Formule 2

GP2: Robin Frijns kijkt terug op zijn succesweekend van Barcelona

C76D5362

Iedereen viel van zijn stoel van verbazing. In Bahrein was Robin Frijns in zijn eerste GP2-weekend nog hard in aanraking gekomen met het verval van de Pirelli-banden. In Barcelona bleek hij opeens de koning van het bandenmanagement. Hoe kon dat? Het was allemaal opzet in Bahrein, vertelt de Limburger aan Autosport.nl: "In de tweede wedstrijd in Bahrein moest ik van P21 vertrekken, ik had niets te verliezen. Ik heb expres gasgegeven om precies te kunnen voelen wanneer de banden zouden afzakken. Daar heb ik dit weekend van geprofiteerd."

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Zoals Autosport.nl al vermoedde in het raceverslag van Frijns' triomftocht op zaterdag in Barcelona, moesten we het weekend van de Nederlander in Bahrein achteraf als oefening beschouwen. Frijns bevestigt dat vermoeden desgevraagd. "Ja, zeker de tweede wedstrijd in Bahrein was een oefenwedstrijd. Als je van P21 moet vertrekken, heb je niets te verliezen. Ik ben dus gewoon gaan rijden als altijd. Expres gasgeven. Ik wilde gewoon alles voelen, weten wanneer de banden zouden afzakken. Ik heb 't volgens de harde weg geleerd."

Frijns bleek een snelle leerling, want in Barcelona had hij het trucje meteen onder de knie. "Het is moeilijk te zeggen of ik het nu echt beheers. Maar Barcelona is wel een circuit dat heel agressief is voor de banden. Dus als 't me daar lukt, lukt 't me overal, denk ik dan maar."

C76D5231

Speelde circuitkennis nog een rol? Barcelona kent Robin op zijn duimpje, terwijl hij het circuit van Sakhir nog nooit had gezien. "Voor de banden maakt het niet uit, maar voor de rest scheelt het natuurlijk wel. In Bahrein konden we eigenlijk pas ná de kwalificatie beginnen, omdat ik in de vrije training het circuit nog moest leren kennen. In Barcelona konden we meteen na de vrije training aan de slag met de eerste data."

Twee keer maakte Frijns op het Circuit de Catalunya een goede start, in de tweede race was die zelfs voortreffelijk. Ze droegen er voor een groot deel aan bij dat hij twee keer vanaf de achtste startpositie zo hoog kon eindigen. Ook dat bleek geen toeval. "We zijn er vooraf speciaal voor gaan zitten om de koppelingsmapping goed te zetten. In Bahrein was ik daar nog niet tevreden over. Voor Barcelona is een goede start ontzettend belangrijk omdat het daar zo moeilijk inhalen is. In de openingsronde is het daardoor altijd flink vechten. Ik heb zeker in de eerste ronde van de tweede race alles gegeven wat ik in me had, en dat leverde de tweede plaats op. Ik heb mezelf nog één ronde gegeven om Coletti bij te halen, maar die was te ver vooruit. Toen heb ik 'm laten gaan, om het in de laatste vijf ronden weer te proberen. Dat is bijna gelukt."

C76D5253

In de eerste race bleek Frijns ook degene die aan het slot nog het meeste leven over had in zijn banden. In de slotronden liep hij naar believen uit op Felipe Nasr, normaal gesproken de koning van de 'late-race comeback'. Maar hoe voel je als coureur eigenlijk of de banden nog iets over hebben? "Dat is lastig uit te leggen, dat moet iedere coureur zelf leren ondervinden. Maar je hebt wel aanwijzingen: je kunt naar je voorbanden kijken en zien hoe ze eruitzien. Dat helpt."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet