Retro: Groeten uit Spielberg van de Austrian Historic 2022
De historische autosport had nog maar zelden de Red Bull Ring aangedaan, maar daar kwam afgelopen weekend verandering in. Toen vond de eerste Austrian Historic plaats, een evenement dat is te vergelijken met de Historic Grand Prix op Zandvoort – en daar in zekere zin ook uit voortkomt. Masters Historic Racing, de Historic Grand Prix Car Association en de Lurani Trophy vormden samen met de Formel Vau van de DMV het programma. Eigenlijk alleen de Veetjes kwamen in groten getale opdagen, maar in dit post-corona- en post-Brexit-jaar was ook weinig beters te verwachten van een hoofdzakelijk Brits programma, zeker met Monaco net achter de rug en de Le Mans Classic voor de deur. AUTOSPORT.NL nam polshoogte.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Carlo Senten
We naderen het circuit, dat halverwege Spielberg en Zeltweg ligt – vandaar dat de vroegere Österreichring ook wel 'Zeltweg' werd genoemd. Wat weer extra begrijpelijk is omdat er eerst werd geracet op de militaire luchthaven van Zeltweg, dat aan de andere kant van de doorgaande S36 ligt en ook de van de Red Bull bekende Hangar 8 herbergt. Sterker nog, Zeltweg ligt hemelsbreed net iets dichterbij dan het gehuchtje Spielberg, dat weer onderdeel is van het grotere Knittelfeld, dus feitelijk had de locatie van circuit sinds de renovatie tot A1-Ring gewoon Zeltweg kunnen blijven heten. Fijn in ieder geval dat we welkom zijn.
Zet dit bord niet per ongeluk in de pitstraat neer...
Hoezeer het circuit ook ligt ingeklemd tussen de heuveltoppen van Stiermarken, het is tegenwoordig toch een stukje Nederland.
Maar op hun eigen wereldkampioenen zijn de Oostenrijkers toch nog een stukje trotser. Dat kleine landje heeft net als Finland toch flink boven zijn macht gepresteerd.
Altijd vroeg van de partij: Chiara Viani-Pericchi van Masters Historic Racing bekommert zich om de bokalen – met al die klasseprijzen keer op keer een hele vracht.
Verder binnen gluren. Daar zien we verdwaald in een gang de hulpmiddelen uit de coronaperiode staan: toen de podiumklanten van de GP's van Oostenrijk en Stiermarken nog gescheiden van elkaar hun helm moesten afdoen, een slokje water moesten drinken en een maskertje moesten opzetten.
Op de paddock blijven de trailers binnenrollen.
Philippe Bonny is ook aangekomen met zijn Trojan T103. Het is de enige F1-auto uit het veld die niet in een garage staat. "Ik vind het helemaal prima zo", legt de Fransman uit. "De garages zijn hier schreeuwend duur en ik sta goed zo met mijn tentje."
En dus moest hij op zaterdag en zondag op tijd naar de pits rijden om te kunnen aansluiten bij de overige F1-auto's.
De Fransman bleef er stoïcijns bij kijken.
Bij Steve Hartley – ook wel bekend als 'The Jam Baron' – rollen ze de McLaren wel de garage in. Maar dat hoort ook bij een klassementsleider.
Een auto met dak, maar een Aston Martin DBR9 verdient natuurlijk ook een dak boven het hoofd.