Sportscars

Sportscars: Audi wint incidentrijke FIA WEC race in Sao Paulo

2013 wec saopaulo audi1 race dppi
De Audi R18 e-tron quattro was ook in Sao Paulo de beste LMP1 auto

Audi Sport Team Joest heeft op Interlagos de vierde ronde van het FIA World Endurance Championship gewonnen. De race op de Autódromo José Carlos Pace stond bol van de incidenten, maar de Audi R18 e-tron quattro van Benoit Tréluyer, André Lotterer en Marcel Fässler bleef uit de problemen en kwam na zes uur racen als eerste over de finish. In de LMP2-klasse ging de overwinning naar de G-Drive Racing Oreca-Nissan terwijl AF Corse als beste GTE-team uit de strijd kwam met een overwinning voor Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella.


Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: DPPI

Audi domineert vanaf eerste moment, Toyota al snel 'out'
Vanaf de start van de 6 Uur van Sao Paulo was het Audi dat domineerde. Allan McNish nam direct na de start de leiding over van teamgenoot Marcel Fässler en achter de beide Audi's lag de Toyota van Stephane Sarrazin op de derde plaats. Voor Toyota ging het echter al snel mis. Na iets meer dan een half uur te hebben gereden kon Sarrazin de Lotus LMP2 van Dominik Kraihamer  bij het uitkomen van de Senna 'S' niet meer ontwijken. De beide wagens raakten elkaar, schoten van de baan en klapten hard in de bandenstapel. Het was direct 'game over' voor beiden en de safety car werd het circuit opgestuurd. De safety car periode duurde vervolgens bijna een uur.

2013 wec saopaulo ferrari71 dppi
Toni Vilander's Ferrari brandde uit - wat weer een safety car periode opleverde

Loïc Duval verliest wiel en wedstrijd
Tien minuten na het einde van de eerste safety car periode kwam de safety car weer op de baan nadat Toni Vilander zijn Ferrari brandend had moeten parkeren. De Finse coureur kon veilig aan de vlammen ontsnappen, maar om de brandweermannen veilig de brand te kunnen laten blussen werd de race geneutraliseerd. Ook na de tweede safety car periode bleven de beide Audi's dicht bij elkaar rijden, hoewel Kristensen wel de leiding verloor doordat hij bij het uitkomen van de pits achter een langzamere GTE deelnemer vast kwam te zitten. Vlak voor het einde van het vierde uur verloor Kristensen's teamgenoot Loïc Duval bij het uitrijden van de pits zijn niet goed vastzittende rechter achterwiel. Als door een wonder stuiterde het wiel niet het circuit op, maar belandde het wiel na tegen de pitmuur te zijn geknald op het bodywork van de Audi. Bij terugkomst in de pits kon de Audi-crew het wiel snel van de auto pakken. Naast de ongeplande pitstop en de langzame ronde leverde het incident Audi ook nog een tweetal stop-and-go-straffen op. Een stop voor een 'unsafe release' en een straf voor te snel rijden in de pitlane.

Audi nummer 1 probleemloos naar de zege
Door deze tegenslag waren Allan McNish, Loïc Duval en Tom Kristensen direct uitgeschakeld voor de overwinning, maar bleef de Audi met startnummer 2 de Rebellion Racing Lola-Toyota nog wel voor. De leidende Audi kwam niet meer in gevaar, zelfs niet nadat Fässler met nog een seconde te gaan over start-finish kwam en daardoor nog een ronde moest rijden. Na 235 ronden werd de Zwitser alsnog afgevlagd. De tweede Audi kwam met drie ronden achterstand als tweede over de finish, Rebellion Racing eindigde op 5 ronden achterstand als derde.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet