het team achterloopt op de topteams. We zijn goed bezig, we moeten gewoon kunnen meedoen met de beste vijf teams. Joh, als je 't echt van dichtbij zou meemaken, dan zou je je in dit team de haren uit je hoofd trekken, zó veel heeft er tegengezeten."

Ook afgelopen weekend had het niet bij één punt hoeven blijven. De Jong gokte verkeerd met de banden en ging op slicks naar buiten vlak voordat het opeens begon te stortregenen. Vanaf zijn 13e startplaats viel hij snel terug. Nadat hij had gewisseld naar regenbanden, lag hij 25e. Daarna reed hij zijn race van het jaar door 15 plaatsen goed te maken en als tiende te eindigen. "Ik was tijdens de race helemaal niet bezig met dat punt, ik was alleen maar aan het inhalen. Ik hoorde 't pas achteraf", vertelt Daniël. "Het is maar één punt, maar over de hele race gezien ben ik er toch blij mee. Natuurlijk had ik veel verder naar voren gezeten als ik voor regenbanden had gekozen. Maar mijn prestatie geeft ook hoop dat er meer inzit."

gp2-spa14-sun-10

De Jong legt uit waarom. "Om regen maak ik me nooit zorgen. Dan gaat 't altijd goed. Maar als ik mag kiezen tussen regen of droog, dan kies ik toch voor droog. Tuurlijk, als het regent, heb ik een grote glimlach op m'n gezicht, regen is een soort gelukskaart voor me. Maar ik wil vooruitgaan en leren. Daarom wil ik me juist op droog bewijzen, omdat het met regen al goed zit."

Van de wisseling in teamgenoten – eerst Jon Lancaster, toen Tio Ellinas, nu Marco Sörensen – heeft hij in ieder geval geen last gehad, zo zegt hij. "Ik kan met alle drie goed opschieten en je bent toch vooral bezig met je eigen engineers. Maar Marco is wel echt een toffe gozer, hoor. Dat werkt toch prettig samen."

gp2-spa14-sun-18

Kijkt De Jong al vooruit naar 2015? "Ik hoop sowieso op nog een jaar GP2. Het gaat nu stukken beter, ik krijg het onder de knie. En dan moet ik niet – zoals ik eerder in de Formule Renault 2.0 heb gedaan – tussentijds afhaken en naar de volgende klasse gaan. Toch wil ik ergens volgend jaar gaan kijken of ik iets in Amerika kan doen. Dat vind ik leuker dan Formule 1, eerlijk gezegd."

Het is niet de eerste keer dat De Jong dat zegt. Naar aanleiding van Max Verstappen, die afgelopen weekend vol in het spotlicht stond, legt Daniël ook uit waarom. "Ik ben zelf helemaal niet bezig met de Formule 1. Max zal straks tussen de plekjes 10 en 15 rijden, wat hij ook doet. Sportief gezien vind ik dat niet leuk: je weet dat je nooit kunt winnen. In de VS is dat toch anders: al ga je naar een minder team, dan weet je dat je binnen drie wedstrijden vooraan kunt meedoen als je het voor elkaar hebt. Net als in de GP2 kun je daar van zero naar hero – en omgekeerd. En ook de manier waarop fans in Amerika bij de sport worden betrokken, vind ik mooi. Iedereen mag er dicht op zitten."

gp2-spa14-sun-11
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet