Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Youngtimer Touring Car Challenge

Youngtimers: Geen kruid gewassen tegen Peter Mücke tijdens British Race Festival

Tijdens het British Race Festival reden de Britse auto's onder de Youngtimers een race samen met een verzameling Britse historische toerwagens en GT's. De race genaamd Snap-On British Historic & Youngtimers eindigde in een zege voor de Duitser Peter Mücke en zijn niet-normaal-zo-snelle Ford Escort MkII BDA.

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Rob Knotter

Geen kruid gewassen tegen Peter Mücke
In de training waren Rob Schirle (Jaguar E-Type) en Chris Conoley (TVR Griffith) 'the men to beat'. Na de start nam Schirle de leiding, maar de vanaf de derde startpositie vertrokken Peter Mücke liet al snel zien dat hij veel sneller was dan de toch ook niet kinderachtige Jaguar.

Mücke bestuurt geen lullig autootje; zijn Ford Escort MkII BDA is een ex-Hans Heyer Groep 5-auto opgebouwd door de befaamde tuner Zakspeed. In de training kende de Duitser enige problemen, maar in de race liep de Escort als een zonnetje. Mücke presteerde het door in de race een ongehoorde 1:15.494 te rijden!
Tegen dit geweld konden Schirle en Conoley niet op, zij eindigden als tweede en derde.

Inhaalraces
Viljo van Splunteren startte met zijn kleine, maar o zo snelle Sunbeam Stiletto zonder trainingstijd vanaf de achterste startrij, de Duitser Wolfgang Bonow had tijdens de training problemen met zijn superrappe Ford Escort BDA Mk1 en kwam daardoor niet verder dan een tijd van 1:33. Beide heren schoten in de race als een pijl door het veld naar voren; Bonow eindigde uiteindelijk als zesde, Van Splunteren zag als elfde de finish.

Uitbreidingen
'Mr Youngtimers' Klaas van Vuure, die tijdens de race uitviel met een lekke band, had nog goed nieuws te melden voor het volgende seizoen. 'Han Brouwers doet volgend seizoen mee met de ex-Hans Maasland BMW 530i, daarnaast heeft Jeroen van Heusden zijn NSU verruilt voor een originele Steinmetz Opel A-Commodore. Bovendien komt Freek Staal de klasse versterken met een Alfa Romeo GT Am.'
De Alfa waarmee 'Mr APEX' volgend jaar aan de Youngtimerklasse mee zal doen stamt uit 1970 en is één van de 40 door het befaamde Autodelta gebouwde GT Am's. De Alfa beschikt over 220 pk bij 7200 tpm, de topsnelheid bedraagt 240 km en het gewicht blijft beperkt tot 920 kilo. De GT Am (waarbij de laatste letters staan voor 'Amerika') stamt af van de GTV 1750, waarbij de stalen body is voorzien van lichtgewicht panelen voor onder andere de motorkap, de achterklep en de portieren.

Mücke presteerde het door in de race een ongehoorde 1:15.494 te rijden!

Uitslag race Snap-On British Historic & Youngtimers, 20 september 1998, Circuit Park Zandvoort:

klasse H1:
1. Rob Schirle Jaguar E-Type
2. Chris Conoley TVR Griffith 400 op 9.447
3. Jos Koster TVR Griffith op 22.927
4. Paul Malcolm Morgan +8 op 47.423
5. Peter Horsman Morgan +8 op 1 ronde

klasse H2:
1. Frits Kremer MGB
2. Cees de Vries MGB op 1 ronde
3. Robert-Jan 't Hoen Austin Healey 3000 op 1 ronde
4. Hans van de Kerkhof Austin Healey 3000 op 1 ronde
5. Achim Schneider Lotus Elan S1 op 1 ronde

klasse H3:
1. Rob Bierman Austin Healey
2. Peter Brieskorn Austin Healey op 1 ronde
3. Mark Dols MG Midget Mk II op 1 ronde

Klasse Youngtimers:
1. Peter Mücke Ford Escort MkII BDA
2. Wolfgang Bonow Ford Escort MkI BDA op 46.638
3. Marcel Frijlink Ford Escort Mexico op 49.562
4. Rob Bijster Ford Escort RS2000 op 1:07.477
5. Hans-Otto Mallwitz Ford Escort Mk I op 1 ronde

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet