Formule 2

GP2: Frijns racet naar briljante overwinning in hoofdrace Barcelona

 A8C1800

Robin Frijns is een snelle leerling. Na wat achteraf als een oefenweekendje in Bahrein mag worden beschouwd, deed de Maastrichtenaar precies wat nodig is om een GP2-hoofdrace te winnen. Terwijl zijn rivalen achter hem onderling duelleerden, hield de coureur van Hilmer Motorsport na een vroege bandenwissel beheerst een gaatje in stand op zijn naaste achtervolger Jolyon Palmer. Aan het slot had hij zelfs nog rubber over. De coureurs van MP Motorsport, Daniël de Jong en Adrian Quaife-Hobbs, eindigden als 16e en 17e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: GP2 Series

Na zijn problemen in Bahrein had zelfs Frijns niet verwacht dat zijn race zo goed uitpakken. Vanaf de achtste startplaats, hoe goed die ook was, behoorde hij vooraf niet tot de favorieten. Maar bij de start werd hij geholpen door een aanrijding tussen Fabio Leimer en James Calado, de mannen op de rij voor hem: daardoor ging hij als zesde de eerste bocht in. Na een vroege stop in de zesde ronde, de eerste waarin het pitstopvenster voor bandenwissels was geopend, maakte Frijns volop gebruik van zijn verse harde rubber om vier rivalen af te troeven die in de openingsfase nog vóór hem reden.

Frijns' virtuele tweede plaats werd een 'eerste plaats' toen poleman Marcus Ericsson zichzelf na zijn pitstop in de problemen werkte door zichzelf klem te rijden tussen Kevin Giovesi en Sam Bird, met een opgave voor de onfortuinlijke Zweed als gevolg. Tot twee derde van de race reed Frijns vervolgens vierde achter een trio dat op harde banden was gestart: Cecotto, Dillmann en Evans. Toen die eenmaal hadden gepit, was de weg voor de Nederlander vrij om naar de overwinning te rijden.

 A8C1607

Dat deed hij uiterst beheerst: voortdurend hield hij een gat van ongeveer een seconde in stand op zijn naaste achtervolger Jolyon Palmer. Elke keer als Palmer versnelde, versnelde Frijns de volgende ronde even veel. Als Palmer even afhaakte omdat hij de attenties van Sam Bird moest afslaan, liet de Limburger de teugels weer vieren. Zo bleek hij aan het slot zelfs nog rubber over te hebben, toen de beste bandenspaarder uit het GP2-veld naar voren kwam stomen. Maar in plaats van dat Felipe Nasr korte metten maakte met de kleine voorsprong van de Nederlander, reed Frijns in de laatste ronde doodleuk twee seconden weg van de Braziliaan.

 A8C1721

Achter de beheerste race van Frijns leverde de GP2-hoofdrace van Barcelona volop spektakel op. Niet alleen Palmer en Bird streden om elke meter, daarachter vochten ook Coletti, Nasr, Rossi en de nieuwe teamgenoot van Frijns, de naar GP2 teruggekeerde Jon Lancaster. Frijns sloeg het strijdgewoel geamuseerd in zijn spiegels gade: terwijl hij precies deed wat goed was voor de banden, vroegen zijn tegenstanders er door al dat geduelleer te veel van. Bovendien raakte bij velen het geduld op: zo raakte Bird drie ronden voor het einde naast de baan in zijn poging om Palmer te passeren en ging hij achterstevoren toen hij de baan weer opkwam. Dat betekende het einde van de race voor de sprintracewinnaar van Bahrein. Lancaster profiteerde van de melée om Coletti van de vierde plaats te ontdoen, daarmee het succes van Hilmer Motorsport completerend.

 R6T1740

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet