Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro 1990: De laatste titelbeslissingen zorgen voor spannende races tijdens de Finaleraces op Zandvoort

euser-op-kop

Het Circuit Park Zandvoort leeft! Dat is het afgelopen seizoen overduidelijk gebleken. Met steun van het bedrijfsleven werden in 1990 tal van vernieuwingen en verbeteringen doorgevoerd die volgend seizoen een vervolg krijgen. De exploitatie van het duinencircuit geeft ook alle aanleiding voor een gestroomlijnde toekomst. Een verheugende toename van de publieke belangstelling en een flinke aanwas met nieuwe rijders. De Industrie toont zijn vertrouwen. Renault Nederland komt in 1991 met de nieuwe Formule Renault klasse en een nieuwe Clio Cup. Een aantal titel beslissingen waren al in het vorig raceweekend gevallen. Een aantal anderen zorgden wederom voor de nodige spannende momenten tijdens de finaleraces. Naar schatting 8000 toeschouwers bezochten de Finaleraces. Uiteraard ging het overgrote deel van de aandacht uit naar de tweestrijd tussen BMW en Mercedes of te wel de race om de nationale titel van regerend kampioen Arthur van Dedem en Cor Euser. Er was voor de belangstellenden veel meer te zien, er stonden niet minder dan acht races op het programma wat om 12 uur begon.

Tekst: Gerrie Hoekstra, Jakob Dekker, Auto& Sport en Rally's & Races 90/91
Foto's: Gerrie Hoekstra

NK Productietoerwagens boven 2000cc: Cor Euser kampioen
Het bleef spannend tot de laatste race, maar in Zolder, met nog drie wedstrijden voor de boeg, was het duidelijk dat BMW een grote stap voorwaarts had gemaakt met hun nieuwe 15-inch Yokohama banden. Cor Euser won voor het BMW dealerteam vijf races, waaronder de laatste drie van de serie en de veelzijdige coureur stelde orde op zaken, ondanks dat grote concurrent Mercedes voor de laatste wedstrijd een joker inzette om de kansen voor Arthur van Dedem nog te vergroten.


mercedes-drietal

Mercedes zette DTM-coureur Fritz Kreutzpointer in om het BMW nog moeilijk te maken. Van Dedem won twee races slechts, terwijl teamgenoot Jeroen Hin het zònder moest stellen. Cor Euser had in Fred Krab een nuttiger teamgenoot dan Van Dedem in Hin. Wat Krab voor Euser betekende, telde in de laatste vier wedstrijden hard mee. Bovendien was daar af en toe ook Patrick Huisman met zijn privé-M3, die zich tussen de Mercedessen mengde, toen het er allemaal op aan kwam.
Cor Euser eiste in de laatste minuten van de kwalificatie de poleposition voor zich op, met naast zich Jeroen Hin, gevolgd door Kreutzpointer. Pas op een teleurstellende zevende plaats volgde Van Dedem, die zijn wagen maar niet op de juiste set-up kreeg en klaagde over de wegligging.
Na de start nam Jeroen Hin direct de leiding, maar hij moest Euser in de Toyota-bocht reeds voor laten gaan en bij het uitkomen van de Nissanbocht had de BMW-man zich al wat los gereden. Vijf ronden lang zette Kreutzpointer, zonder succes gewicht, Cor Euser onder druk, maar in de elfde ronde verdween de Mercedes fabrieksrijder door een klapband linksvoor bij Bos-Uit op spectaculaire wijze van de baan. Bij BMW haalde men opgelucht adem, de gevreesde 'killer' had zijn Waterloo gevonden. "Op de manier zoals Fritz over de kerbstones boenderde snijd je je banden in repen. Ik had dit eigenlijk wel verwacht", was het commentaar na afloop van de nieuwe kampioen Euser. Teamgenoot Fred Krab stelde in de voorlaatste ronde ten koste van Hin de tweede plaats veilig. Voor Van Dedem zat er niet meer in dan een vijfde plaats achter Patrick Huisman. De problemen aan zijn Mercedes waren nog extremer dan in de kwalificatie. Na afloop van de wedstrijd hing er een bedrukte sfeer in het Mercedes kamp, maar vervolgens lieten de teamleden van het verliezende merk zich sportief uit over de prestaties van de concurrentie. De grootste winnaar van het totaal gebeuren was natuurlijk het veelkoppige publiek geweest. Zij konden immers genieten van een fraai staaltje hoogstaand racen.

Eindstand na negen races:
1. Cor Euser 112
2. Arthur van Dedem 95
3. Jeroen Hin 74
4. Hans van de Beek 63
5. Patrick Huisman 58
6. Fred Krab 56
7. Mike Hezemans 51
8. Ger van Krimpen 49
9. Tom Langeberg 39
10. Bram van Hilten 33
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet