Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - ONRK: Weijs kampioen na zinderende finale

ASN Twente-7
Hans Weijs heeft met een zege in de Twente Rally de ONRK-titel binnen gesleept. Na een gevecht met Jim van den Heuvel van start tot finish trok Weijs aan het langste eind.

Tekst en foto's: Steven van Veenendaal

Weijs stond met een voorsprong van negen punten op pole position voor de titel maar had geen optimale voorbereiding op de wedstrijd. "We zijn net terug uit Marokko en nu meteen door" begint hij. Bovendien is de Fiesta waarmee hij de meeste rally's reed dit jaar niet beschikbaar en moet hij dus uitwijken naar een alternatief. Bij Erik Wevers huurde hij een Skoda Fabia, een auto waar hij nog niet eerder mee reed. "We hebben er in totaal zes kilometer mee gereden, niets kunnen doen qua een echte testsessie." Dat is echter geen onbekende situatie voor Weijs die het hele seizoen met wisselende omstandigheden te maken heeft. "We waren initieel niet van plan om het hele kampioenschap te doen. We hebben natuurlijk Drenthe gereden en toen vroeg Frank (ed. Verhoeven / RTL Rally Special) ernaar en dacht ik 'dat is toch wel leuk om een keer te doen.' Sindsdien bekijken we het van wedstrijd tot wedstrijd." Normaliter gaat Weijs altijd voor de winst, maar met de titel op het spel komt daar toch enige nuance in. "Het liefst wil ik natuurlijk allebei (winnen en kampioen worden) maar vanaf de eerste meter vol erop? Nee dat kan niet, we moeten echt nog even aan de gang met de auto. Hij is wat onderstuurd en ik hou van een auto waar je achter mee moet werken."

Een paar tenten verder staat rivaal en voornaamste uitdager voor de titel Jim van den Heuvel. De Volkswagen piloot liet in de aanloop naar de wedstrijd zijn ongenoegen blijken richting het BSR over het besluit om de schrapresultaten te laten vervallen. In zijn ogen neigt deze beslissing naar competitievervalsing maar ondanks zijn onvrede verschijnt hij toch gemotiveerd aan de start. "Ik wil hier heel graag winnen om sportieve revanche te nemen" klinkt het alvorens de Polo de duisternis in rijdt op weg naar de eerste proeven.

ASN Twente-1

Ondanks een stevige klapper in Hellendoorn is ook Bob de Jong aanwezig. "Er is nog een theoretische kans dat we kampioen worden, dus dan moeten we daar ook voor gaan. We hebben het natuurlijk niet meer in eigen hand en ik denk niet dat Hans of Jim een foutje maken, maar je weet nooit. Sowieso is het goed om onze derde plaats te verdedigen en met een beter gevoel het seizoen af te sluiten." Ook Gert-Jan Kobus maakt nog kans op de titel maar is daar eigenlijk niet mee bezig. "Ik hoop vooral weer snelheid te kunnen vinden. De GTC was natuurlijk slecht doordat we eraf gingen, maar Hellendoorn was ook helemaal waardeloos. Daar voelde we al voor de eerste KP dat het heel glad was en kwamen daarna nooit in ons ritme. Die eerste KP is heel belangrijk voor de rest van de rally."

ASN Twente-2

Naast de ONRK-titel staat onder andere ook de NRK-titel op het spel. Lambert Parren was eigenlijk niet van plan om in Twente te rijden maar door het wegvallen van de schrapresultaten staat hij onverwacht vooraan "en ja, dan moet je er ook wel voor gaan he? We gaan gewoon lekker rijden, willen toch ook wel graag winnen natuurlijk. Maar het zal lastig worden, Ingo (ed. ten Vregelaar) woont zo'n beetje aan een van de proeven hier." Dat is volgens Ten Vregelaar niet direct een voordeel. "Dan denk je dat je de wegen hier goed kent, maar met 170 zien ze er toch heel anders uit dan met 50" lacht hij. "We hebben het niet meer in eigen hand dus ik zie het niet echt als een gevecht voor de titel. Dat het een thuiswedstrijd is leuk, maar het is belangrijk om goed naar de navigator te luisteren en gewoon de standaard dingen te doen. Er staan natuurlijk vrienden en kennissen langs de weg en dan wil je iets extra's doen, maar dat moet juist niet."

ASN Twente-8

Yannick Vrielink was de derde kaper op de kust. De titel in de Yaris Challenge heeft hij al op zak maar hij maakt ook nog aanspraak op de NRK-titel als Parren en Ten Vregelaar in de problemen zouden komen. "Het is alleen een theoretische kans, dus we doen gewoon ons best en dan zien we wel." Helaas zou de wedstrijd niet lang duren. Op proef zeven ging hij stevig van de weg waarna het ziekenhuis zelfs even opgezocht moest worden. Gelukkig bleven ernstige verwondingen uit.

Parren en Ten Vregelaar knokten er ondertussen stevig op los. Bij de ingang van de laatste proef staat Ten Vregelaar voor maar het verschil bedraagt slechts 0,2 seconden. Op het publieksvriendelijke industrieterrein van Hengelo is Parren vervolgens zes seconden sneller om in stijl de titel veilig te stellen. "Het moest natuurlijk wel kampioenswaardig zijn. We hadden voor de tweede plaats kunnen gaan maar zo hoort het, geweldig" glundert hij na afloop. Ten Vregelaar is de bekende 'boer met kiespijn' want "ik had hier toch wel graag willen winnen..." maar afgaande op de snelheid die hij in het eerste jaar met Fiesta Rally3 toonde zullen er nog genoeg mooie resultaten in het verschiet liggen.

ASN Twente-4

Terug naar de strijd om de overall overwinning en de ONRK-titel. Er staat geen maat op Van den Heuvel en Weijs. Eerstgenoemde wint zo'n beetje alle proeven maar de verschillen met Weijs zijn minimaal waardoor hij niet weg kan lopen. Met regelmatig minder dan een seconde per proef verschil wordt het gat maar heel gestaag groter. Een gewaagde bandenkeuze pakt verkeerd uit en Weijs rijdt in een klap het gat weer dicht. Langs de proeven merk je dat er op het scherpst van de snede gereden wordt. Iedere millimeter asfalt (of zand) wordt gebruikt. Weijs en Van den Heuvel remmen later, snijden dieper en trappen harder dan de rest. Het is zichtbaar in de tijden. Hoewel de twee kemphanen vooraan niets voor elkaar onder doen ontstaat er een gapend gat naar de rest.

ASN Twente-3

Bij het ingaan van de laatste proef ligt Van den Heuvel 1,9 seconden voor, maar dan slaat het noodlot toe. In een haaks links glijdt hij iets te ver naar buiten. Op een industrieterrein is dat bijna altijd funest, zo ook dit keer. Een stoeprandje, en vooral het betonblok erachter, maken korte metten met het achterwiel van de Polo, game over. Zo kan Weijs de zege veiligstellen en ook in stijl zijn titel vieren. "Ik wilde natuurlijk voor de winst gaan dus we zijn blijven duwen om de druk erop te houden. Het verschil was minder dan twee seconden voor de laatste proef. Ik zeg niks over Jim hoor, iets te wijd, ik weet heel goed dat dat kan gebeuren, hij heeft met lef super gereden. Maar van alle wedstrijden heb ik er maar één niet gewonnen dus terugkijkend was het een superseizoen." Weijs was dit seizoen een verrassende last minute deelnemer aan het kampioenschap maar lijkt de smaak te pakken te hebben. "Ik sluit niet uit dat we volgend jaar weer het kampioenschap rijden. Als we het doen, dan wel goed. Met een vaste auto, een vaste navigator, niet zoals dit jaar. We moeten de verhaaltjes maar eens even op rij zetten" sluit hij af.

ASN Twente-6

In de Motul Clio Rally Trophy ging de titel naar Ben van de Laar en Marlon Krieger. De Belg Benoit Verlinde won alle wedstrijden waar hij aan meedeed en stond dan ook als favoriet voor de titel aan de start maar kon op de rommelige zaterdagavond het tempo van Van de Laar niet volgen. Op zondag hoopte hij een inhaalrace te starten maar die werd door een kapotte remleiding gedwarsboomd. Zo kon Van de Laar onbedreigd naar de zege en titel van de Motul Clio Rally Trophy rijden. Bart Geerdink en Jeroen de Vos haalden de titel binnen in het Short Rally Kampioenschap terwijl Peter en Denise Mangnus bij de Historics met het goud aan de haal gingen. Joost en Rudy Schenkeveld waren opnieuw de sterksten in de Peugeot 206 Cup.

ASN Twente-5
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet