Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BOSS GP

BOSS GP: Scott Mansell: ‘F1 racen is mooier dan straaljagers vliegen’


Andere beleving
Als jeugdige tiener stond Mansell er nog helemaal niet bij stil in welk een speciale voitures hij rond denderde. "Op die leeftijd wilde ik gewoon instappen en vervolgens zo hard mogelijk gas geven. Nu ik 25 ben, is de beleving heel anders. Ik apprecieer het veel meer wat de historie van de wagens is.’’

480_scott_masters_a

Benetton B199
Mansell racete half augustus tijdens het Masters of F3-weekend op Zandvoort met een Formule 1 Benetton B199, waarmee Giancarlo Fisichella in 1999 aan het wereldkampioenschap F1 deelnam. De bekende Italiaanse coureur (en destijds teamgenoot van Alexander Wurz) reed de bolide in dat jaar naar een 2de plek in de Grand Prix van Canada. Dat was dat seizoen de enige podiumplek voor de Benetton, die met een ‘front-torque transfer’-systeem en een ‘twin-clutch’ versnellingsbak reed. Omdat de auto destijds relatief zwaar was en aerodynamisch gezien niet perfect, kwam de renstal Benetton in ’99 niet verder dan stek 6 in het constructeurskampioenschap.

Topweekend
Niettemin is Scott Mansell dolblij als hij zich tijdens een BOSS GP-weekend rond het luidruchtige paardenkrachtmonster mag begeven. Tijdens de races op Zandvoort was hij niet alleen actief als rijder van de fraaie bolide, maar hielp hij de monteurs een handje met het preparatiewerk van de 750 pk sterke vierwieler. Gedurende het weekeinde aan de Nederlandse kust kwam Mansell steeds beter in zijn ritme. "Tijdens de regen van zaterdag had ik een nadeel ten opzichte van de Benettons uit 1997, waarmee bijvoorbeeld Marijn van Kalmthout en Tom Coronel raceten. De ‘99 auto heeft smallere wielen, en daardoor in de nattigheid minder mechanische grip dan de Benetton die twee jaar ouder is. Tijdens de zonnige zondagrace zat ik er duidelijk beter bij. Ik kon aanvankelijk de latere winnaar Tom Coronel ook heel goed volgen. Helaas waren mijn banden er snel aan en moest ik hem laten gaan. Maar met een 3de en 2de plaats en bijna 50.000 toeschouwers op de tribune heb ik een topweekend gehad!’’

All about the money
De rijder uit Sutton Coldfield heeft in zijn jeugd uiteraard ook van een zeer succesvolle carrière in de formulewagenracerij gedroomd. "Ik heb onder meer de overstap naar Amerika gemaakt om te kijken of ik bij de Indycars kon slagen. Maar helaas kwam ik in die periode geld te kort’’, geeft Mansell aan. "Ik heb daarvoor ook nog getest in de GP2. Dat was bij de Arden renstal, waar destijds Christian Horner – de huidige baas van het succesvolle Red Bull F1 team - de scepter zwaaide. Helaas ging ook dat niet door vanwege gebrek aan financiën. Dat is een beetje de rode draad in mijn loopbaan. Ik kon loeihard rijden, maar had niet genoeg Britse ponden beschikbaar om alles rond te krijgen. Zeker de gemiste GP2 kans is jammer. De Formule 1 teams van BAR en Toyota hielden me destijds in de gaten. Maar ja, in de autosport is er meer nodig dan hard kunnen rijden. It’s all about the money.’’



Ronderecord
Dat Mansell zeker het gaspedaal kan vinden, blijkt dat hij in zijn BOSS-periode onder meer een baanrecord op het Brands Hatch Indy circuit heeft neergezet. Met een ultrasnelle omloop van 38,291 seconden knalde hij zijn F1 de recordboeken in. "Racen is en blijft gewoon geweldig. De acceleratie, het enorme afremmen, hard door de bochten knallen, the raw speed. Dat zijn de elementen die de sport zo geweldig maken’’, legt Mansell uit. "Een straaljagerpiloot ervaart bijvoorbeeld niet de zijwaartse G-krachten die wij voelen als we met een enorme snelheid door een bocht denderen. Dat is echt mooi. Of kijk hier op Circuit Park Zandvoort. Daar gaan we aan het eind van het rechte stuk bijna 290 kilometer per uur. Dan rem je binnen een seconde af naar zo’n 110. Dat is echt kicken. Racen in een Formule 1 is echt met niets ander te vergelijken. Zo speciaal is het.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet