Formule 2

GP2: Leimer neemt kop kampioenschap over met zege op Monza, De Jong net buiten punten

 A8C3571

Het GP2-kampioenschap lijkt een gevecht te worden tussen de mannen die in de hoofdrace op Monza van de eerste rij vertrokken. Fabio Leimer versloeg poleman Bird van de lijn en stormde naar de overwinning nadat de Brit vier seconden langer in de pits stond dan nodig was. De twee volgden een tegenovergestelde bandenstrategie, maar eindigden de race in dezelfde volgorde als waarin ze de eerste ronde voltooiden. Stefano Coletti scoorde intussen zijn zesde nul op rij, terwijl ook titelkandidaat nummer vier (Felipe Nasr) uitviel. Daniël de Jong reed een sterke race vanaf de 22e startpositie. Even lag hij in de punten, maar uiteindelijk finishte hij als 11e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Op een snelle baan als Monza, waarin de meeste kilometers rechtdoor worden gereden, waren banden niet zo'n kwestie als elders. Bovendien had Pirelli de harde en de medium compounds meegenomen. Sommige coureurs zouden erop gokken om de hoofdrace te maximaliseren met twee keer hard, om daarna de sprintrace op de mediums te voltooien. Poleman Bird, zijn teamgenoot Dillmann en DAMS-coureur Stéphane Richelmi hoorden tot de coureurs die in ieder geval hun opties openhielden door op harde banden te vertrekken. De drie konden uiteindelijk zo lang doorrijden dat ze aan het eind van de race alsnog voor de options kozen en zo toch een hard setje voor morgen konden bewaren.

Fabio Leimer koos er samen met onder meer Ericsson en Nasr voor om met de mediums te beginnen. Of dat bijdroeg aan zijn geweldige start, zal altijd in het ongewisse blijven, maar de Zwitser leidde in de eerste bocht, vóór Bird, Ericsson, Palmer, de fantastisch gestarte Rosenzweig, Coletti, Dillmann, Richelmi en Nasr. Overal zagen we rookwolken en auto's reden door het gras, maar het hele veld kwam ongeschonden door de eerste chicane. Dat verhaal ging niet op in de tweede ronde, toen Mitch Evans en Simon Trummer met elkaar in contact kwamen. Daniël de Jong was een van de coureurs uit het achterveld die profiteerden. De Nederlander dook slim aan de binnenkant langs de twee stationaire auto's en schoof in één keer door naar P13.

 R6T2185

De Jongs teamgenoot Dani Clos had intussen minder geluk. De Spanjaard was zijn mooie zevende startplaats van gisteren al kwijtgeraakt doordat hij na afloop van de kwalificatie te weinig brandstof in de auto bleek te hebben, maar in de chaos rond Trummer en Evans beschadigde hij zijn voorvleugel, wat een extra pitstop veroorzaakte. De coureur van MP Motorsport was in één klap kansloos.

Leimer kwam vooraan niet weg bij Bird. "Het was een moeilijke openingsfase op de options", zei de Zwitser achteraf. "Vooral bij het aanremmen kwam Sam steeds dichterbij." Leimer – net als Nasr befaamd om zijn zuinige rijstijl – was wel degene die het langst op de zachtere compound wist door te rijden: hij pitte pas in de 12e ronde, vier ronden eerder dan Ericsson, drie ronden eerder dan Nasr.

 X5J6592

Bird nam nu de kop over en bleef snellere ronden rijden dan Leimer, die door zijn stop was teruggevallen naar de 11e positie. Achter Bird – allemaal op de harde banden – volgden Dillmann, Richelmi, Leal, de onzichtbaar opgerukte Calado, Ghirelli en het duo Canamasas/Cecotto. In plaats van anderen lastig te vallen, kregen de twee bad boys van het GP2-kampioenschap het nu onderling aan de stok, hetgeen leidde tot een snoeihard duel waar de stukken vleugel van afspatten. De wedstrijdleiding kondigde een onderzoek aan dat nog effect op de uitslag kan hebben. Mogelijk kan de 11e plaats van Daniël de Jong dus nog iets meer worden, ook al omdat er diverse coureurs onder geel inhaalden en óók onderwerp van onderzoek zijn. De Nederlander lag na de pitstop tiende, maar kon zijn Auto GP-rivaal Vittorio Ghirelli niet passeren. Daardoor finishte hij uiteindelijk als 11e, omdat zowel De Jong als Ghirelli de oprukkende Canamasas niet achter zich kon houden. Voor de Italiaan betekende de tiende plaats wel zijn eerste GP2-punt.

Van de vroegere wisselaars 'leidde' Leimer voor Ericsson, die later moest uitvallen. Nasr en Quaife-Hobbs vochten daarachter hun strijd uit, maar iets voorbij de helft van de race kwam er opeens rook uit de rechtercilinderbank van de Mécachrome in Nasr's Dallara. Na nog een halve ronde was het bekeken voor de Braziliaan: geen punten voor de vierde titelpretendent. Daar zag het ook al niet naar uit voor Stefano Coletti, die een rampzalige tweede seizoenshelft meemaakt. Vijf races op rij wist hij niet te scoren, maar nog steeds voerde hij het kampioenschap aan. De Monegask startte ook op options, maar kwam in de zevende ronde overenthousiast de pits in. Het kostte hem een drivethrough penalty, die hem kansloos maakte voor de punten. In de 24e moest hij zijn auto sowieso aan de kant zetten. De zesde nul voor Coletti, die het kampioenschap uit zijn handen ziet glippen.

 R6T2214

Die strijd lijkt zich nu toe te spitsen op twee protagonisten: Fabio Leimer en Sam Bird. Die twee koele kikkers lagen niet voor niets één en twee in de race, ook in die volgorde na de pitstop van Bird in de 21e ronde. Een onwillig rechterachterwiel maakte misschien het verschil. Sam Bird stond vier seconden langer in de pits dan nodig was, kwam vijf seconden achter Leimer de baan weer op, maar hij bracht dat verschil in opeenvolgende ronden (onder meer met de snelste ronde van de wedstrijd) terug naar een halve seconde. De zachtere band werkte in die fase zo te zien ideaal op een auto met minder brandstof aan boord.

Maar naar een tegenstander toe rijden is één, erlangs is vers twee. Leimer pareerde de aanval van Bird en vergrootte het gat weer naar een seconde. Misschien was het beste er ook wel af bij de banden van Bird. "Het was de leukste race van het jaar", zei de Brit desondanks achteraf. "Jammer van de pitstop, maar de twee anderen hebben niet gescoord en dat is het belangrijkste." Zijn team Russian Time kon een dubbel feest vieren, want Tom Dillmann stapte ook het podium op. Het team maakt een fantastisch debuutjaar door en maakt serieus kans op beide titels. Het is hét bewijs van hoe ver je kunt komen met een goed budget en twee talentvolle coureurs die je gewoon betaalt in plaats van dat ze geld moeten meebrengen. Een boodschap die ook Robin Frijns als muziek in de oren moet klinken.

De officiële uitslag liet even op zich wachten, nadat drie coureurs (Quaife-Hobbs, Rossi, Ghirelli) 'under investigation' waren voor inhalen onder geel, maar ze kwamen er allemaal met een waarschuwing vanaf.

GP2, Monza, race 1, 7 september 2013

1. Fabio Leimer - Racing Engineering - 30 ronden
2. Sam Bird - Russian Time - 0"806
3. Tom Dillmann - Russian Time - 6"137
4. Stephane Richelmi – Dams - 9"902
5. Julian Leal - Racing Engineering - 15"400
6. James Calado – ART - 18"748
7. Adrian Quaife-Hobbs – Hilmer - 24"007
8. Alexander Rossi – Caterham - 30"276
9. Sergio Canamasas – Caterham - 40"272
10. Vittorio Ghirelli – Lazarus - 44"906
11. Daniël de Jong - MP - 46"540
12. Johnny Cecotto – Arden - 47"382
13. Jon Lancaster – Hilmer - 47"635
14. Rio Haryanto – Addax - 48"003
15. Sergio Campana – Trident - 50"194
16. René Binder – Lazarus - 1'02"186
17. Daniel Abt – ART - 1 ronde
18. Dani Clos - MP - 1 ronde

Snelste ronde: Sam Bird, 1'32"749

Uitgevallen
25e ronde - Stefano Coletti
19e ronde - Felipe Nasr
17e ronde - Marcus Ericsson
12e ronde - Jolyon Palmer
5e ronde - Jake Rosenzweig
2e ronde - Simon Trummer
2e ronde - Mitch Evans
0 ronden - Nathanael Berthon

Stand kampioenschap
1. Leimer 153; 2. Bird 145; 3. Coletti 135; 4. Nasr 130; 5. Calado 119.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet