Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WRC

Rally WRC: Seizoen 2021: De Teams

Bij de deelnemende teams in het kampioenschap van 2021 is er aardig wat nieuws te melden. Dat geldt vooral voor de rijders. De kleurenschema's zijn licht gewijzigd en op technisch vlak zijn er wat tweaks maar in de diverse fabrieken wordt volop ontwikkeld voor de wagens van de volgende generatie.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

2021MONTECARLO VT 066


HYUNDAI SHELL MOBIS WORLD RALLY TEAM
We beginnen bij Hyundai, de regerend kampioen bij constructeurs. Net als vorig jaar zet het team drie auto's in. Er zijn wat aanpassingen geweest bij de aerodynamica en ook het
Kleurenschema is wat aangepast. Op het rijders front zijn er wat meer wijzigingen.

Liveries2021-Hyundai-2

Rijders:
Thierry Neuville-Martijn Wijdaeghe
Thierry Neuville gaat weer op jacht naar zijn nog steeds ontbrekende wereldtitel. Maar vlak voor Monte Carlo verscheen er een bericht op zijn Facebookpagina: Na ongeveer tien jaar gereden te hebben met Nicolas Gilsoul gaan we met onmiddellijke ingang ieder onze eigen kant op. Dat was het bericht. Naar de reden hiervan kunnen we alleen maar gissen. De sociale media weten er alles van te vertellen, maar nergens blijkt de ware reden. Gilsoul gooide nog wat olie op het vuur door de cryptische mededeling: "Hij wilde het zo" en later in een bericht aan al zijn volgers: "In een relatie is soms het einde een beetje abrupt". Feit blijft dat de twee heren lange tijd uitstekende prestaties leverden. Die relatie komt nu dus tot een inderdaad abrupt einde.

Inmiddels is ook bekend geworden dat Martijn Wijdaeghe de hotseat naast Neuville zal gaan opvullen. Trouwe volgers van Kevin Abbring kennen hem wellicht nog als de eenmalige bijrijder van onze landgenoot in een R5 versie van de Hyundai tijdens de Rally Monte Carlo van 2017. Het jaar waarin Wijdaeghe ook optrad met Hyundai belofte Chewon Lim. Ook Mats van den Brand luisterde diverse malen naar de notes van Wijdaeghe. Hoewel de Belg 77 rallystarts op zijn naam heeft staan zal hij snel moeten leren om het hoge tempo van de supertop bij te houden. Neuville beaamde dat: Het wordt nog een hele uitdaging voor ons allebei omdat we elkaar nog niet kennen in de auto". We wensen het team veel succes met die uitdaging. Het Belgische koppel zal alle wedstrijden uit het kampioenschap rijden.

Ott Tanak-Martin Järveoja
Het tweede team dat het hele jaar zal rijden is de equipe Tänak-Järveoja. Na een moeizame start vorig jaar ging het de rest van het jaar een stuk beter. De man uit Estland zal dan ook zeker alles op alles zetten om nog een wereldtitel binnen te slepen.

Dani Sordo Carlos del Barrio/ Borja Rozada
Hoewel niet altijd de allersnelste is Dani Sordo altijd een betrouwbare factor in het team van Hyundai. Een inzet van de Spanjaard levert meestal punten op. Ideaal dus voor het constructeurs kampioenschap maar ook als steun voor degene die op jacht is naar de titel. Sordo zelf zal dat niet zijn want hij rijdt niet alle wedstrijden, maar Tanak en Neuville kunnen op hem rekenen! In Monte Carlo start Sordo nog met Carlos del Barrio maar daarna stopt ook deze samenwerking. Dit was al eerder bekend want Del Barrio gaat zich bezighouden met de coaching van jong (Spaans) rallytalent. Na Monte Carlo zal Borja Rosada, Sordo de notes voorlezen.

Craig Breen-Paul Nagle
De derde auto wordt gedeeld door Dani Sordo en Craig Breen. Breen wist dankzij goede resultaten en een goede instelling teambaas Adamo te overtuigen van zijn waarde voor het team. Samen met Paul Nagle zal hij bij een geselecteerd aantal wedstrijden de derde Hyundai I20 WRC besturen.



WRC 2021 Rd1. 027

TOYOTA GAZOO RACING WRT

Ook bij Toyota worden dit jaar drie exemplaren van de Toyota Yaris ingezet. Ook hier weer wat kleinere verbeteringen en nieuw kleurenschema. In het team management was er groot nieuws: Tommi Mäkinen promoveerde naar een hogere positie binnen de Toyotaorganisatie en niemand minder dan Jari-Matti Latvala nam zijn plaats over. Ook elders in het team management vinden we een bekende naam: Jarmo Lehtinen. Hij wordt evenement coordinator bij alle wedstrijden. "Het werd duidelijk." verklaarde Lehtinnen. "Dat Teemu Suninen geen heel seizoen zou gaan rijden. Ik heb een gezin en moet dus zorgen voor een goed en stabiel inkomen. Toen Toyota mij deze kans gaf moest ik wel toehappen." Lehtinen zal niet veel hoeven te wennen want hij was in de beginfase ook al betrokken bij het Toyota team. Uit een wat verder verleden kennen we de Fin natuurlijk als de trouwe navigator naast Mikko Hirvonen. 

Liveries2021Toyota-009

Rijders:
Sebastien Ogier-Julien Ingrassia
De toprijder van het team is ook dit jaar weer Sebastien Ogier. Vorig jaar haalde hij de zevende titel binnen en daar zal hij zeker een achtste aan toe willen voegen. Voor hij begon aan het seizoen 2020 had hij luid en duidelijk verkondigd dat dat zijn laatste seizoen zou zijn. Maar in de loop van 2020 wist Mäkinen hem over te halen toch nog een jaartje bij te tekenen omdat 2020 door Covid toch eigenlijk geen volledig jaar was. De zevenvoudig kampioen zag dat ook in en kwam terug. Ongetwijfeld op jacht naar titel nummer acht. Mocht dat lukken, zou zijn vroegere (VW) teamgenoot en niuwe baas Latvala hem dan over kunnen halen  nog een keertje een seizoen te rijden om langszij te komen bij Sebastien Loeb?. Ogier houdt uiteraard die boot af, het is nog veel te vroeg om daar over te praten.

Elfyn Evans - Scott Martin
Welshman Evans was er vorig jaar heel erg dichtbij, maar op het moment suprême werd hij verrast door een plak onzichtbaar ijs en gleed hij van de weg af. Weg titel. Maar de snelheid is er, zoveel werd wel duidelijk. Met dit gewonnen zelfvertrouwen moet hij in 2021 dus ook gezien worden als een van de kanshebbers.

Kalle Rovanperä - Jonne Halttunen
In 2020 reed Rovanperä een leerjaar, tenminste dat was de bedoeling maar de snelle Fin ontwikkelde zich sneller dan verwacht en eindigde als vijfde op de ranglijst onder andere door twee overwinningen op een PowerStage. Met hem als derde rijder kan Toyota met vertrouwen vooruit zien naar een goed resultaat in 2021.

MSPORT

M SPORT FORD WORLD RALLY TEAM

M Sport is ook dit jaar geen 'echt' fabrieksteam. Het grote Ford ondersteunt het Britse team op ruime wijze. Vooral technische zaken worden uitgebreid uitgewisseld. Maar van structurele financiële team. Is nog steeds geen sprake. Zowel teameigenaar Malcolm Wilson als teammanager Rich Millener spreken zich altijd vol waardering uit over de deelname van Ford aan de voortgang van het team maar het is en blijft een privéteam. M Sport is heel succesvol met de verkoop en het onderhoud van rally auto's. In alle mogelijke klassen hebben zij wel een auto beschikbaar. Maar het afgelopen jaar was de vraag naar producten en diensten van het bedrijf een stuk lager door de corona crisis. Veel ontwikkelingen waren er aan de nieuwe auto dan ook niet. Ook wat betreft de keuze voor rijders kon men alleen maar terugvallen op zelf (mee)betalende rijders.

Dat was de reden dat Esapekka Lappi af viel. Hij wilde niet terug naar de situatie waarin hij zelf moest zoeken naar fondsen om te kunnen rijden. "Ik kan me niet permitteren te betalen om te mogen rijden." verklaarde hij aan het eind van het vorige seizoen. "Dan ben ik liever wat vaker thuis bij mijn gezin; dat is toch veel belangrijker!"

De steun van Ford leidde er wel toe dat de technische staf van M Sport volop aan de slag kon met de ontwikkeling van de 2022 auto. Het Amerikaanse team deelde daarvoor allerlei informatie over onder andere hybride technieken, zodat de techneuten bij M Sport aan de slag konden.

MSportNewLivery

Rijders:
Teemu Suninen-Mikko Markkula
Niet voor een heel seizoen maar wel in Monte Carlo is Teemu Suninen, weer van de partij. Navigator Jarmo Lehtinen keert zoals boven al gemeld, terug naar het Toyotateam als coördinator evenementen. Zijn plaats wordt ingenomen door Mikko Markkula, die ook in eerdere jaren al naast de Fin zat.

Gus Greensmith and Elliott Edmondson
Het Britse Koppel Greensmith-Edmonton zal de tweede auto van het team bemannen. Vorig jaar konden ze al wat ervaring opdoen en dit jaar gaan ze als enige M Sport team het hele seizoen rijden in een WRC1 wagen. Dez équipe dankt zijn deelname, behalve aan de rijcapaciteiten, onder andere ook aan een forse donatie van Crown Oil, het bedrijf van de familie Greensmith. 

Adrien Fourmaux-Renaud Jamoul
Het derde lid van het M Sport team is de Fransman Adrien Fourmaux. Met zijn Belgische navigator Renaud Jamoul zal hij het hele WRC2 seizoen rijden. Zijn deelname kwam mede tot stand door een bijdrage van de Franse autosportbond FFSA.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet