Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Aston Martin 1-2-3 in 1000km Nürburgring, tweede plaats in klasse Spyker

start_1000km
Start van de race met de 007-Aston Martin aan de leiding, die uiteindelijk ook zou winnen

Dat gebeurde nog niet eerder in de historie van de Le Mans Series: het Aston Martin-team bezette alledrie de podiumplaatsen na afloop van de vierde LMS-race van het seizoen, de 1000-kilometer-race op de Nürburgring. In zomerse omstandigheden eisten Stefan Mücke, Tomas Enge en Jan Charouz de overwinning voor zich op en namen daarmee, met nog één race te gaan, tevens de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. Een historisch feit bovendien, 50 jaar nadat Stirling Moss en Jack Brabham met een Aston Martin DBR1/30 voor de tot nu toe laatste overwinning voor het Britse merk in de 1000-kilometer-race op de Nürburgring zorgden – destijds natuurlijk nog op de Nordschleife. Een bijzonder feit vanuit Nederlands perspectief was de allereerste podiumplaats in de LMS voor de Spyker: Tom Coronel en Jarek Janis eindigden als tweede in de GT2-klasse.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


twee_generaties_aston_martin
Twee generaties Aston Martin: de Lola-Aston Martin LMP1 en de DBR9 uit de GT2-klasse


Aston Martin beslissen strijd om de overwinning onderling

Al vanaf het begin van de race leek het een vrijwel uitgemaakte zaak dat de Aston Martins de strijd om de overwinning onderling zouden uitmaken, afgezien van eventualiteiten. Aan de kop van het veld ging de strijd gedurende de hele race tussen de drie Lola-Aston Martins. Daarbij bouwde Stefan Mücke tijdens de eerste stint in de 007-auto al een aardige voorsprong op en de Duitser was het uiteindelijk ook die de Aston Martin als winnaar over de eindstreep mocht sturen. “Hier voor eigen publiek te winnen is natuurlijk fantastisch. In de kwalificatie was de auto al perfect en ook tijdens de race verliep alles probleemloos”, zei Stefan Mücke. De zusterauto van Harold Primat en Darren Turner eindigde in dezelfde ronde als tweede, de Lola-Aston Martin van Miguel Ramos, Stuart Hall en Chris Buncombe werd met twee ronden achterstand als derde geklasseerd.

zwolsman_kolles
Charles Zwolsman hield de Nederlandse eer hoog in de LMP1-klasse

Zwolsman aan de eindstreep, Albers niet
Achter de drie Astons werd de Kolles-Audi R10 TDI met Narain Karthikeyan, Andy Meyrick en Charles Zwolsman achter het stuur keurig vierde. De tweede Kolles-Audi met Christijan Albers zag echter voor de tweede maal op rij de finish niet. “Ik kom op die manier weinig aan rijden toe. Man, wat baal ik hier weer van…” Christijan Albers stak zijn teleurstelling niet onder stoelen of banken. Net als in Portimao eerder deze maand was de Audi R10 TDI met het startnummer 15 al uit de race voordat hij er een meter in had gereden. Ditmaal was het Giorgio Mondini die met de nummer 91-Ferrari met Montermini achter het stuur in botsing kwam en zo voor de voortijdige uitval van de Audi zorgde.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet