Rally - NL: Jim van den Heuvel wint Twenterally
Hengelo - Jim van den Heuvel is er in extremis in geslaagd om de Twenterally te winnen. De 24-jarige rijder uit Terschuur was Bob de Jong op de laatste proef te snel af. "Eindelijk hebben we de proeven aan elkaar kunnen knopen" verzuchtte Van den Heuvel aan de finish. De hele dag vochten hij en Bob de Jong (I20 R5) om de zege en net toen De Jong dacht dat hij de zege binnen had, trok de VW rijder nog een extreem sterke laatste proef uit de registers, die genoeg bleek voor de winst.
Tekst en foto's: Dré Galiart
Amper twee bochten
De herfst krijgt langzaamaan steeds meer grip op het landschap, de eerste voorspellingen zeiden regen. Ja, ondanks dat we een jaartje moesten overslaan, is 't weer écht tijd voor de Twenterally. Geen mickey-mouse industrieterrein, maar enkel buitenproeven staan op 't programma. Het strijdveld is dus gelijk voor iedereen en het specialisme 'industrieterrein' kan niet worden ingezet in deze wedstrijd. Pluspunt voor de toeschouwers, de verwachtte regen laat tot de avond op zich wachten en dus zal het wel geen glijfestijn worden. Of..? Twee bochten is de rally oud als we een van de toppers in het Historische veld al moeten missen. De Audi van Meilink glijdt de sloot in en komt met een halve salto in de volgende sloot terecht. Helaas leek dit de toon voor de wedstrijd te zetten. Niet veel later, als de historische wedstrijd plaats heeft gemaakt voor de rally, is het in dezelfde bocht raak voor Melissa Debackere (Fabia R5). Zo zijn we in de eerste bochten al de titelverdedigster van 2019 kwijt voor de strijd om de overwinning.
De Jong opent snel
Een wedstrijd om kennis te maken, dat was de inzet voor Bob de Jong aangezien hij voor het eerst onderweg ging met Erik de Wild op de rechterstoel. "Ondanks dat we rustigaan begonnen zetten we de snelste tijd neer, terwijl we eigenlijk vooraf duidelijk hadden besproken dat we zouden gaan aftasten. Dan kom je wel in verlegenheid als de overwinning erin zit" aldus Erik de Wild. Toch gaat 't op proef drie onschuldig mis voor het duo, als Bob op een stuk onverhard toch wat verrast lijkt door de gladheid en de Hyundai I20 laat afslaan. We tellen zomaar vijf seconden, misschien wel meer, voordat de R5 opgestart is en dat is terug te zien in de tussenstand. Zo neemt Jim van den Heuvel kortstondig de leiding over, om daarna zelf ook een klein foutje te maken en de leiding weer terug te geven aan Bob. Kevin van Deijne volgt op plek drie en lijkt het meest voorbereid. Hij testte zelfs nog vóór de wedstrijd. "Je moet er toch alles aan doen om scherp te zijn en ik denk dat we ook wel wat verbeterd hebben" laat Van Deijne weten. Na de eerste boucle staat hij op veertien seconden van de leider. Na het uitvallen van Debackere (crash) en de afmelding van titelkandidaat Kobus (persoonlijke omstandigheden) is hij degene die de eer van Skoda in het veld hoog moet zien te houden.
Pittige wedstrijd
Terwijl de top van de wedstrijd richting de service trekt, blijkt wat verder in 't veld pas hoe listig de omstandigheden zijn. We noteren twee neutralisaties. Eén vanwege een zware crash van de Colt van Marchal (op proef 2) en één vanwege streekrijder Nijhof (op proef 3). Opvallend is de laatste wedstrijden hoeveel pittige crashes er zijn terwijl de wedstrijden elkaar toch in hoog tempo opvolgen. We wensen alle betrokkenen een spoedig herstel toe.
Drietal het sterkst
Na de eerste boucle is duidelijk dat de winnaar moet komen uit het drietal De Jong, Van Deijne en Van den Heuvel. Een knappe vierde plaats is er op dat moment voor de 'oude' Evo IX van Mitchel van den Brink. Op proef vijf zit het drietal binnen 1,7 seconden, Jim voorop. Hij pakt op de zesde proef de leiding weer over van De Jong en slaat op proef zeven een wat definitiever ogende kloof, als De Jong weer problemen kent bij 't verlaten van de glibberige onverharde strook. Van den Heuvel gaat de boucle uit met een verschil van bijna zes seconden op De Jong. Van Deijne behoudt de aansluiting en heeft, ten opzichte van de leider, het gat zelfs enkele seconden kleiner gemaakt (+12,9 seconden).
Bob of Jim??
In een spannende laatste boucle start Van Deijne sterk. 0,5 seconde slechtst hoeft hij toe te geven op Bob de Jong die de boucle start met een scratch. De Hyundai rijder halveert de marge met Van den Heuvel. Vanaf de tweede proef haakt Van Deijne licht af en dus noteren we voor hem met potlood alvast plek drie. De Jong blijft doorgaan met het afschaven van zijn achterstand en pakt een halve seconde, maar dan lijkt het gedaan... Zes seconden pakt De Jong op de VW van Van den Heuvel en dus moet dat toch de knock-out zijn? Of niet?? In Zeldam gaat Van den Heuvel er net zo hard voor zitten van De Jong de proef ervoor. De marge is 4,8 seconden aan de finish en daarmee houdt hij op De Jong 1,2 seconden over voor de overwinning. "Het resultaat is super, maar ik heb nog steeds weer een paar foutjes gemaakt" was Jim meteen kritisch, "Dat mag vandaag de pret niet drukken. We zijn heel blij dat we nou eindelijk een keer gewonnen hebben" vervolgt hij.
Jim weet de foutjes te maskeren
Toch was 't voor Van den Heuvel nog een paar keer spannend. "We zijn twee keer gespind, waarbij we één keer moesten steken, maar op de tweede proef in de laatste boucle liet ik 'm afslaan bij de start. Toen was ik heel blij met mijn tijd, dat we maar een halve seconde verloren. Toen kwam die hele snelle tijd van Bob en zijn we er op de laatste proef 200% voor gegaan en dat was net genoeg" zo hield een geëmotioneerde Van den Heuvel zijn betoog. Voor Bob de Jong was het verlies natuurlijk zuur, maar niet alleen was zijn doel bereikt met het testen van een nieuwe navigator, ook deed hij goede zaken voor het kampioenschap. "Ik had 't zelf niet verwacht na de voorlaatste, maar Jim heeft gewoon een kanontijd neergezet op de laatste. Wij hebben de hele dag met een klein beetje marge gereden en die langzaam afgebouwd. Ik ben niet zo'n 'alles of niks op de laatste proef' man en Jim heeft 't super goed gedaan. Ik denk dat we de beste papieren hebben voor de titel met twee keer eerste en twee keer tweede" laat De Jong weten, iets wat Van Deijne direct bevestigt; "Voor het kampioenschap hebben we 't niet meer zelf in de hand en is 't meer een kwestie van 'hopen dat'." aldus de symphatieke Brabander.
Van den Brink verbaast opnieuw
Net achter het podium vinden we Nick den Braber in de Hyundai I20 R5. Een knap resultaat, want na een abonnement op plek 7 is dit zijn beste seizoensresultaat tot op heden. Eveneens een beste klassering van het seizoen was er voor Mitchel van den Brink (Evo IX). De rijzende ster, zowel in Dakar als in de Nederlandse rallysport, reed een volwassen wedstrijd en toonde zich opnieuw tevreden. "In het begin was het een beetje glibberen, maar we kregen steeds meer vertrouwen in elkaar. Annemieke noteerde de gladde plekken en dat was een grote meerwaarde. Super tevreden, eerste Mitsubishi en dus een mooie afsluiter van het seizoen. In de ELE moesten we 't nog net afleggen tegen Parren, nu zaten we ervoor en daar zijn we heel blij mee" liet Van den Brink optekenen.
Kampioen krijgt Limburgs gezelschap in Assen
Ondanks dat hij dit keer verslagen werd door de jonge Van den Brink had Lambert Parren voldoende reden om toch met een brede grijns in de Mitsubishi te zitten. "Mitchel is zeker snel, nog niet te snel, maar zeker snel. We hadden vandaag veel problemen, met het ALS, met olie uit de motor, maar we hebben 't richting het einde van de rally kunnen corrigeren. Door vóór Brouwer en Smits te eindigen zijn prolongeren we de Nationale rallytitel!" lacht hij breed uit. Parren houdt traditioneel zijn eigen Limburgse rangschikking bij, dus aan wie beter de vraag te stellen over hoe er onder de rijders over de aanstaande deelname van Jos Verstappen wordt gedacht, dan aan Parren. "Jos is een streekgenoot van mij en we kennen elkaar een klein beetje. We zijn van de zomer wezen testen en het is zeker leuk dat hij erbij is" laat Parren weten. Op de vraag of er dan ook onderling tijden worden vergeleken begint Parren te lachen. "Zij reden ook met een Evo, maar zij zonder restrictor en wij met. Jos is echt wel buitencategorie en hij heeft er heel veel schik in!" sluit Parren af. Wij zijn benieuwd waarmee we Verstappen gaan zien op 27 November in Assen, want zowel een Evo, een WRC als een C3 R5 kwamen voorbij op de recent verschenen beelden.
Wolves, wie anders?
Na de naam van het jonge talent en de Nationaal kampioen vallen er nog twee namen op in de top tien. Of mag dat er maar eentje zijn? Immers de sterke en dwarse prestaties van Edwin Wolves mogen eigenlijk al lang niet meer opvallend worden genoemd. Hij zet vaak samen met Altena een standaard onder de oude, maar nog lang niet versleten, youngtimers. Met het ontbreken van Altena scoorde Wolves nog maar weer 's een knappe zesde plaats. "Kop d'rbij, gas geven en hard gaan. Laat nog maar meer achterwiel aandrijvers komen, heerlijk!" klonk het kort maar krachtig uit de mond van Wolves. Ook leuk en verrassend was toch de Duitse Citroen DS3 R5, een geluid wat we sinds de verkoop van de auto van Leemans moeten missen. "We waren eerst een beetje bang voor de gladheid, maar we hebben ons prima vermaakt. Het is mooi om in Nederland te rijden, iets wat naar meer smaakt" aldus Foldesch die nipt Jan de Winkel en Henk Vossen achter zich hield.
Lancia boven!
Aangenaam genoeg voor het publiek zat de Historische Twenterally vóór het veld van de moderne. Zo maakten Audi's en Lancia's de weg vrij voor de R5's. Althans, zo begon het. De eerste Audi waren we al binnen een kilometer kwijt. De tweede, die van Ludwig, al binnen drie proeven. Ook hij maakte een duikeling met de nodige schade. Zo bleef de Lancia van Van der Heijden vooraan oppermachtig over. Ruim drie minuten pakte hij op Geeratz. Laatstegenoemde moest wel keihard werken voor die plek, want het kleinst mogelijke verschil bleef op de finish over ten opzichte van de BMW van Wouter Koenderink, één tiende seconde! Koenderink reed een sterke inhaalrace, maar net zoals bij de gewone Twenterally leek de tweede plaats op de voorlaatste proef binnen, maar sloeg Geeratz op de laatste proef toch nog knap terug.
Nog een kampioen?
Naast een Nationaal kampioen werd er afgelopen week ook een Shortrally kampioen aangewezen. Immers met het wegvallen van de Berkelland rally, viel in één keer de afsluiting van hun kampioenschap weg. Beide titelkandidaten startten in de Twenterally. Paul Souman (Opel Adam) crashte onfortuinlijk en Ramon van de Lindeloof tikte als 23ste de finish aan. Van de Lindeloof is tevens de aangewezen kampioen. "Het was leuker geweest als we het na een rally hadden kunnen vieren. Als je drie van de vier rally's gewonnen hebt en er is van te voren bekend dat er één schrapresultaat was, dan ben je in mijn ogen wel terecht kampioen" liet Van de Lindeloof weten. Toch is er nog sprake van contact tussen het team van Souman en het BSR met betrekking tot hun zienswijze over de genomen beslissing. Tot een officieel protest heeft dat nóg niet geleid. Gelukkig lijken beide kampen 't wel eens over het feit dat ze het beiden liever op de proeven hadden uitgevochten.
Yaris als Evo opvolger?
Het mag duidelijk zijn, de Mitsubishi Lancer Evolution is al ruim twee decennia een bepalende rallyauto op de Nederlandse paden. Toch is de ontwikkeling van de Evo X al jaren geleden gestopt en er kwam geen opvolger. De opvolgers lijken, getuige het beeld in het startveld, niet altijd zoveel 'fun' beleving te hebben. Dat is gerekend buiten diegenen die zich een R5 kunnen veroorloven. Hans Weijs denkt dat gat te gaan vullen met een 4x4 turbo en presenteerde die afgelopen weekend: de Yaris GR. "We hebben een mooie rally gehad en wat we al dachten; de auto is een leuke competitieve auto en zeker in cupverband heb je hiermee iets heel fatsoenlijks. We hebben al best wat auto's aangeschaft en nu zoeken we daar nog bestuurders voor. We hebben in principe al vijf auto's vergeven. De runningcosts zijn laag en hij is geschikt voor iedereen die met een 4x4 en een turbo wil rijden tussen de beginnende klassen en de R5" meent Weijs die en passant ook aangaf dat hij mee kon met de tijden van de Evo's. Veelbelovend! En voor wie het geluid miste aan de auto, Hans en zijn team zijn daar nog druk doende mee en vonden voor de laatste proef al een oplossing die wat aangenamer geluid produceerde.