Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - ONRK: Kobus geeft Fabia R5 afscheidszege in Hengelo

D63E4445

Hengelo – Gert-Jan Kobus heeft in en rondom Hengelo de Fabia R5 van het team een verdiende afscheidszege gegeven. ´Ik denk wel dat dit het afscheid is van de auto en dit is de beste manier om dat te doen´ meende Kobus. De kans dat de Fabia van het team uit Lichtenvoorde dus volgend jaar op de Nederlandse proeven te zien is, is daarmee gereduceerd. Een generatie Fabia waarin zowel Gert-Jan als Hermen de nodige resultaten wisten te boeken.

Tekst en foto's: Dré Galiart 

Seizoensafsluiter
Het verhaal van de Rocar Tech Twenterally, zoals het evenement voluit heet, begint eigenlijk al een goede week voor het evenement. Op dat moment maakt de Drenthe Rally bekend dat hun editie dit jaar om vergunningstechnische redenen niet door kan gaan. Daarmee lijken zowel het Nationale als Internationale kampioenschap in één klap beslist, iets wat later door de KNAF wordt bevestigd. Zo starten Kevin van Deijne (Internationaal) en Yannick Vrielink (Nationaal) ineens als nieuwe kampioenen aan de wedstrijd. Naast rijders mogen we niet vergeten dat er zoiets is als ´de baas in de auto´, de navigatoren. Vanwege ´t feit dat Vrielink met verschillende bezettingen op de navigatorstoel deelnam lag Wim Stupers, navigator van Edwin Wils, op pole position voor die prijs. Hein Verschuuren was al voor de wedstrijd zeker van de titel, al zou Kevin van Deijne tijdens de wedstrijd nog wel zijn eigen draai geven aan de kwalificatie ´baas in de auto´.

Leuke line-up
Omdat ten tijde van ´t sluiten van de inschrijving het nieuws omtrent Assen nog redelijk vers was, prijkte toch de naam van Bjorn Satorius op de startlijst. Met de Fiesta Rally2 wilde hij duidelijk zijn gram komen halen in Hengelo. Er mislukte dit jaar dusdanig veel. Terwijl de snelheid, om te strijden voor de overwinning, er bij vlagen wel degelijk was. Gert-Jan Kobus was met de Fabia ´terug van weg geweest´ en daarmee eveneens een serieuze kanshebber. En dan was er die outsider voor als ´t glad zou zijn, Stig Andervang. Met de Fabia nog altijd in gravel set-up was hij theoretisch kansloos, maar gezien het feit dat hij niet bang is om zich glijdend te verplaatsen over de proeven, kon hij bij gladheid nog wel eens de verrassende factor zijn. En dan mag natuurlijk de kersverse kampioen Van Deijne (Hyundai) niet ontbreken alsmede thuisrijder en vers gedebuteerd in de Rally2 categorie, Ingo ten Vregelaar (Fabia).

D63E3926

Klappers tekenen de wedstrijd
Je leest vaak ´het hoort erbij´, maar toch is ´t telkens weer ontzettend naar, als een van de liefhebbende equipes (onderweg voor een mooi weekend teamsport) dat moet bekopen met een crash. Nog erger is ´t als daar letsel bij komt kijken en helaas leek dit weekend het parcours zich te willen compenseren voor een relatief rustig jaar in Nederland. De eerste gebeurde al tijdens de eerste klassementsproef van de historics en later bij de moderne nogmaals toen een deelnemer van de 130i Challenge hard crashte. De zorgvuldige berging had wel impact op het verloop van de avond. De tweede boucle werd geheel geschrapt om tijdstechnische redenen. Ook vlak voor de finish van de wedstrijd werd iedereen opgeschrikt door een zware crash met letsel, maar gelukkig niet levensbedreigend. Zo werd iedereen herinnerd aan de gevaren van de sport, maar ook aan het feit dat de veiligheidsvoorzieningen in de auto door de jaren flink geëvolueerd zijn in positieve zin. Autosport.nl wenst de betreffende equipes sterkte met herstel van voertuigen, maar vooral met het persoonlijk herstel.

Satorius begint sterk
Zo werd de zaterdagavond kort en eindigde die in mineur, maar toch waren de paar meters die wel gereden werden, boeiend. De bandenkeuze was lastig en de ondergrond tricky. En wie past dat? Juist, Andervang hoefde op tijds de nelste Satorius maar 0,4 seconde toe te geven op de eerste proef. Interessante ontwikkeling? Ja, maar helaas komt daar op de tweede klassementsproef al een kleine zeven seconden bovenop. Kobus is nipt ´t snelste op de tweede proef, maar kijkt per saldo wel aan tegen een achterstand van zo´n vier seconden op de leider Satorius. Later zou blijken dat dat dan ook de stand na dag 1 was. Voor Andervang, op plek drie, was de schade te overzien. Echter Van Deijne stond er anders voor. Ruim zeventien seconden achterstand op Satorius was wel iets wat op dag twee rechtgezet mag worden , als de kersverse kampioen. Die had zelf overigens wel een verklaring; `We hadden de verkeerde bandenkeuze, wij stonden op full wets en ik miste het vertrouwen`.

Verjaardagscadeau valt in het water
Terwijl iedereen denkt dat Satorius uit is op eerherstel, blijkt er nog een puntje op zijn agenda te staan. Zijn navigatrice Hanna Ostlender is jarig vandaag en die wil hij graag een passend cadeau geven. Hij zet zijn dadendrang kracht bij met opnieuw een sterke tijd op de openingsproef. Bijna zes seconden krijgt Kobus aan de broek en de marge in het algemeen klassement is bijna verdubbeld. Tot… proef twee van de dag. Een uitgereden bocht en Satorius laat zich verrassen. Een 360 graden draai getriggerd door een sloot en het cadeau valt in het water. Satorius out en dat zijn ´off´ geen beginnersfout is, bewijst Jasper van den Heuvel die de Clio Rally3 onfortuinlijk op ´t zelfde punt in de sloot ´deponeert´. De stand algemeen herschikt zich eveneens, want als Andervang andermaal zijn voordeel pakt op het gladde terrein, staat hij prompt aan de leiding van de wedstijd. Helaas voor hem volgt dan industrieterrein. Killing voor de gravel afgestelde Fabia en daarmee killing voor zijn kansen op winst. ´Dat industrieterrein, we doen wat we kunnen, maar we verliezen zoveel tijd daar. Ondanks dat geniet ik van de Nederlandse wedstrijden. Ik ben inmiddels gewend om met deze afstelling ook op asfalt te rijden en ik heb daar veel gevoel bij. Als het nog ´s kan zou ik graag nog eens met de juiste specificatie rijden´ verzucht Andervang, die en passant WDM Motorsport nog wilde bedanken, want zonder hun hulp had hij niet kunnen starten. Veertien seconden op de eerste keer industrieterrein is het verlies en dus schuift Kobus op naar de leiding, Andervang volgend op ruim tien seconden algemeen en Van Deijne op bijna een halve minuut.

Kansen van Andervang drogen verder op
Terwijl de zon langzaam doorbreekt, moet Andervang zitten balen in de Skoda. ´Als sneeuw voor de zon´ mag je ´t net niet letterlijk noemen, maar voordelen voor de Zweedse rijder zijn duidelijk verdampt en dus meldt Kevin van Deijne zich aan ´t front. Hij heeft ´t duidelijk meer naar zijn zin nu ´t droger wordt en zelfs een lekke band lijkt zijn opmars niet te kunnen stuiten. Tot…. hij het advies van zijn navigator in de wind slaat. ´Ik had linksaf in m´n hoofd zitten en Hein kon me er niet meer van overtuigen´ zo lacht Van Deijne het weg, maar gooit wel zijn podiumplek weg. Ook Ingo ten Vregelaar meldt zich daar, want op het industrieterrein pakt hij zijn eerst ´scratch´ met de Skoda. Niet één keer, maar elke keer op industrieterrein en in het donker ook nog op de laatste proef, blijkt hij het snelst. En zo is het schrikken als Ten Vregelaar aan de finish van ondergetekende hoort dat er nog plek is op het podium voor hem. ´Podium? Dat meen je niet, serieus! Het verbaast mij! Om te beginnen, ongelooflijk dat ik vandaag heb kunnen rijden en het verschil met Hellendoorn is al zó groot. En eerste podium? Ik kan wel janken, want gisteren lukte het niet en als ´t dan nú wél lukt is ´t fantastisch!´ laat een even perplexe als blije Ten Vregelaar optekenen. Zijn rally begon namelijk nog met een kapotte steekas en gebrek aan vermogen en hij dacht op zaterdag eigenlijk dat het er al op zat.  Met de fout van Van Deijne schuift Andervang verdient op naar plek twee, ruim vijftig seconden achter winnaar Kobus. De kersverse kampioen is vierde en Stefan ten Reehorst mag eindelijk terugkijken op een wedstrijd met minder problemen in de Fiesta R5 en een knappe top vijf.

Wim Luijbregts Historic Rally
´Het is maar goed dat het geen memorial is´ lacht Luijbregts als we hem spreken bij de finishboog. Zo kennen we hem, Wim Luijbregts, een solide naam in de Nederlandse rallysport, maar vooral een puur mens. Nadat recent duidelijk werd dat Wim aan de laatste klassementsproeven van de levensrally bezig is, besloot de organisatie hem te eren met zijn eigen wedstrijd. De anekdotes die we het hele jaar al moesten missen, aan de finish van de wedstrijd, waren even terug. Toen Wim in Portugal en Afrika wedstrijden met een hoog niveau én avontuurgehalte afwerkte, was hij niet in staat om ook nog ´s de Nederlandse wedstrijden te rijden. Zo ging er menig Nederlands kampioenschap voorbij zonder dat hij voor de titel kon strijden. Dat mocht de concurrentie van weleer dan vandaag nog wel even horen, zo liet Wim optekenen. Daarnaast was Wim afgelopen weekend vooral een spons die zoveel reacties op te nemen kreeg en daar zichtbaar van genoot. Zijn oude auto´s, de Escort, maar ook de Lancia. Hij kon ´t toch niet laten om iedereen nog met raad en daad bij te staan. Zoals jij, Wim, van de dag genoot, zo genoten de deelnemers ook van jou en die herinnering blijft!

D63E5038

Kampioen eigen
En zo zag Wim dat ´t goed was, toen Bas van Kamperdijk, Antoine Biesheuvel, maar ook zijn eigen Escort ´Willem II´ over de proeven trokken. Een strijd die vanaf ´t begin op het scherpst van de snede was. Justin Hendriks opende met de B Ascona verrassend het snelst, maar de BMW M3 van Biesheuvel, de Porsche 911 van Van Kamperdijk en de Quattro van Donkers zaten gewoon ´in de mix´. Op de tweede proef sloeg Van Kamperdijk een duidelijk gat met de concurrentie en pas zondagochtend zou de wedstrijd worden hervat. Biesheuvel was het beste wakker. Het gat met Van Kamperdijk werd gedicht, maar toen sloeg ook bij hem een soort ´kampioensvirus´ toe, want zo mag een rondje te veel op ´t industrieterrein toch wel genoemd worden. Ook Biesheuvel deed ´t en daarmee leek winst uitgesloten. Ruim twee minuten de achterstand op Van Kamperdijk was het resultaat en aangezien Hendriks op dat moment ook al bijna een minuut achterstand had, was het voor de Porscherijder een kwestie van ´geen gekke dingen meer doen´. ´Vanmorgen was de druk eraf en vanaf toen hebben we netjes met ´t kopje gereden´ zei Van Kamperdijk aan de finish. Des te knapper is ´t te noemen dat Biesheuvel zich nog keurig revancheerde. Bijna anderhalve minuut werd weggepoetst en zo was er toch nog een plekje op het podium, meer bepaald plek twee. ´Ja we hadden vandaag graag willen winnen. Het zat er eigenlijk dik in, maar van zesde terug naar tweede, daar ben ik dik tevreden mee. We hebben vandaag weer zoveel geleerd en er zit nog zoveel meer in´ meent Biesheuvel. Hendriks werd beloond met plek drie.

D63E4638

Wils terug in vorm
In de top tien valt de naam van Yannick Vrielink eigenlijk al bijna niet meer op. Alsof het ´gewoon´ is wat hij met de Yaris doet. ´Gewoon´ is het natuurlijk helemaal niet, maar het lijkt dan toch te wennen. Zo was hij dit jaar ook telkens in het Nationaal kampioenschap de sterkste. Maar dit keer niet! Edwin Wils reed navigator Wim Stupers naar de titel in de Lancer en leek weer wat van zijn oude glans terug te hebben. `Sinds mijn ongeluk, twee jaar geleden, lijkt nu eindelijk alles weer op z´n plek te vallen` zo is Wils van mening. Kanttekening is wel dat Vrielink ook wat problemen kende ´We denken dat er een baksteun gebroken is, maar we hopen dat er niet meer schade is. Finishen is het belangrijkste voor de Junior titel´ liet Vrielink halverwege de wedstrijd optekenen. Gelukkig voor hem is dat finishen gelukt en wel als negende. In Rally3 was, na de exit van Van den Heuvel, Jeroen Klein Kromhof de sterkste, een plaats beter algemeen dan de Duitser Thiele in de Corsa Rally4. Zij moesten wel nog net Edwin Wolves met de Kadett laten voorgaan die daarmee nipt in de top tien en vlak achter Vrielink eindigde. Wie er dan nog ontbreken in ons lijstje zijn Van Iersel (zevende) en Tijink (zesde). Laatstgenoemde was voor het eerst in tijden weer eens met de Polo onderweg. ´De Ford is veel zachter en vriendelijker en de Polo is agressiever en dat ligt mij toch beter´.

D63E5062

Vanaf nu is het uitkijken naar Maart volgend jaar als de Zuiderzeerally in oude glorie wordt hersteld. Wie er dan de spelers in het kampioenschap zijn? We zien het in 2024!

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet