WTCC

WTCC: Nash stuurt in tweede race Salzburgring naar debuutzege

Nash 67

James Nash heeft zijn eerste 'echte' WTCC-zege te pakken. Na diverse klasseoverwinningen in de Yokohama Trophy lukte het de Brit eindelijk om ook tot algemeen winnaar van een WTCC-race te worden uitgeroepen. Vanaf pole kopieerde Nash de prestatie van Nykjaer in de eerste race op de Salzburgring door de hele race vanaf de kop te controleren. Achter Nash ging alle aandacht opnieuw uit naar WK-leider Yvan Muller, die met zijn tweede inhaalrace van het weekend liet zien hoeveel beter dan de rest van het veld de Fransman en zijn auto zijn.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: WTCC

Fabrieksteam of niet, RML is met zijn Chevrolet Cruze nog altijd het WTCC-team met veruit de beste auto. Dat bleek ook in de tweede race op de Salzburgring, waar Yvan Mullers opmars vanaf de tiende startplek naar P2 aan de finish er bijna onvermijdelijk uitzag. Met de sterke motor van de Cruze blies Muller op het lange rechte stuk achter op het circuit ronde na ronde langs zijn concurrenten. Alleen op de van pole vertrokken James Nash kwam hij iets te kort. De Fransman breidde in het kampioenschap zijn voorsprong op Gabriele Tarquini wel verder uit: de RML-coureur staat nu een straatlengte voor op de Italiaanse Honda-man.

Muller Aut78

Honda wist intussen iets meer uit deze race te slepen dan uit de desastreus verlopen eerste race in Oostenrijk. Dankzij betere startplaatsen konden de Civics van Michelisz, Monteiro en Tarquini zich redelijk handhaven in de toptien, waarbij met name de Hongaar knap werk verrichte door met zijn minder krachtige Honda-motor niet het spoor van Nash te verliezen. Het leverde hem een derde plaats aan het slot op, omdat hij twee ronden voor het einde Muller niet achter zich kon houden. Ook Monteiro wist zich knap te handhaven op de vierde plaats. De privé-Chevy's van Nykjaer en MacDowall, die in de beginfase oprukten ten koste van Oriola, Tarquini en Huff, kwamen de Portugees niet voorbij.

In het spoor van Oriola streden Gabriele Tarquini, Robert Huff en Tom Coronel om de achtste plaats. Het zag er rondenlang dreigend uit, maar geen van de drie wist een beslissende inhaalactie te forceren.

WTCC, Salzburgring, race 2, 19 mei 2013

1. James Nash - Bamboo Chevrolet – 12 ronden, 17.36.853s
2. Yvan Muller - RML Chevrolet - 1"438
3. Norbert Michelisz - Zengö Honda - 1"818
4. Tiago Monteiro - JAS Honda - 3"483
5. Michel Nykjaer - Nika Chevrolet - 4"064
6. Alex MacDowall - Bamboo Chevrolet - 4"574
7. Pepe Oriola - Tuenti Seat - 7"898
8. Gabriele Tarquini - JAS Honda - 9"025
9. Rob Huff - Münnich Seat - 9"483
10. Tom Coronel - ROAL BMW - 9"859
11. Marc Basseng - Münnich Seat - 13"627
12. James Thompson - Lada - 14"145
13. Fredy Barth - Wiechers BMW - 14"556
14. Franz Engstler - Engstler BMW - 14"857
15. Mikhail Kozlovskiy - Lada - 15"155
16. Mehdi Bennani - Proteam BMW - 16"223
17. Fernando Monje - Campos Seat - 27"497
18. René Münnich - Münnich Seat - 41"749
19. Charles Ng - Engstler BMW - 46"282

Uitgevallen
6e ronde - Tom Chilton - RML Chevrolet

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet