Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

FIA GT: Francorchamps tot 22.00 uur: Veel drama in korte tijd



Om 16.00 uur ging het startlicht op groen, de Ferrari no.2 die vertrok vanaf pole was het eerste boven op de Raidilion. In het aanremmen naar Combes was het de Vitaphone Saleen die de aanval inluidde en de kop overnam. De Saleen reed meteen weg van de BMS Ferrari's. Ook de Porsche nr. 70 van van Bellingen raakte al vroeg in de problemen met een dubbele pirouette. Meteen werk voor de safety-car in de 8e ronde na een harde klap van de N-GT Ferrari 62. Christian Pescatori had een klapband en knalde hard in de vangrails. Pescatori was ongedeerd maar voor de Ferrari was het verhaal meteen over.

Tekst: Flor Schilte - Foto's: Chris Schotanus

 

Tijdens de safety car procedure werd het klassement door elkaar gegooid door de vele pitstops die werden uitgevoerd. Na de pitstop van de Vitaphone Saleen gingen de BMS Ferrari's aan de leiding. In ronde 11 verdween de safety car van de baan en werd de hele horde weer losgelaten. In N-GT voerden de Freisinger Porsches het veld aan. De Konrad Saleen nr. 4, die in de eerste kwalificatie al door een verloren wiel in brand stond, werd opnieuw geplaagd door mechanische problemen en stond lang in de pits.
Toch lijkt het aan de kop te gaan tussen de Saleen no. 5 en Ferrari no. 2.
Outsider in de top 5 is de Belcar Corvette van Kumpen en Gossen, toch andere specificaties dan anders? Maar even daarna begonnen de problemen.

De Zwaan's Viper nr. 9 kreeg al tijdens de opwarmronde te kampen met electronische problemen (benzinepomp) en zocht de pitlane op. Het was dus al vroeg einde oefening voor Hillebrand, Roos en van der Zwaan. Een domper na alle arbeid om de Viper weer te repareren na de crash donderdagmiddag.BMW valt aan maar beten zich de tanden stuk.



Halverwege het tweede wedstrijduur noteerden we de opmars van de Schnitzer BMW's. Ze lagen derde en vierde maar vielen beiden weer terug na bijna drie uur. Bovendien kampte de wagen van Müller-Müller-Stück met een olielek, wat hen enige tijd in de pits liet vertoeven. Stress bij Schnitzer toen BMW nr. 142 na zijn pitstop opnieuw moest binnenkomen. De pitcrew was er namelijk in geslaagd de banden verkeerd te monteren, de problemen bleven voortduren.

Corvette van topper tot tobber
Problemen voor de Corvette van Goossens en Kumpen. Die stond lang aan de box nadat een aandrijfriem van de waterpomp en servopomp het had begeven. Toen Lebon vetrok, werd hij al vlug geconfronteerd met een bijkomstig probleem: ook de spanrol van de vervangen aandrijfriem had het begeven. Weer inde in de pits.

Belgische Zwaantjes
De Zwaan's Viper met Belgische bemanning deed het vrij goed. Marc Duez piloteerde de wagen naar een verbazend sterke 8ste plaats, inmiddels stoote het team door naar de zesde plaats.

De Corvette sleept zich voort
De pech voor het Belgisch Dreamteam met de Corvette blijft. Nadat eerst de riem van de waterpomp en de servopomp het begaven, waren er nog problemen met de spanrol van de vervangen aandrijfriem. Nu speelde de riem van de oliepomp het SRT team parten en verloren ze voor de derde maal een pak tijd in de pitlane. En toen ging Cayrolle tot overmaat van ramp in de grindbak met de Corvette bij post 9. 

Spa by night
Het wordt donker in  Spa-Francorchamps en deze Proximus 24 Hours of Spa lijken een ware slijtageslag te worden, waarbij vooral de Saleen S7R's de slachtoffers zijn. Enkel de RML nr. 7 Saleen rijdt zonder problemen, De Ferrari's daarentegen draaien quasi zorgeloos hun rondjes en beheersen de top drie. Door de pitstops wisselen de F550's van BMS en de F575 van GPC wel eens van positie maar houden het tempo erin.

Spa mix
De drie Ferrari's, GPC met BMS op de hielen, azen op het podium, met drie ronden voorsprong op de Schnitzer BMW nr. 143. Een opmars van de N-GT wagens. Maar liefst 8 N-GT's zijn terug te vinden in de top 15 plus 3 stuks uit de grope 2. Zodoende zijn de Ferrari en de Belgische Zwaantjes de enige GT's.

De Stand voor middernacht:GT:
1. GPC Ferrari nr. 11
2. BMS Ferrari nr. 2
3. BMS Ferrari nr. 1N-GT:
1. Freisinger Porsche nr. 77
2. Freisinger Porsche nr. 50
3. Gruppe M Porsche nr. 88G2:
1. Schnitzer BMW nr. 143
2. Schnitzer BMW nr. 142
3. EBRT Porsche nr. 186G3:
1. Mählner Porsche nr. 123
3. Mählner Porsche nr. 124
3. US Carworld Viper nr. 115 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet