Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Thiriet/Beche winnen tweede ELMS race op Imola

phototheque 2013 Imola 02113804-099

Mathias Beche en Pierre Thiriet hebben de 3 Uur van Imola gewonnen. De Thiriet by TDS Racing Oreca-Nissan kwam na de eerste pit stops aan de leiding en kwam daarna nauwelijks nog in gevaar. Na 108 ronden op de Autodromo Enzo e Dino Ferrari kwam Thiriet als eerste over de streep, op ruime afstand gevolgd door Nelson Panciatici in de Signatech Alpine-Nissan en Natacha Gachnang in de Morand Racing Morgan-Judd.


Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: DPPI

Het was Oliver Turvey in de Jota Zytek-Nissan die bij de start de leiding wist te behouden en voor Brendon Hartley (Murphy Prototypes) en Matthias Beche (Thiriet by TDS Racing) de Tamburello bocht indook. Het drietal bleef tot aan de eerste serie pit stops vlak bij elkaar. Door een snelle en foutloze stop wist Thiriet by TDS Racing de leiding over te nemen van Jota. De Signatech-Alpine Alpine-Nissan lag na de eerste pit stop op de derde plaats.

Met nog 90 minuten te gaan kwam Beche naar binnen om het stuur over te dragen aan Pierre Thiriet. Een ronde later was het de beurt aan Turvey om te wisselen met Simon Dolan. Dolan kwam voor Thiriet terug op de baan, maar de Fransman was sneller dan de Brit en nog geen 10 minuten later lag de regerend kampioen weer aan de leiding.



phototheque 2013 Imola 02113804-106

 

Het laatste uur was een uur vol drama. Dolan zag in zijn spiegels de Signatech Alpine-Nissan steeds groter worden, maar bij de laatste pit stop zorgde een probleem met de startmotor ervoor dat de auto met startnummer 36 veel tijd verloor. Bij het uitrijden van de pit zat David Heinemeier Hansson vervolgens vlak achter de langzamer rijdende Nelson Panciatici en de Deen besloot de witte lijn te overschrijden. De wedstrijdleiding bestrafte de Greaves Motorsport coureur hierop met een stop&go penalty van 1 minuut.



Op het moment dat vervolgens Thiriet voor zijn laatste stop naar binnen kwam ging Dolan in een poging de DKR Engineering Lola te ontwijken van de baan. De Britse coureur verloor enkele minuten en was direct kansloos voor de overwinning. Tot overmaat van ramp viel de Zytek met nog vijf minuten te gaan stil en werd Dolan gedwongen de strijd te staken.

 

Nelson Panciatici wist, nog voor Heinemeier Hanson de pits in kwam om zijn straf uit te zitten, de tweede plaats te veroveren, maar de Fransman had een minuut achterstand op de leidende Oreca-Nissan en hij moest na 3 uur racen genoegen nemen met de tweede plaats achter Thiriet. Natacha Gachnang profiteerde optimaal van de straf van Heinemeier Hansson en schoof door naar de derde plaats en bezorgde daarmee Morand Racing het eerste podium van het seizoen.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet