Retro: Deman thuisheld op Zolder Masters, prijzen voor Hart/Hugenholtz, De Vries, ’t Hoen en Visser
Loïc Deman was de grote man tijdens de terugkeer van Formule 1-auto's op Zolder voor het openingsweekend van Masters Historic Racing. Voor een bescheiden thuispubliek won de Belg beide races voor het FIA Mastes Historic Formula One Championship. David Hart en Hans Hugenholtz werden derde in de Masters Gentlemen Drivers voor GT-auto's, dezelfde race waarin Healey-rijders Robert Jan 't Hoen en Cor Visser klasseprijzen oppikten. René de Vries miste in de Masters Touring Cars op een haar na de overwinning in de Mini-klasse.
Tekst en foto's: Mattijs Diepraam
Masters Historic Racing deelde het affiche – zoals onze zuiderburen dat zo mooi noemen – met de Belcar Endurance Cup en de Belgian Historic Cup, de laatste beter bekend als 'de Bravo'. Hoewel op zondagmiddag de tweeuursrace van de Belcar het hoofdprogramma leek, nam de Masters toch het in 2015 vers overgeschilderde pitgebouw in bezit.
Het was voor menig oudere circuitbezoeker een emotioneel moment om de F1-auto's weer te zien die ooit jaarlijks naar Zolder kwamen. Los van de kwalificatie kwamen ze in actie voor twee races van een halfuur, op zaterdag en zondag. Loïc Deman domineerde beide races in zijn Tyrrell 010.
Op zaterdag was Michael Lyons (Hesketh 308E) de belangrijkste belager van de Belg, op zondag maakte Christophe d'Ansembourg (Williams FW07) er een Belgische een-twee van. Greg Thornton (Lotus 91) werd op zaterdag nog derde en zette de volgende dag een joker in door nieuwe banden te monteren. De Brit liep in op Deman toen hij overmoedig werd en in de eerste bocht het gravel opzocht. Lyons won beide keren de strijd tussen de pre-78-auto's, op zondag door Nick Padmore (Lotus 77) nipt van zich af te houden.
Frits van Eerd reed zaterdag mee met zijn pas aangeschafte March 761. Net als vele anderen werd hij op het circuit met de vele chicanes geplaagd door remproblemen, waardoor hij in de kwalificatie niet in het verhaal voorkwam. Met provisorische aangebrachte extra remkoeling klom hij in de race op naar de 12e plaats.
In de race voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship zegevierden Jon Minshaw en Phil Keen onbedreigd in hun Lola T70 Mk3B, de auto die de dienst uitmaakt in deze klasse. De andere snelle T70's vielen allemaal uit, waaronder die van David Hart, die na 9 ronden moest opgeven met remproblemen.
Hart toonde zich in de race voor de Masters Gentlemen Drivers (GT-auto's tot 1963) weer eens een meester op koude banden, door binnen twee ronden de kop te pakken en met zijn Cobra weg te rijden van de Shelby Cobra Daytona Coupé van Leo Voyazides en de Cobra van Michael Gans. Die laatste twee maakten het zichzelf moeilijk door aan het eind van het rechte stuk tegen elkaar aan te rijden en daarmee extra tijd te verliezen. Voyazides schakelde zichzelf en teamgenoot Simon Hadfield definitief uit voor de overwinning door zeven seconden vóór het toegestane venster voor rijderswissels binnen te komen. Dat werd bestraft met een stop-and-go van 15 seconden.
De Cobra van Gans/Wolfe was echter allerminst uitgeschakeld. Met de rappe Andy Wolfe in de auto van Gans en Hans Hugenholtz achter het stuur van de DHG Cobra draaiden de rollen zich snel om, ondanks het tijdverlies van Gans. Zo reden Gans/Wolfe naar een onbedreigde overwinning, waarbij Hart/Hugenholtz eerst als tweede werden geklasseerd, maar uiteindelijk toch als derde. De tijdwaarneming had Voyazides/Hadfield per ongeluk een ronde achterstand gegeven nadat Hadfield was binnengekomen voor zijn stop-and-go penalty.
Het duo gele Healeys van Robert-Jan 't Hoen en Cor Visser – die daarnaast meereden met de Bravo en dus wel aan hun kilometers kwamen – reed in het kielzog van de onbedreigde klassewinnaars Keith Ahlers/Billy Bellinger (Morgan Plus 4 SLR) naar een tweede en derde plaats in hun klasse.
In de Masters Touring Cars reden Leo Voyazides en Simon Hadfield in hun Ford Falcon naar een onbedreigde overwinning. Spannender was het duel tussen de Mini's, waar de rapste exemplaren van Jonathan Lewis en Masters-baas Ron Maydon aan het eind in de problemen kwamen. Daardoor greep NK HTGT-coureur René de Vries op een haar na een klasseoverwinning. Slechts twee tienden bleef Maydon voor op De Vries, die na afloop treurde dat de race geen rondje langer duurde. Ook Bert Mets kwam met zijn Mini op bezoek. Hij finishte als 11e algemeen.
De race zag ook het historische debuut van Olivier Hart, de 16-jarige zoon van David Hart. Hij deelde met Hans Hugenholtz een pas aangekochte Lotus Cortina. Ondanks de problemen met de auto kwam de jonge Hart goed voor de dag, met snelle rondetijden.
Later deze week doen we met een sfeerverslag de bekende groeten uit Zolder.