Rally - NL: Becx in extremis naar de zege in Vechtdalrally
Hardenberg - Michiel Becx heeft zijn VW Polo R5 naar de zege in de Vechtdalraly gestuurd. De rijder uit Vessem moest daarvoor in de laatste boucle van twee proeven nog wel even zijn best doen. "Ik rij echt voor mijn plezier, maar als ik echt een tandje bij wil zetten kan ik meestal nog wel iets doen. We hebben de hele dag moeten harken om een foutje goed te maken" aldus Becx. Daardoor schoof Bas van Kamperdijk met een vergelijkbaar wapen uit de stallen van Hans Weijs Motorsport naar plaats 2 en deed Kevin van Deijne met de Skoda goede zaken voor het kampioenschap met P3.
Tekst en foto's: Dré Galiart
Hardenberg aan zee
Het is winderig, dreigend en af en toe een beetje nat. Met andere woorden, het lijkt wel alsof de Vechtdalrally ergens aan de kust wordt verreden. Niets is minder waar, de rally aan de grens van Duitsland heeft ook dit jaar veel van de vertrouwde elementen, hier en daar in een nieuw jasje. De weersomstandigheden zijn een duidelijke factor voor de rijders. "Het is lastig weer vandaag. Als 't zo'n beetje half nat, half droog is, is er niet altijd een beste keuze voor de banden" aldus Gert-Jan Kobus (Skoda Fabia R5) die goede start neemt met de snelste tijd. Die leiding wordt op proef 2 overgenomen door Michiel Becx maar de twee lijken op KP 3 weer stuivertje te gaan wisselen als Becx een fout maakt. "Ik ben doorgeschoten en we moesten op 't weiland omdraaien en dus verloor ik een seconde of 10" laat Becx weten. Daarmee lijkt Kobus de leiding voor 't grijpen te hebben, maar hij rijdt op diezelfde proef lek en valt zo uit de top drie. Van Kamperdijk lijkt de sterkste opponent te worden, al houdt Becx met een paar tienden nog nipt de leiding.
Becx ploegt een weilandje om
Van Kamperdijk slaat zijn slag
Op proef vier gaat Bas van Kamperdijk er voor zitten. De scratch moet hij laten aan Jim van den Heuvel, maar de marge naar Becx is dusdanig dat hij met een marge van bijna vijf seconden aan de leiding komt. Dat verschil wordt stukje bij beetje minder en voor de laatste ronde van twee proeven is het verschil nog maar twee en een halve tel. Op basis van de laatste boucle zou dat moeten passen. Het woord is aan Van Kamperdijk. "Ik heb 't wel geprobeerd, maar Michiel heeft zulke kanontijden op de laatste proeven neergezet. Nou.. Petje af". Waar dan het verschil zit denkt Van Kamperdijk ook te weten. "Ik heb op de voorlaatste proef in 't begin wat laten liggen en op de laatste op 't onverhard". Zo weet Becx met een tandje extra de winst van twee jaar geleden te prolongeren. Toen nog met de Fiesta, maar nu met het snelste wapen in een zeer competitief veld. Of we Becx dit jaar nog vaker gaan zien? "We zijn bezig met een Dakar project. Het is niet zeker, maar misschien nog wel eentje, of twee" aldus de symphatieke Brabander.
Van Kamperdijk knokte tot de finish voor de zege
Slechte start van den Heuvel
Vóór het weekend waren veel ogen toch gericht op Jim van den Heuvel. Voor het eerst met een Polo R5 in plaats van de Fiesta en daarmee op papier gelijkwaardig aan de Polo's die de beste start namen. "De Polo is wat directer uit de haakse hoek, dat is ook de reden voor de overstap. Daarnaast is het natuurlijk een veel nieuwere auto. We denken dat we er goed aan hebben gedaan" verklaard Van den Heuvel de overstap. "De proeven die goed gingen, gingen supergoed. We zijn zelfs een keer zeven seconden weggereden bij iedereen". Al met al een podiumkandidaat, maar hij kwam in het verhaal om de winst nog niet voor. Waar ging het mis? Het verschil wordt gemaakt op de eerste twee proeven. Eerst slaat de auto af en op proef twee rijdt Jim lek. Een goede eindklassering lijkt daarmee uitgesloten. Dubbele pech volgt als hij op een van de laatste proeven rekent met een tijdstraf voor Kobus die ongedaan wordt gemaakt, waardoor er niet meer in zit dan een vijfde plaats.
Een lekke band en een wiel vol zand hielden Van den Heuvel van een topklassering af
Van Deijne doet goede zaken
Met zijn derde plaats is Kevin van Deijne de snelste deelnemer die ingeschreven is voor het Nederlands kampioenschap. "Derde algemeen, maar eerste voor het Nederlands kampioenschap en die tellen hard" lacht een tevreden Van Deijne. "Ik kon op de een of andere manier niet mee met de eerste twee. Ik vond dat er niet meer in zat dan we hebben laten zien. Dat maakt het lastig". Gevraagd of het verschil in de auto zit (immers voor hem enkel Polo's, een auto waarmee hij vorig jaar ook testte) geeft Van Deijne een duidelijk antwoord. "Ik weet niet of die Polo dezelfde Polo is als we toen hebben gereden". Ook de doelen zijn duidelijk voor hem. "Kampioenschap is voor ons het belangrijkste. We hebben gezegd, dit jaar is een voorbereiding op volgend jaar. Pakken we de titel dan is dat mooi, maar volgend jaar is echt het doel om voor het kampioenschap te gaan". Op de vraag of dat dan ook met de Skoda is volgt een veelzeggende lach gevolgd door 'dat zullen we zien'. Een veelzeggend antwoord. Hij is nu de nieuwe leider in het kampioenschap.
Reden tot lachen voor Kevin van Deijne en Hein Verschuuren, ze pakken de leiding in het kampioenschap. Foto PR: Marije van der Vliet-MikeDeHigh Media
Mister Kasterlee gaat vreemd
Normaal gezien is dit het weekend waar we Piet van Hoof zijn zoveelste zege in Kasterlee (B) zien vieren, maar niets is minder waar. Van Hoof rijdt de Vechtdalrally en maakt er een familieuitje van. Zoon Jari van Hoof volgt het zelfde pad als Kevin Abbring en Jim van den Heuvel door eerst actief te zijn in de Ford RST cup in het rallycross circuit. Voor het eerst zien we hem dit weekend aan de start met een Opel Adam. Een ex-cupauto uit Duitsland waar we de laatste tijd meer exemplaren van in Nederland zien. Jari finisht als 26ste terwijl vader Piet het twintig plaatsen beter doet.
Jari van Hoof onderweg in de rappe Opel Adam
Limburg cup voor Parren
Het laatste jaar is het steeds vaker een dingetje. Lambert Parren en Henk Vossen die vechten om beste Limburger te zijn. Dit maal trok Parren aan het langste eind en was zo ook snelste van een heel pak Lancers Evo X. Vossen strandde op 5,5 seconde. "We hebben er hard voor gereden. We zijn redelijk aan elkaar gewaagd en we zijn heel tevreden dat we dan vooraan mogen staan" aldus Parren, die daarmee onder andere Ad Smits versloeg. Smits was vorig jaar nog het snelste. Vossen (Fiesta R5) hield zich aan zijn strijdplan. "We zitten bij de top tien en dat was 't plan. We hebben ons eigen tempo gereden" verklaarde Vossen. Het wordt veel gezegd en geschreven, maar op zijn 76ste is dat nog altijd een heel knappe prestatie. Iets wat telkens weer onderstreept mag worden.
Tot slot was in Shortrally de winst voor Harry Meijers in de Ascona het snelste. De broers Schenkeveld waren de snelste in de 206 cup.
Harry Meijers is de snelste in de Shortrally