Frank Nowak komt, ziet en overwint bij Historische Monoposto's
Het startveld van de Historische Monoposto's wordt steeds mooier. Het veld werd tijdens het British Race Festival uitgebreid met een fraaie March Formule 3 van Frank Nowak. De Duitser pakte tijdens zijn debuut bij de Historische Monoposto's meteen de zege.
Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Rob Knotter
Frank Nowak komt, ziet en overwint bij Historische Monoposto's
Piet Provily (Mallock 21) en Olaf Bartels (Lola 580 Formule Ford 2000) deelden de eerste startrij, maar na de start lag de vanaf de vierde plaats vertrokken Frank Nowak op kop. 'Bij de start bleven de auto's op de eerste rij gewoon staan, ik dacht daardoor dat we nog een opwarmronde gingen rijden', aldus Nowak na afloop van de race. 'Ik sloeg bij de start al zo'n groot gat, dat ik nog even het gas heb losgelaten in de veronderstelling dat dit echt nog een opwarmronde was.' Nowak zag zijn tegenstrevers echter snel dichterbij komen en duwde daarop het gaspedaal van zijn fraaie March Formule 3 weer verder in. Piet Provily kon het tempo goed volgen en zag zelfs kans een aanval op de eerste positie te doen, tot hij zich vlak voor het einde van de race verschakelde en daardoor terrein prijs moest geven. Pech
Achter derde man Olaf Bartels leek Henk Bökenkamp lange tijd zeker van de vierde plaats, tot zijn Mallock 18 de pijp aan Maarten gaf en Bökenkamp de pits op moest zoeken. Jan Steenhart kon hierdoor opschuiven naar de vierde plaats in zijn RPS Formule Ford 1600, op de voet gevolgd door Hans-Peter Beunen.
Gerard van 't Hoog eindigde met zijn Mannick Formule Junior als derde in de kleine klasse. Van 't Hoog wilde eigenlijk met zijn snelle Lola T 450 starten, maar tijdens de training kreeg hij een lekke band waarop hij de neus van de Lola beschadigde en twee wielen krom reed. De Lola kon niet op tijd voor de race gerepareerd worden, waarop Van 't Hoog voor zijn 'T-car' koos.
Spannende strijd bij de Historische Monoposto's
Klasse-debuut
Ferry Vogtschmidt haalde tijdens de zaterdagtraining zijn licentie achter het stuur van zijn Elden Formule Ford. Vogtschmidt was eerste reserve voor de race, omdat Jack Verboom door een griepje niet aan de race deel kon nemen gaf dit de kans aan de kersverse licentiehouder om meteen zijn racedebuut te maken. Vogtschmidt eindigde op een prima achtste plaats algemeen en de vijfde plaats in zijn klasse.
Uitslag Historische Monoposto's, 20 september, Circuit Park Zandvoort:
Klasse A:
1. Frans Munsterhuis Lotus 20/22 F.J.
2. Marcus Storb Olympic Formule V op 1 ronde
3. Gerard van 't Hoog Mannick NFJ 1100 op 1 ronde
4. Hugo Sewing Kaimann Formule V op 1 ronde
5. Willo Morsink Kaimann Formule V op 2 ronden
Klasse B:
1. Jan Steenhart PRS Formule Ford
2. Karel Sauerbier Crossle FF op 1 ronde
3. Theo Cornelissen Maco Super V op 1 ronde
4. Ad den Teuling Russel Alexis op 1 ronde
5. Rob Haze Van Diemen FF1600 op 1 ronde
Klasse C:
1. Frank Nowak March F3
2. Piet Provily Mallock 21 op 2.692
3. Olaf Bartels Lola 580 FF op 24.528
4. Hans-Peter Beunen Royale RP24 op 1:17.313
5. Ferry Vogtschmidt Elden Formule Ford op 1 ronde
Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Rob Knotter
Frank Nowak komt, ziet en overwint bij Historische Monoposto's
Piet Provily (Mallock 21) en Olaf Bartels (Lola 580 Formule Ford 2000) deelden de eerste startrij, maar na de start lag de vanaf de vierde plaats vertrokken Frank Nowak op kop. 'Bij de start bleven de auto's op de eerste rij gewoon staan, ik dacht daardoor dat we nog een opwarmronde gingen rijden', aldus Nowak na afloop van de race. 'Ik sloeg bij de start al zo'n groot gat, dat ik nog even het gas heb losgelaten in de veronderstelling dat dit echt nog een opwarmronde was.' Nowak zag zijn tegenstrevers echter snel dichterbij komen en duwde daarop het gaspedaal van zijn fraaie March Formule 3 weer verder in. Piet Provily kon het tempo goed volgen en zag zelfs kans een aanval op de eerste positie te doen, tot hij zich vlak voor het einde van de race verschakelde en daardoor terrein prijs moest geven. Pech
Achter derde man Olaf Bartels leek Henk Bökenkamp lange tijd zeker van de vierde plaats, tot zijn Mallock 18 de pijp aan Maarten gaf en Bökenkamp de pits op moest zoeken. Jan Steenhart kon hierdoor opschuiven naar de vierde plaats in zijn RPS Formule Ford 1600, op de voet gevolgd door Hans-Peter Beunen.
Gerard van 't Hoog eindigde met zijn Mannick Formule Junior als derde in de kleine klasse. Van 't Hoog wilde eigenlijk met zijn snelle Lola T 450 starten, maar tijdens de training kreeg hij een lekke band waarop hij de neus van de Lola beschadigde en twee wielen krom reed. De Lola kon niet op tijd voor de race gerepareerd worden, waarop Van 't Hoog voor zijn 'T-car' koos.
Spannende strijd bij de Historische Monoposto's
Klasse-debuut
Ferry Vogtschmidt haalde tijdens de zaterdagtraining zijn licentie achter het stuur van zijn Elden Formule Ford. Vogtschmidt was eerste reserve voor de race, omdat Jack Verboom door een griepje niet aan de race deel kon nemen gaf dit de kans aan de kersverse licentiehouder om meteen zijn racedebuut te maken. Vogtschmidt eindigde op een prima achtste plaats algemeen en de vijfde plaats in zijn klasse.
Uitslag Historische Monoposto's, 20 september, Circuit Park Zandvoort:
Klasse A:
1. Frans Munsterhuis Lotus 20/22 F.J.
2. Marcus Storb Olympic Formule V op 1 ronde
3. Gerard van 't Hoog Mannick NFJ 1100 op 1 ronde
4. Hugo Sewing Kaimann Formule V op 1 ronde
5. Willo Morsink Kaimann Formule V op 2 ronden
Klasse B:
1. Jan Steenhart PRS Formule Ford
2. Karel Sauerbier Crossle FF op 1 ronde
3. Theo Cornelissen Maco Super V op 1 ronde
4. Ad den Teuling Russel Alexis op 1 ronde
5. Rob Haze Van Diemen FF1600 op 1 ronde
Klasse C:
1. Frank Nowak March F3
2. Piet Provily Mallock 21 op 2.692
3. Olaf Bartels Lola 580 FF op 24.528
4. Hans-Peter Beunen Royale RP24 op 1:17.313
5. Ferry Vogtschmidt Elden Formule Ford op 1 ronde