Retro 1989: Eerste races op nieuwe interim circuit. Wie het weet mag het zeggen
23 juli 1989 betekende een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van het circuit van Zandvoort. Op die memorabele dag was het zover dat met veel tromgeroffel, onder de klanken van een mobiel dixielandorkest, het gewijzigde traject in gebruik genomen kon worden. Na de officiële plichtplegingen was het aan de rijders om de eerste ronden op de nieuwe baan te zetten. De spits werd afgebeten door Frits Kroymans, die in zijn fraaie Ferrari Daytona Spider de burgemeester van Zandvoort Van der Heijden meenam, waarna de laatste het circuit officieel voor geopend verklaarde.
Tekst: Matthé IJzerman en Gerrie Hoekstra
Foto's: Gerrie Hoekstra
Tijdens de festiviteiten voor de openingsrace werd Hans Ernst bedankt voor zijn vele werk en ook eens in het zonnetje gezet.
Dries van der Lof voor zijn eerste ronde op het nieuwe interim circuit.
De beroemde Stirling Moss reed rond in een historische Formule 1.
Daarna was de beurt aan Hans Spaan met zijn Honda 125cc motorfiets, Dries van der Lof en de beroemde Stirling Moss met een historische Ferrari F1 en Tony Trimmer die, onder toezicht van onze eigen voormalige Formule 1-coureur Huub Rothengatter, met een al wat bejaarde Benetton-Cosworth een poging deed het nieuwe Formule 1-record onder de minuut te zetten.
Tony Trimmer kwam met de Benetton-Cosworth net niet onder de minuut.
Hij slaagde er net niet in en bleef steken op 1'1"18. Ter vergelijking: De Braziliaan Eduar Mehry Neto noteerde luttele weken later met een Opel Lotus 1'4"1.
Alfred Abbenes' naam leeft voort in het nieuwe Bos-Uit