Rally WRC Portugal: Evans neemt revanche in Portugal
Na sneeuw, ijs en asfalt in Monte Carlo, Finland en Kroatië is het dan nu eindelijk weer tijd voor de onverharde rallypaden. Deze keer is het de beurt aan Portugal. In de havenplaats Matosinhos even ten noorden van Porto. Vorig jaar moest het evenement worden afgelast vanwege COVID-19 maar nu was iedereen weer aanwezig. Het werd een wedstrijd met nogal wat drama, speciaal voor de toppers.
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR
Elfyn Evans liet zich niet nog eens verschalken en stuurde zijn Toyota Yaris winnend over de finish in Portugal
De teams
De meeste rijders zijn bekend. Bij Hyundai waren uiteraard Thierry Neuville en Ott Tänak present. De 'wissel wagen' was in Portugal voor de Spanjaard Dani Sordo. Hij reed hier met een nieuwe navigator: Rozada Borja. De laatste neemt de plek in van Carlos del Barrio die de laatste jaren naast Sordo zat. in de auto van het Hyundai C2 team vonden we Pierre-Louis Loubet. De laatste bekende naam bij het Koreaanse team is de Rally2 inschrijving voor Oliver Solberg (de zoon van...)
Dani Sordo hield zich niet helemaal aan de opdracht van Hyundaibaas Adamo: hij won niet maar werd tweede.
Toyota heeft de bekende teams naar Portugal afgevaardigd: Sebastien Ogier, Elfyn Evans en Kalle Rovanperä. Ook de Toyota 'ontwikkelingsrijder' Takamoto Katsuta mocht weer starten in het team van teammanager Jari Matti Latvala.
M-Sport had twee wagens in de topklasse ingeschreven voor Gus Greensmith en Adrien Fourmaux.
In de RALLY 2 klasse was er ook nog een aantal opmerkelijke inschrijvingen met ex rijders uit de topklasse. Teemu Suninen zullen we waarschijnlijk het hele jaar terug zien in óf een RALLY 1 óf een RALLY 2 Fiësta. Mads Østberg rijdt het RALLY 2 kampioenschap in een Citroën C3. Nog twee rijders proberen zich in de kijkerd te rijden voor een nieuw stoeltje in de topklasse: Esapekka Lappi en Andreas Mikkelsen. De laatste mocht uiteindelijk echter niet starten omdat hij positief getest was op COVID-19.
Gus Greensmith reed een goed resultaat en werd vijfde in zijn M Sport Ford Fiësta
In totaal 20 proeven over een afstand van ruim 337 kilometer staan er op bet programma voor de rijders. Op vrijdag gaan ze van start en meteen pakt Tänak de eerste winst maar al snel dient Sordo hem van repliek en hij staat tot twee proeven voor het einde van de vrijdag aan de leiding. Maar dan gebeurt er van alles. Sordo verliest ruim 20 seconden doordat zijn banden volledig versleten zijn en nood gedwongen af moet remmen. Veel erger is het voor Thierry Neuville. Een volledig foute note in zijn pacenotes zorgt ervoor dat hij veel te snel een bocht in duikt. De Belg doet nog een poging maar is kansloos als hij op een steen rijdt. Hij rolt de auto. Met hulp van het in kleinen getale aanwezige publiek komt de Hyundai weer op vier wielen te staan. Helaas voor het Belgische koppel is het rechterachterwiel bijna compleet afgerukt. Hij haalt de finish nog maar niet ver na de stopfinish komt hij tot de conclusie dat verder rijden geen optie is. Elfyn Evans wordt behoorlijk getroffen doordat hi in het stof van Neuville niks meer kan zien. De sportcommissarissen geven hem echter een aangepast tijd en hij kan de strijd dus ongeschonden voortzetten.
Tänak was een man met een missie en eindigde ondanks de nodige tegenslagen aan de leiding. Evans landde op de tweede plek op zes tellen. Sordo Katsuta en Ogier maakten de top vijf vol. De laatste werd vooral in het eerste rondje proeven nogal gehinderd doordat hij als leider in het kampioenschap als eerste moest starten. In het tweede deel van de wedstrijd haalde hij iets terug maar zijn achterstand was toch nog 24 seconde.
Tänak valt aan
De hele zaterdag stond in het teken van een aanhoudende aanval van Ott Tänak. Bij de finish van de proef 13 (van in totaal 15 voor vrijdag) had hij zijn voorsprong uitgebouwd tot ruim 22 seconden. Toen ging het mis. Op de tweede doorgang van de beruchte Amarante proef, met zijn net geen 38 kilometer de langste proef van de rally reed de man uit Estland ineens veel langzamer. De helibeelden van WRC+ All Live toonden dat het rechter achterwiel haaks onder de auto stond. Er was duidelijk wat afgebroken. Tänak kon zich niet herinneren dat hij iets geraakt had. Bij nadere bestudering van met name de on-board beelden kon niet worden vast gesteld dat hij iets geraakt had. Het lijkt dus alsof er iets mechanisch defect geraakt was. Voor Tänak maakt het niet veel uit. Hij was een reële kans op een overwinning kwijt. Evans zag zijn kans en pakte de leiding. De elf seconden die hem zaterdag scheidden van tweede man Dani Sordo waren echter nog niet veilig. Hij wist dat hij er nog niet was. Sebastien Ogier volgde op veilige afstand van zijn teamgenoot op een dikke minuut.
Evans verzilvert zijn kans
Na zijn teleurstelling van de vorige rally in Kroatië, waar zijn teamgenoot hem met 0,6 seconde van de troon stootte was de man uit Wales vast besloten zich hier de winst niet te laten ontglippen. Als een raket ging hij er zondagmorgen vandoor. In totaal vergrootte hij zijn voorsprong op Sordo met 15 seconden tot 26 seconden, ondanks dat teambaas Adamo, Sordo de opdracht had gegeven de rally te winnen onder het motto je hebt de snelste auto en de snelste wint dus... Sordo zei later: "Ik heb het geprobeerd maar Evans was eenvoudig te snel."
PowerStage
Tänak en Neuville waren, in deze volgorde, het snelst op de PowerStage en verdienden zo nog een paar puntjes voor henzelf en werkgever Hyundai maar grote winnaar want Toyota want Ogier, Rovanperä en Evans waren de laatste drie puntenscorers in die PowerStage. Dat met de eerste en derde plek voor Toyotarijders Evans en Ogier in de eindstand maakten dat Toyota iets verder uitliep op Hyundai in het constructeurs kampioenschap. Blijdschap dus bij Toyota teambaas Latvala en een wat sombere blik bij zijn Hyundai collega Adamo.
Voorlopige einduitslag Vodafone Rally Portugal 2021
1. E. Evans S. Martin Toyota Yaris WRC 3:38;36.2
2. D. Sordo R. Borja Hyundai i20 Coupe WRC + 28,3
3. S. Ogier J. Ingrassia Toyota Yaris WRC + 1:23.6
4. T. Katsuta D. Barritt Toyota Yaris WRC + 2:28.4
5. G. Greensmith E. Edmondson Ford Fiësta WRC + 4:52.7
6. A Fourmaux R. Jamoul Ford Fiësta WRC + 5:03.4
7. E. Lappi J Ferm Volkswagen Polo GTI R5 + 9:37.2
8. T. Suninen M. Markkula Ford Fiësta MK2 WRC2 + 11:20:0
9. M. Østberg T. Eriksen Citroën C3 WRC2 +12:01.5
10. N. Gryazin – K. Aleksandrov Volkswagen Polo GTI R5 +12:35.8
Voorlopige tussenstand in het 2021 FIA Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs
Na ronde 4 van 12
1 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 183
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 146
3 M-Sport Ford World Rally Team 64
4 Hyundai 2C Competition 28
Voorlopige tussenstand FIA Wereld Rallykampioenschap voor rijders
Na ronde 4 van 12
1 S. Ogier 79
2. E. Evans 77
3. T. Neuville 57
4. O. Tänak 45
5. K. Rovanperä 41
6. T. Katsuta 36
7. D. Sordo 29
8. C. Breen 24
9. G. Greensmith 22
10. A. Fourmaux 20
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR
Elfyn Evans liet zich niet nog eens verschalken en stuurde zijn Toyota Yaris winnend over de finish in Portugal
De teams
De meeste rijders zijn bekend. Bij Hyundai waren uiteraard Thierry Neuville en Ott Tänak present. De 'wissel wagen' was in Portugal voor de Spanjaard Dani Sordo. Hij reed hier met een nieuwe navigator: Rozada Borja. De laatste neemt de plek in van Carlos del Barrio die de laatste jaren naast Sordo zat. in de auto van het Hyundai C2 team vonden we Pierre-Louis Loubet. De laatste bekende naam bij het Koreaanse team is de Rally2 inschrijving voor Oliver Solberg (de zoon van...)
Dani Sordo hield zich niet helemaal aan de opdracht van Hyundaibaas Adamo: hij won niet maar werd tweede.
Toyota heeft de bekende teams naar Portugal afgevaardigd: Sebastien Ogier, Elfyn Evans en Kalle Rovanperä. Ook de Toyota 'ontwikkelingsrijder' Takamoto Katsuta mocht weer starten in het team van teammanager Jari Matti Latvala.
M-Sport had twee wagens in de topklasse ingeschreven voor Gus Greensmith en Adrien Fourmaux.
In de RALLY 2 klasse was er ook nog een aantal opmerkelijke inschrijvingen met ex rijders uit de topklasse. Teemu Suninen zullen we waarschijnlijk het hele jaar terug zien in óf een RALLY 1 óf een RALLY 2 Fiësta. Mads Østberg rijdt het RALLY 2 kampioenschap in een Citroën C3. Nog twee rijders proberen zich in de kijkerd te rijden voor een nieuw stoeltje in de topklasse: Esapekka Lappi en Andreas Mikkelsen. De laatste mocht uiteindelijk echter niet starten omdat hij positief getest was op COVID-19.
Gus Greensmith reed een goed resultaat en werd vijfde in zijn M Sport Ford Fiësta
In totaal 20 proeven over een afstand van ruim 337 kilometer staan er op bet programma voor de rijders. Op vrijdag gaan ze van start en meteen pakt Tänak de eerste winst maar al snel dient Sordo hem van repliek en hij staat tot twee proeven voor het einde van de vrijdag aan de leiding. Maar dan gebeurt er van alles. Sordo verliest ruim 20 seconden doordat zijn banden volledig versleten zijn en nood gedwongen af moet remmen. Veel erger is het voor Thierry Neuville. Een volledig foute note in zijn pacenotes zorgt ervoor dat hij veel te snel een bocht in duikt. De Belg doet nog een poging maar is kansloos als hij op een steen rijdt. Hij rolt de auto. Met hulp van het in kleinen getale aanwezige publiek komt de Hyundai weer op vier wielen te staan. Helaas voor het Belgische koppel is het rechterachterwiel bijna compleet afgerukt. Hij haalt de finish nog maar niet ver na de stopfinish komt hij tot de conclusie dat verder rijden geen optie is. Elfyn Evans wordt behoorlijk getroffen doordat hi in het stof van Neuville niks meer kan zien. De sportcommissarissen geven hem echter een aangepast tijd en hij kan de strijd dus ongeschonden voortzetten.
Tänak was een man met een missie en eindigde ondanks de nodige tegenslagen aan de leiding. Evans landde op de tweede plek op zes tellen. Sordo Katsuta en Ogier maakten de top vijf vol. De laatste werd vooral in het eerste rondje proeven nogal gehinderd doordat hij als leider in het kampioenschap als eerste moest starten. In het tweede deel van de wedstrijd haalde hij iets terug maar zijn achterstand was toch nog 24 seconde.
Tänak valt aan
De hele zaterdag stond in het teken van een aanhoudende aanval van Ott Tänak. Bij de finish van de proef 13 (van in totaal 15 voor vrijdag) had hij zijn voorsprong uitgebouwd tot ruim 22 seconden. Toen ging het mis. Op de tweede doorgang van de beruchte Amarante proef, met zijn net geen 38 kilometer de langste proef van de rally reed de man uit Estland ineens veel langzamer. De helibeelden van WRC+ All Live toonden dat het rechter achterwiel haaks onder de auto stond. Er was duidelijk wat afgebroken. Tänak kon zich niet herinneren dat hij iets geraakt had. Bij nadere bestudering van met name de on-board beelden kon niet worden vast gesteld dat hij iets geraakt had. Het lijkt dus alsof er iets mechanisch defect geraakt was. Voor Tänak maakt het niet veel uit. Hij was een reële kans op een overwinning kwijt. Evans zag zijn kans en pakte de leiding. De elf seconden die hem zaterdag scheidden van tweede man Dani Sordo waren echter nog niet veilig. Hij wist dat hij er nog niet was. Sebastien Ogier volgde op veilige afstand van zijn teamgenoot op een dikke minuut.
Evans verzilvert zijn kans
Na zijn teleurstelling van de vorige rally in Kroatië, waar zijn teamgenoot hem met 0,6 seconde van de troon stootte was de man uit Wales vast besloten zich hier de winst niet te laten ontglippen. Als een raket ging hij er zondagmorgen vandoor. In totaal vergrootte hij zijn voorsprong op Sordo met 15 seconden tot 26 seconden, ondanks dat teambaas Adamo, Sordo de opdracht had gegeven de rally te winnen onder het motto je hebt de snelste auto en de snelste wint dus... Sordo zei later: "Ik heb het geprobeerd maar Evans was eenvoudig te snel."
PowerStage
Tänak en Neuville waren, in deze volgorde, het snelst op de PowerStage en verdienden zo nog een paar puntjes voor henzelf en werkgever Hyundai maar grote winnaar want Toyota want Ogier, Rovanperä en Evans waren de laatste drie puntenscorers in die PowerStage. Dat met de eerste en derde plek voor Toyotarijders Evans en Ogier in de eindstand maakten dat Toyota iets verder uitliep op Hyundai in het constructeurs kampioenschap. Blijdschap dus bij Toyota teambaas Latvala en een wat sombere blik bij zijn Hyundai collega Adamo.
Voorlopige einduitslag Vodafone Rally Portugal 2021
1. E. Evans S. Martin Toyota Yaris WRC 3:38;36.2
2. D. Sordo R. Borja Hyundai i20 Coupe WRC + 28,3
3. S. Ogier J. Ingrassia Toyota Yaris WRC + 1:23.6
4. T. Katsuta D. Barritt Toyota Yaris WRC + 2:28.4
5. G. Greensmith E. Edmondson Ford Fiësta WRC + 4:52.7
6. A Fourmaux R. Jamoul Ford Fiësta WRC + 5:03.4
7. E. Lappi J Ferm Volkswagen Polo GTI R5 + 9:37.2
8. T. Suninen M. Markkula Ford Fiësta MK2 WRC2 + 11:20:0
9. M. Østberg T. Eriksen Citroën C3 WRC2 +12:01.5
10. N. Gryazin – K. Aleksandrov Volkswagen Polo GTI R5 +12:35.8
Voorlopige tussenstand in het 2021 FIA Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs
Na ronde 4 van 12
1 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 183
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 146
3 M-Sport Ford World Rally Team 64
4 Hyundai 2C Competition 28
Voorlopige tussenstand FIA Wereld Rallykampioenschap voor rijders
Na ronde 4 van 12
1 S. Ogier 79
2. E. Evans 77
3. T. Neuville 57
4. O. Tänak 45
5. K. Rovanperä 41
6. T. Katsuta 36
7. D. Sordo 29
8. C. Breen 24
9. G. Greensmith 22
10. A. Fourmaux 20