WTCC

WTCC: Nykjaer leidt Chevy 1-2-3 in eerste race Salzburgring

Nykjaer Aut47

Michel Nykjaer heeft in de eerste WTCC-race op de Salzburgring optimaal geprofiteerd van het straffenfestijn in de kwalificatie van gisteren. Vanaf pole reed de Deen beheerst naar zijn tweede zege van het seizoen. De hele race hield hij James Nash op net genoeg afstand, terwijl WK-leider Yvan Muller er een 1-2-3 voor Chevrolet van maakte door vanaf de dertiende startplaats op te klimmen naar P3. Tom Coronel moest ook door het veld heen ploegen en sleepte er toch nog een tiende plaats uit.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: WTCC

Slipstreamen bestaat nog. Zeker in de snelheidstempel van de Salzburgring, waar de toerwagens gisteren zó graag op sleeptouw wilden bij de twee snelste auto's van het veld – de RML Chevrolets van Muller en Chilton – dat de laatste kwalificatiesessie uitliep op een totale farce. Allemaal vonden ze een 'tow' zo belangrijk dat ze achter Muller en Chilton bleven hangen en zo te laat bij de meet waren om aan hun laatste kwalificatieronde te beginnen. Gek genoeg kregen de Chevy's die op tactische wijze het veld 'ophielden' niet eens een hogere straf, wat tot nog meer verontwaardiging in het WTCC-paddock leidde.

De startopstelling die er het resultaat van was, leidde alleen maar tot nog meer slipstreaming en inhaalacties in de eerste race. Het werden een kleine twintig minuten die behoorlijk gevuld waren met spektakel. Yvan Muller maakte er een fraaie inhaalrace vanaf de dertiende startplaats, terwijl ook Alex MacDowall ver naar voren schoof. Bijna ontzichtbaar rukte Tom Coronel intussen vanuit het achterveld op naar de tiende plaats. De Nederlander had geen geweldige start en lag in de beginfase zelfs 21e. Maar al gauw rekende hij af met de Honda's – die tot nu toe een rampweekend beleven – om daarna zijn opmars te vervolgen.

Coronel Aut81

Vooraan weerstond poleman Michel Nykjaer 12 ronden lang de druk van James Nash, die samen met Nykjaer vanaf de eerste rij was vertrokken. Door zijn overwinning sprong de Deen naar de derde plaats in het kampioenschap. Mehdi Bennani reed opnieuw sterk: net als zijn concurrenten op de eerste rij kwam hij netjes weg, om vervolgens bijna de hele race de twee Chevy's vooraan te schaduwen. Alleen tegen de opmars van Muller had de Marokkaan geen antwoord.

Klappen vielen er ook. Franz Engstler werd in de voorlaatste ronde achterstevoren getikt door teamgenoot Charles Ng, waarna Darryl O'Young de auto van Engstler niet meer kon ontwijken. Drie BMW's liepen ter plekke enorme schade op. Het hielp Coronel, die in de ereloge zat van het crashtheater voor zijn neus, wel een paar plaatsen verder.

WTCC, Salzburgring, race 1, 19 mei 2013

1. Michel Nykjaer – Chevrolet Cruze – Nika – 12 ronden
2. James Nash – Chevrolet Cruze – Bamboo – 0"298
3. Yvan Muller – Chevrolet Cruze – RML – 0"645
4. Mehdi Bennani – BMW 320 TC – Proteam – 1"586
5. Alex MacDowall – Chevrolet Cruze – Bamboo – 4"374
6. Fredy Barth – BMW 320 TC – Wiechers – 5"121
7. Tom Chilton – Chevrolet Cruze – RML – 7"114
8. Rob Huff – Seat Leon – Münnich – 11"711
9. James Thompson – Lada Granta – Lada – 15"758
10. Tom Coronel – BMW 320 TC – ROAL – 15"812
11. Pepe Oriola – Seat Leon – Tuenti – 16"000
12. Gabriele Tarquini – Honda Civic – JAS – 18"388
13. Tiago Monteiro – Honda Civic – JAS – 19"097
14. Norvert Michelisz – Honda Civic – Zengö – 19"604
15. Stefano D'Aste – BMW 320 TC – PB – 20"117
16. Mikhail Kozslovskyi – Lada Granta – Lada – 23"511
17. Rene Münnich – Seat Leon – Münnich – 27"793
18. Charles Ng – BMW 320 TC – Engstler – 32"141

Snelste ronde: Alex MacDowall, 1'26"925

Uitgevallen
3e ronde - Fernando Monje
8e ronde – Marc Basseng
8e ronde – Hugo Valente
9e ronde – Darryl O'Young
9e ronde – Franz Engstler
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet