Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - NL: Van Deijne wint tweestrijd in de Vechtdalrally

Deijne

Hardenberg
– Kevin van Deijne heeft eindelijk zijn lang verwachte Rally 2 overwinning binnen. In de GTC en de ELE Rally eindigde hij al een paar keer als ´runner-up´, maar deze keer was het raak. Dat had zomaar anders kunnen zijn, want ook de Vechtdalrally kende ook zijn ´sleutelproef´, maar Van Deijne sleepte de winst binnen. `Alles was nieuw, eerste maal startnummer 1, eerste maal de wedstrijd controleren, dit is vooral heel erg goed voor het kampioenschap` laat een bezwete maar lachende Van Deijne optekenen aan de finishboog. Zo doet de rijder uit Veghel samen met navigator Hein Verschuuren ook goede zaken voor het Open Nederlands Rallykampioenschap. Ingo ten Vregelaar werd tweede in de Fiesta in Rally 3 trim en Rik Karsten bracht de Fiesta in de Rally 2 specificatie als derde over de finish.

Tekst en foto's: Dré Galiart

Magere line-up
Zo heb je een half jaar geen rally om te bezoeken en zo zitten er ineens drie in nog geen anderhalve maand tijd. Het is aanpoten voor organisatoren, vrijwilligers en deelnemers. De Vechtdalrally lijkt helaas een beetje ´kind van de rekening´. Zo waren er maar drie deelnemers in de Rally 2 categorie. Met Rik Karsten die normaal niet het tempo heeft van de twee andere Rally 2 deelnemers, leek vooral de laatste podiumplaats op voorhand een mogelijk twistpunt. De benadering zou ook anders kunnen. Want wie zou er deze omstandigheden kunnen gebruiken voor een unieke prestatie. Top 3 of top 10, een boost voor je team, een extra leuk plaatje voor je sponsoren? Wie zich in die categorie winnaar mag noemen, daar komen we later op terug, maar wie de uitslag bekijkt zal vast een naam in gedachten hebben. Ondanks beperkte ingrediënten op het vlak van deelnemers, is het weer zeer zonnig en is er aardig wat publiek op de been om een moeie dag rallysport te beleven.

Karsten

Furieuze start
Vóór het begin van een wedstrijd is ´t altijd de vraag hoe de krachtsverhoudingen zullen liggen. Gegeven ´t feit dat Van Deijne bij vlagen erg sterke tijden reed in de ELE Rally en dat Satorius eigenlijk dat zelfde liet zien, kan vooraf de conclusie zijn dat de twee wel ´s aan elkaar gewaagd moeten zijn. Neemt niet weg dat Satorius de afgelopen weken erg actief was met de Fiesta Rally 2, maar daarbij ook een kanttekening. Die van de crash tijdens de meest recente wedstrijd van het Duits kampioenschap. Neemt hij die mee naar de start van de Vechtdalrally? Het voorzichtige antwoord lijkt ´ja´ te zijn, want Van Deijne zit er meteen bovenop. Van Deijne pakt bijna 7 en 11 seconden op de eerste twee proeven. Vanaf proef 3 lijken de verschillen van een niveau wat in ´t geval van Satorius als ´overbrugbaar´ zou mogen worden bestempeld, respectievelijk 2,3 en 1,3 seconden. Toch is het verschil al 21,3 seconden na de eerste boucle.

Deijne1

Eerste scratch en realisme bij Satorius
In de boucle die volgt heeft Van Deijne de teugels iets laten vieren. Op de eerste twee proeven blijft hij wel tijd pakken, maar de marges zijn minder groot. Zo rond de drie seconden per proef. Daarna lijkt Satorius zijn ritme te hebben gevonden met een ex-aequo op proef drie en scratch op vier. Het lijkt te laat, want het verschil is een volle 26 seconden. Ook de Duitser lijkt zich daarvan bewust `Ik voelde me vanmorgen niet al te best. Een deel zit misschien in parourskennis, maar we zitten nu dichterbij. We gaan de druk hoog houden, maar op eigen kracht gaan we ´t niet meer redden`. Toch lijkt er voor beide nog iets te winnen. `Die derde proef wordt dadelijk nog belangrijk voor de powerstagepunten, daarmee zouden we een goede uitgangspositie voor het kampioenschap moeten kunnen creëren` aldus Van Deijne. Voor Satorius dus een kwestie van maximaliseren van de ontstane situatie en voor Van Deijne een kwestie van het grootst mogelijke gat slaan naar de concurrentie. En dus zetten wij ons schrap voor de voorlaatste proef in de wetenschap dat Satorius dit jaar al 2x de snelste was in de powerstage. Daar moet het gaan gebeuren. Of toch niet?

Satorius1

Verbijstering
Als de eerste proef van de laatste boucle begint, verwacht je twee consoliderende rijders. Banden sparen voor de powerstage, geen gekke dingen doen en dan nog één keer alles geven. Het omgekeerde gebeurt als de eerste meldingen doorkomen. ´Van Deijne lek!´ klinkt het en in de verte is al het geluid waarneembaar van de velg, die een bij voorbaat verloren gevecht levert met het asfalt. Van Deijne heeft dus de restanten van de band al volledig gebruikt en is onderweg op de velg. ´Oei, daar gaat de zege´ denken wij in het achterhoofd, maar het duurt niet lang  voor het beeld opduikt van een Fiesta Rally 2 in de diepe sloot. Satorius heeft zich laten verrassen en is op een sukkelgang een sloot in gegaan. Het beeld roept herinneringen op aan de beelden die vorige week nog uit Duitsland kwamen. `Ik denk dat we in het spoor terecht zijn gekomen en daarbij net te ver naar buiten zijn uitgekomen en dat was ´t…. Toch haal ik voldoening uit het feit dat we weer snel onderweg waren´ aldus een zichtbaar geëmotioneerde Satorius. En zo komt Van Deijne goed weg, verliest Satorius zeer kostbare punten in het kampioenschap. Ook Van Deijne heeft een verhaal `We remde en de band klapte uit elkaar. Blijkbaar de band te ver versleten en toch er op laten liggen. De volgende keer moeten we de keuze maken om er nieuwe op te leggen` Een quote die bij ons de vraag doet opkomen hoe belangrijk de powerstage dan was en of dat, in het teken van het kampioenschap, aan het einde van het seizoen een dure keuze had kunnen blijken te zijn. Conclusie: eind goed al goed voor Van Deijne, maar wel de angel die uit het kampioenschap lijkt na amper twee wedstrijden. Gaat Satorius nog verder in het kampioenschap? Tegen ons verklaart hij daar nog over na te denken, dus wie weet wat GTC en Hellendoorn nog kunnen gaan brengen.


Satorius2

Ten Vregelaar weer ijzersterk
Met Satorius uit de wedstrijd is het tijd om daarachter een blik te werpen. En daar tekent zich ook een beeld af van iemand die in de eerste boucle een fors gat slaat. Ingo ten Vreegelaar laat, sinds zijn overstap naar de Rally 3 Fiesta, steeds vaker knappe resultaten zien. Zijn meest naaste achtervolger gedurende een groot deel van de wedstrijd is overigens iemand uit dezelfde categorie, meer bepaald Yannick Vrielink in de Yaris GR. Beide ´in a league of their own´. Na twee boucles rijdt Ten Vreegelaar in een soort niemandsland. ´De tweede boucle was minder goed dan de eerste, misschien is dat concentratie´ meent Ten Vregelaar. Voor Vrielink is het een ander verhaal. Hij voelt de hete adem van Rik Karsten in zijn nek en moet toegeven dat dat eigenlijk geen gelijkwaardig gevecht is ´Maar we gaan het wel proberen´ lacht hij voorafgaand aan boucle drie. Wat dan niemand weet, is dat het een proef later ook het gevecht blijkt te zijn om de laatste podiumplaats. Bij het ingaan van de laatste proef is er nog 0,3 seconde over van de marge die Vrielink kranig verdedigd en een industrieterrein volgt. `Einde eerste ronde had ik een leegloper. Dan moet je nog twee ronden… Kansloos!´ vond een teleurgestelde Vrielink, daarmee plek drie latend aan Karsten. Hij toonde zich ook van zijn sportiefste kant: ´Superblij, ik denk dat we ´t wel gered hadden, maar ik had liever gewonnen van ´m zonder die lekke band´. Tot slot nog terug naar Ten Vregelaar. Tweede overall in een rally met de Rally 3 Fiesta roept bijzondere herinneringen op ´Dit is wel bijzonder om mee te maken. De laatste keer dat ik dit heb meegemaakt is denk ik 8 jaar geleden op de cross, toen ik dat nog deed. Het deelnemersveld is natuurlijk niet al te sterk, maar desondanks ben ik wel erg tevreden met de manier waarop wij hebben gereden. Toen ik Satorius zag liggen en Van Deijne zag wisselen zei ik gekscherend tegen mijn navigator, we gaan Van Deijne pakken!, maar ik wist dat dat normaal niet kan, al mocht ik daarna ook niet meer op mijn telefoon kijken van mijn navigator´ lacht Ten Vregelaar.

Vregelaar2

Top tien als niet eerder gezien
Buiten de top drie waren er, gezien het veld, diverse opvallende prestaties. Met Vrielink op plek vier, was plek vijf voor Edwin Wils ´Tevreden behoudens de problemen die we hadden met de brandstofpomp en de koppeling, meer zat er niet in´. Zesde was de snelste Rally4 in de handen van Cyriel Klein Kromhof. De broers rijden in vergelijkbare auto´s en hebben zo nog hun ambities ´We zijn zo mooi met elkaar, we willen later overstappen naar de Rally 3 Clio en uiteindelijk wil je dan wel een keer voor het kampioenschap gaan rijden´. Bjorn Molkenboer werd met de Evo VI Mitsubishi zevende, voor Mollink (Subaru), Eertink (Yaris) en de verrassende BMW van Kuijstermans. Bob Dautzenberg was tweede Subaru en werd elfde met debuterende navigatrice Aline de Jonge.

C Kleinkromhof

Wils

Klappers
Waar de crash van Satorius even vervelend als schadearm was, waren er helaas minder gelukkigen. De Golf 1 van Henk van de Kamp rolde en vatte vlam en de BMW M3 van Biesheuvel, in de ELE Rally nog goed voor de winst in het Historische veld, maakte een pirouette met behulp van een sloot. Gelukkig beide zonder ernstig persoonlijk letsel. Overigens lag door de crash van Biesheuvel, de strijd in de Historische wedstrijd ineens weer helemaal open. Duco Hoekstra (Volvo 240 Turbo) nam de leiding daar over van Biesheuvel, maar kon dat door een uitvalbeurt niet volhouden. Justin Hendriks leek met de Ascona de aangewezen kandidaat om te gaan zegevieren, maar Wouter Koenderink wist een late remonte van Hendriks te pareren in de BMW CSL.

Uitslag Vechtdalrally
1. Van Deijne – Verschuuren Hyundai I20 Rally 2
2. Ten Vregelaar – Werger Ford Fiesta Rally 3 +1m52.8s
3. Karsten – Dockx Ford Fiesta Rally 2 +2m44.1s
4. Vrielink – Hulzebos Toyota Yaris GR + 4m14.3s
5. Wils – Wim Stupers Mitsubishi Lancer Evo8 + 4m33.3s

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet