Sportscars

Sportscars: Audi-dubbelzege bij WEC-seizoensstart op Silverstone

130414_wec_audi_2_actie
Dankzij een spectaculaire slotstint van Allan McNish kwam de Audi met nummer 2 als winnaar over de eindstreep

De eerste race van het FIA WK Lange-afstandsracen (WEC) op het circuit van Silverstone leverde een dubbelzege op voor het Audi-fabrieksteam. In de zes-uursrace, onder de prestigieuze titel ‘Tourist Trophy’, wonnen Tom Kristensen, Allan McNish en Loïc Duval met een totaal van 197 ronden, op 3,462 seconden gevolgd door de andere Audi met André Lotterer, Marcel Fässler en Benoît Treluyer. Achter de beide Audi’s eindigden de twee fabrieks-Toyota’s, die in de Britse ronde duidelijk meer problemen hadden: waar de Audi’s telkens twee stints met hun Michelin-banden konden rijden, moesten de Toyota’s bij elke stop nieuwe banden laten monteren. Dat zorgde ervoor dat de Toyota’s uiteindelijk één ronde achterstand hadden op de Duitse concurrentie. Het trio van Antony Davidson, Sébastien Buemi en Stéphane Sarrazin eindigde als derde, Alex Wurz en Nicolas Lapierre werden als vierde geklasseerd.


Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR


130414_wec_start
De Toyota's reden bij de start nog aan kop

Bij de rollende start van de race reden de beide Toyota’s keurig aan de leiding, met Wurz in de nummer 7 en Davidson in de nummer 8, maar al in de tweede ronde nam Allan McNish de tweede plaats over van Davidson en in de vijfde ronde passeerde de Schot ook Wurz. Ook Benoît Treluyer reed in de andere Audi snel naar voren en in de zevende ronde reden beide Audi’s op de eerste twee plaatsen. In de 22e ronde stopten de beide Audi’s voor het eerst, de Toyota’s volgden respectievelijk een en twee ronden later. Het werd echter al snel duidelijk dat de Audi’s langer met hun banden konden doen dan de Toyota’s. “Merkwaardig, want vorig jaar konden we wel zonder problemen twee stints met de banden rijden en nu absoluut niet”, zei Anthony Davidson aan het einde van zijn rijbeurt.

130414_wec_toyotas
Het Toyota-team moest genoegen nemen met de tweede en derde plaats

Ook voor Audi was de race niet volledig probleemloos: de nummer 1-auto van Fässler, Lotterer en Treluyer had een gebroken aandrijfas en kon daardoor geen gebruik maken van de hybride-power. Of dat uiteindelijk de beslissing bracht in de strijd om de overwinning is moeilijk te zeggen. De slotfase was buitengewoon spannend, met Treluyer in de Audi nummer 1 en McNish in de Audi nummer 2, waarbij McNish rondenlang het maximale eruit haalde, nadat hij eenmaal in de rondte was gegaan, maar daarna wel het voordeel had van nieuwe banden voor de slotfase. Tien minuten voor het einde reed McNish nog een nieuwe ronderecord en met drie minuten te gaan nam de Schot met een prachtige manoeuvre de leiding over, waarna hij de overwinning naar huis reed. De Rebellion-Lola-Toyota’s streden voornamelijk met elkaar, want ze kwamen bij de Audi’s en de Toyota’s niet echt in de buurt.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet