Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: De Historic GP voorbeschouwd (2): Pre-War Sportscars

lmc14-sat-7

Een primeur op de Historic Grand Prix: vooroorlogse raceauto's die niet naar Zandvoort komen voor een demo, maar voor een echte race van 40 minuten. Het wordt een feest voor de zintuigen, want de auto's in dit veld doen ogen, oren, neuzen en – als het van de eigenaren mag – vingers gloeien van genot.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Het verhaal van de race
De vooroorlogse sportwagens die op Zandvoort in actie komen, hadden vroeger heel Europa als strijdtoneel. Net als nu was Le Mans het jaarlijkse hoogtepunt, maar daarnaast barstte het van de sportwagenwedstrijden, vooral in Frankrijk en Italië, maar ook in Engeland, Duitsland en Spanje. Het mooie is de enorme zichtbare en hoorbare variatie uit een tijd dat vele oplossingen nog tot hetzelfde resultaat konden leiden. Het spektakel op Zandvoort wordt verzorgd door de Pre-War Sportscars van Motor Racing Legends, eigenlijk het enige volwaardige internationale kampioenschap voor vooroorlogse auto's (de Engelse VSCC blijft immers op Brits grondgebied). Toch komen ze altijd maar een paar keer per jaar in actie, los van eenmalige optredens op bijvoorbeeld de Le Mans Classic of de Goodwood Revival. Een hele eer dus, dat ze Zandvoort hebben gekozen als seizoensafsluiter.

Duel om in de gaten te houden
Twee wendbare Britse auto's zullen ongetwijfeld het publiek op de banken krijgen: houd dus je stoel of duinpan vast voor het duel tussen de Frazer Nash Super Sports van Fred Wakeman en Patrick Blakeney-Edwards en de Alta Sports van Sam Stretton. Vooral de stuurmanskunsten van Blakeney-Edwards zullen het aankijken waard zijn, want 'Mister Frazer Nash' weet de auto's met de starre achteras en smalle spoorbreedte altijd spectaculair de bocht om te krijgen – al is er ook geen andere manier, zal hij zelf zeggen... Het duo Wakeman/Blakeney-Edwards was Stretton net te snel af in de vorige race op Donington Park.

73mm-sat-8w-87

Bijzondere auto's
Een Bentley of een Alvis hebben we allemaal weleens gezien, maar twee auto's springen er onmiddellijk uit in het deelnemersveld: de Lagonda V12 Le Mans van Robert Lewis (startnummer 21) en de Hotchkiss AM80 van Steve Smith (startnummer 26). De een is een fraai gelijnde Le Mans-racer, de ander een wel heel aparte stroomlijn-auto van Franse makelij. Zeker de moeite waard om in de paddock voor om te lopen.

Opvallend gezicht
Leuk dat er een Nederlandse inschrijving is? Ja, natuurlijk! Nederland is een land met een hoge pre-war-dichtheid, kijk maar naar de enorme aantallen vooroorlogse sportauto's die meedoen aan de jaarlijkse Vintage Revival op Zandvoort. Toch zijn er maar weinig Nederlandse eigenaren met een racelicentie, en die heb je wel nodig. Ad van der Kroft heeft al vele jaren een internationale licentie, dus die haalt zijn Talbot 105 van stal om op eigen bodem zijn steentje bij te dragen. Zoals altijd rijdt Van der Kroft met startnummer 77.

Vooroorlogs racen in het Zandvoort van toen
Het circuit van Zandvoort kwam pas na de Tweede Wereldoorlog tot stand, maar op de valreep van de oorlog werd er ook een keer in Zandvoort geracet: op een achtvormig stratencircuit dat nu gedeeltelijk onder het bungalowpark ligt en voor het andere deel door de jarenzestigwoonwijk loopt die zich nu ten zuiden van de Van Lennepweg bevindt. De auto's in het startveld van Motor Racing Legends verschenen daar zeker niet aan de start. Wel maakten daar onder meer de Delahaye van de Limburger Robert Tielens zijn opwachting, en ook de BMW 328 van Piet Nortier en 'Kwik', de zelfbouw van Maus Gatsonides. Het zou daarom leuk zijn als er op zaterdagavond ook wat vooroorlogse auto's meedoen aan de parade door het dorpscentrum. Dan krijgt het dorp toch heel even weer iets van het toenmalige stratencircuitgevoel terug.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet