Formule 1: Schumacher pakt 61e pole voor thuispubliek
Het leek er even op alsof Ferrari het dit weekeinde eindelijk eens zou afleggen tegen de concurrentie na een elfde en twaalfde plek in de pre-kwalificatie voor de Grote Prijs van Duitsland. Toen er 'om het echie' gereden werd, was Michael Schumacher er echter weer als de kippen bij om de buit op te eisen. De Duitser pakte op Hockenheim de 61ste pole-position uit zijn carriére.
Tekst: Ralf Dennissen
Wie houdt Ferrari nog van de beide wereldkampioenschappen af? Niemand, als we de andermaal superieure prestaties van Schumachers rode bolide op Hockenheim in ogenschouw nemen. Vooraf kondigde Ferrari's strategisch brein Ross Brawn aan dat men de pole deze keer zou laten schieten omwille van de racestrategie. Uiteindelijk bleek de prestatiemarge zelfs zo groot dat dit offer gewoon ingecalculeerd kan worden.
De banden spelen deze Grand Prix van Duitsland een grote rol. Ferrari zag zich gedwongen op de hardere compound van start te gaan wegens de rappe afbouw van het zachtere rubber. De Michelin-rijders wreven zich al in de handen; in de pre-kwalificatie waren de plaatsen één tot en met acht voor coureurs op Franse banden. Opvallende naam was die van Antonio Pizzonia, de stand-in bij Williams van de nog steeds niet herstelde Ralf Schumacher. Pizzonia kwam in de pre-kwalificatie tot een tweede tijd. Vlak achter teamgenoot Montoya. Tijdens de kwalificatie die de startopstelling bepaalt, stelde Michael Schumacher orde op zaken. Grote winst boekte hij vooral in de derde sector van het circuit, het langzame stadiongedeelte. Daar was hij drie tienden sneller dan wie ook. Juan Pablo Montoya kwam nog het dichtste bij met 36 honderdsten achterstand, maar ook hij kon niet verhinderen dat Schumacher steeds dichter in de buurt komt van dat ene record in de F1 dat nog niet in Duitse handen is: de 65 poles van Ayrton Senna. Schumacher heeft na 'Duitsland' 61 streepjes achter zijn naam staan.
Jenson Button heeft morgen weinig plezier van zijn derde kwalificatietijd. De Engelsman kreeg noodgedwongen een nieuwe Honda-motor achterin zijn BAR en zal daarom vanaf P13 starten. McLarens Kimi Räikkönen profiteert als eerste en schuift door naar de derde plek. De aangepaste versie van de McLaren MP419 " de B-spec " toonde andermaal aan een enorme verbetering te zijn. Met een vierde en vijfde tijd zaten de beide Silberpfeilen er goed bij in de thuisrace van motorenleverancier Mercedes. Toyota's nieuwste wapen (de TF104B) kon nog geen potten breken, Olivier Panis kwam niet verder dan P9. De wagen werd in de aanloop naar zijn debuut overigens ook nog geen dag getest.
GP Hockenheim. Kwalificatie
1. M. Schumacher, Ferrari, 1:13.306
2. J.P. Montoya, Williams BMW, 1;13.668
3. J. Button, BAR Honda, 1:13.674
4. K. Räikkönen, McLaren Mercedes, 1:13.690
5. D. Coulthard, McLaren Mercedes, 1:13.821
6. F. Alonso, Renault, 1;13.874
7. J. Trulli, Renault, 1:14.134
8. R. Barrichello, Ferrari, 1:14.278
9. T. Sato, BAR Honda, 1:14.287
10. O. Panis, Toyota, 1:14.368
11. A. Pizzonia, Williams BMW, 1:14.556
12. M. Webber, Jaguar Cosworth, 1:14.802
13. C. Klien, Jaguar Cosworth, 1:15.011
14. G. Fisichella, Sauber Petronas, 1:15.395
15. C. da Matta, Toyota, 1:15.454
16. F. Massa, Sauber Petronas, 1:15.616
17. G. Pantano, Jordan Ford, 1:16.192
18. N. Heidfeld, Jordan Ford, 1:16.310
19. G. Bruni, Minardi Cosworth, 1:18.055
20. Z. Baumgartner, Minardi Cosworth, 1:18.400
Tekst: Ralf Dennissen
Wie houdt Ferrari nog van de beide wereldkampioenschappen af? Niemand, als we de andermaal superieure prestaties van Schumachers rode bolide op Hockenheim in ogenschouw nemen. Vooraf kondigde Ferrari's strategisch brein Ross Brawn aan dat men de pole deze keer zou laten schieten omwille van de racestrategie. Uiteindelijk bleek de prestatiemarge zelfs zo groot dat dit offer gewoon ingecalculeerd kan worden.
De banden spelen deze Grand Prix van Duitsland een grote rol. Ferrari zag zich gedwongen op de hardere compound van start te gaan wegens de rappe afbouw van het zachtere rubber. De Michelin-rijders wreven zich al in de handen; in de pre-kwalificatie waren de plaatsen één tot en met acht voor coureurs op Franse banden. Opvallende naam was die van Antonio Pizzonia, de stand-in bij Williams van de nog steeds niet herstelde Ralf Schumacher. Pizzonia kwam in de pre-kwalificatie tot een tweede tijd. Vlak achter teamgenoot Montoya. Tijdens de kwalificatie die de startopstelling bepaalt, stelde Michael Schumacher orde op zaken. Grote winst boekte hij vooral in de derde sector van het circuit, het langzame stadiongedeelte. Daar was hij drie tienden sneller dan wie ook. Juan Pablo Montoya kwam nog het dichtste bij met 36 honderdsten achterstand, maar ook hij kon niet verhinderen dat Schumacher steeds dichter in de buurt komt van dat ene record in de F1 dat nog niet in Duitse handen is: de 65 poles van Ayrton Senna. Schumacher heeft na 'Duitsland' 61 streepjes achter zijn naam staan.
Jenson Button heeft morgen weinig plezier van zijn derde kwalificatietijd. De Engelsman kreeg noodgedwongen een nieuwe Honda-motor achterin zijn BAR en zal daarom vanaf P13 starten. McLarens Kimi Räikkönen profiteert als eerste en schuift door naar de derde plek. De aangepaste versie van de McLaren MP419 " de B-spec " toonde andermaal aan een enorme verbetering te zijn. Met een vierde en vijfde tijd zaten de beide Silberpfeilen er goed bij in de thuisrace van motorenleverancier Mercedes. Toyota's nieuwste wapen (de TF104B) kon nog geen potten breken, Olivier Panis kwam niet verder dan P9. De wagen werd in de aanloop naar zijn debuut overigens ook nog geen dag getest.
GP Hockenheim. Kwalificatie
1. M. Schumacher, Ferrari, 1:13.306
2. J.P. Montoya, Williams BMW, 1;13.668
3. J. Button, BAR Honda, 1:13.674
4. K. Räikkönen, McLaren Mercedes, 1:13.690
5. D. Coulthard, McLaren Mercedes, 1:13.821
6. F. Alonso, Renault, 1;13.874
7. J. Trulli, Renault, 1:14.134
8. R. Barrichello, Ferrari, 1:14.278
9. T. Sato, BAR Honda, 1:14.287
10. O. Panis, Toyota, 1:14.368
11. A. Pizzonia, Williams BMW, 1:14.556
12. M. Webber, Jaguar Cosworth, 1:14.802
13. C. Klien, Jaguar Cosworth, 1:15.011
14. G. Fisichella, Sauber Petronas, 1:15.395
15. C. da Matta, Toyota, 1:15.454
16. F. Massa, Sauber Petronas, 1:15.616
17. G. Pantano, Jordan Ford, 1:16.192
18. N. Heidfeld, Jordan Ford, 1:16.310
19. G. Bruni, Minardi Cosworth, 1:18.055
20. Z. Baumgartner, Minardi Cosworth, 1:18.400