Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Jimmy Alund steelt de show in derde ronde EK Drag Racing



Eerste winst Ulf Leanders
Tijdens de kwalificatie was het Urs Erbacher die met een tijd van 5,831 seconden zijn favorietenrol waarmaakte. De regerend Europees kampioen werd echter op de voet gevolgd door Ulf Leanders (5,86), Niclas Andersson (5,89), Dan Larsen (5,90) en Leif Andreasson (5,99). In de eerste ronde viel Larsen (finalist in Santa Pod) af door in zijn run tegen Andreasson een rood licht te trekken. Daarmee bleven er vier snelle rijders over voor de halve finale. Uiterst verrassend was het daarin Andreasson die voor eigen publiek, maar wel ten koste van een motor, Erbacher klopte terwijl Leanders met een supersnelle tijd van 5,77 seconden de winnaar van Alastaro, Andersson, naar huis stuurde. In de finale was het vervolgens Leanders die met 5,80 seconden Andreasson (6,388 seconden) kansloos liet en aantoonde dat zijn halve finaletijd geen toevalstreffer was. Andreasson kon naar huis met de punten voor het bereiken van de finale en een tweetal kapotte motoren en krukassen.

Man to beat
Bij de Pro Stockers is niet Michael Malmgren 'de man to beat' maar 'rising star' Jimmy Alund. In pas zijn tweede seizoen is de Zweed nu al de te kloppen man. Nu de Firebird-rijder de beschikking heeft over een nieuwe en snelle motor hoeft hij niet meer alleen op zijn supersnelle reactietijden te vertrouwen maar doet hij ook in racesnelheid niet meer onder voor Malmgren, de kampioen van 2002 en 2003. Alund bewees dat door tijdens de kwalificatie een tweetal barriéres te slechten. Als eerste in Europa reed Alund met 6,899 seconden onder de 6,9 secondengrens en bereikte daarbij een snelheid van 200,21 mijl per uur. Daarmee overschreed Alund ook als eerste in Europa de 200 mph-grens. Alund schakelde tijdens de eliminaties achtereenvolgens Ulf Jonsson en Eero Knihtila uit en trof daarmee in de finale Malmgren. Ook de regerend kampioen was echter kansloos tegen de ontketende Alund. In overwinningen leidt Alund nu met twee tegen één en gaat ook aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.

Pro Modified
In het programma van het Veidec Festival was ook een ronde opgenomen voor de NDRS Pro Modified serie, het officieuze Europees kampioenschap in deze snelste doorslammer-klasse. Maar liefst 26 auto's kwamen daarbij aan de start. De snelste tijd ging tijdens de kwalificatie uiterst verrassend naar Michael Lindahl (6,404 seconden), voor favorieten als Patrik Wikstrom (6,44) en Hakan Nilsson (6,45). Alle zestien rijders die tot de eliminaties wisten door te dringen, bleven onder de zeven-seconden-grens.

Nederlands record
Onder de 26 Pro Mods ook een drietal Nederlandse deelnemers. Hoewel Robert Koper met 7,09 seconden wel een nieuw persoonlijk record op de klokken zette, was zijn tijd niet goed genoeg voor kwalificatie. Beter verging het Marc Meihuizen. Tijdens de vierde kwalificatierun realiseerde Meihuizen een tijd van 6,621 seconden, een nieuw Nederlands Pro Mod-record en goed voor de negende kwalificatiepositie in het uiterst sterke veld. In de eerste eliminatieronde stuitte Meihuizen daarmee op de ervaren Engelsman Andy Robinson. Hoewel de Nederlander met 6,64 seconden opnieuw goed scoorde en zelfs sneller was dan Robinson (6,68 seconden) ging de Engelsman op basis van zijn snellere reactietijd als eerste over de finishlijn. De derde Nederlander was Henri Joosten. De man uit Rijsenhout kende de nodige motorische problemen en kwalificeerde zich met een tijd van 6,942 seconden als vijftiende. Ook Joosten werd in de eerste ronde uitgeschakeld. Tegen Wikstrom was de Nederlander kansloos.

Verrassende Mats Eriksson
Tijdens de eliminaties werd 'low qualifyer' Lindahl al in de kwartfinale uitgeschakeld. In zijn run tegen Robinson trok de zwarte BelAir kort na de start scheef en verloor teveel snelheid. Regerend Europees kampioen Roger Johansson kwam na een matige kwalificatie (zevende in 6,53 seconden) steeds beter op dreef en zette in de kwartfinale een nieuwe Europese toptijd van 6,362 seconden op de klokken. In de halve finale werd Johansson echter op reactietijd geëlimineerd door Nilsson. Het verschil op de finishlijn bedroeg slechts 0,028 seconden! In de andere halve finale was het Mats Eriksson die een einde maakte aan de zegetocht van Robinson. Met slecht functionerende remmen belandde Eriksson echter in de grindbak. Met man en macht moest gewerkt worden om de Zweed nog op tijd voor de finale aan het startlicht te krijgen. Het vele werk werd echter beloond want met 6,55 tegen 6,63 seconden was Eriksson favoriet Nilsson te snel af.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet