Div: Zolder Super Prix: Historische achtergronden

Tijdens de Superprix op Zolder kwam eveneens de Boss series in actie.
Helaas telde het startveld slechts negen deelnemers. Toch waren er enkele interessante bolides in actie die door Autosport.nl onder de loep werden genomen.Publiekstrekker nr. 1 was natuurlijk de G-Force waarmee Arie Luyendijk gedurende het seizoen 2002 in actie kwam en die nu bestuurd wordt door de Duitser Joachim Ryscka.
Tekst en foto's: Willem J. Staat
De reden waarom Ryscka met deze auto in actie komt is eigenlijk vrij simpel. "Ik wilde met iets speciaals komen, waarbij ik me veilig voel" verklaart de Duitser."Als je een wat oudere Formule l auto koopt, heb je vaak heel veel problemen met de remmen, en dat wilden we eigenlijk niet." Bovendien zijn deze auto's vrij goedkoop in het onderhoud. "Wij hebben gedurende de wintermaanden deze auto op road-specificatie gebracht en dat was eigenlijk vrij eenvoudig" verklaart Ryscka."Omdat de auto's op een oval linksaf gaan, moest er aan de wielophanging het nodige veranderd worden.De IRL-organisatie was erg behulpzaam met geven van adressen en zo zijn we in eerste instantie bij Sam Schmidt terechtgekomen. Via Schmidt kwamen we bij Treadway terecht."

De imposante 4L IRL Chevrolet motor. "Bij Treadway stond deze auto gewoon kant en klaar in de werkplaats." vervolgt Ryscka zijn relaas. "In tegenstelling tot de wat oudere F-1 chassis is deze auto enorm veilig, omdat hij gebouwd is met het oog op oval-crashes, waardoor je eigenlijk met een maximum aan veiligheid op de circuits rijdt."
Evenals in de IRL rijdt deze auto op methanol, de normale F-1 bolides die in de Boss series gebruikt worden hebben een 100L tank, terwijl de IRL G-Force gebruik maakt van slechts 50L methanol en aanmerkelijk zuiniger is.De G-Force is voorzien van een 4L V8 Chevrolet motor volgens het oude IRL reglement dat tot 31 december 2002 van kracht was.Op dit moment maakt de originele IRL series zoals bekend gebruik van 3.0L motoren. "Een 3,5L motor, zoals die tot Indy dit jaar gebruikt worden staat hoog op ons verlanglijstje" aldus de Duitser.
Scott Mansell
De pas 18 jarige Brit Scott Mansell verpulverde afgelopen weekend met zijn ex 1997 Jean Alesi Benetton het baanrecord op Zolder met bijna 1.5 secs. en stelde het op 1.20.068. (gemiddeld ruim 179.813 km/u)
De jonge Mansell, die overigens geen familie is van Nigel Mansell heeft een nogal aparte weg gekozen om zijn doel de Formule l te bereiken, de Boss Series."Vanaf het begin wilde ik direct met veel power omgaan" zegt Mansell, "die denkt dat hij op deze manier een gemakkelijke overstap naar de GP2 of Renault V6 series kan maken. Ook op Brands Hatch verpulverde Mansell recentelijk het baanrecord en bracht het op 38.032 secs. op het Indy circuit. "Ik denk dat ik op deze manier een goede basis heb voor mijn carriëre" legt Mansell aan Autosport.nl uit.De jonge Mansell schijnt op dit moment zowat op elk Engels circuit de bestaande records aan flarden te rijden.

Voor de Brit Scott Mansell was er zelfs belangstelling van Toyota Op de vraag van Autosport nl. of Mansell met al die "amateurs" niet in het verkeerde kampioenschap zit, antwoordt de Brit bescheiden: "ik ben de enige niet gentleman coureur in dit kampioenschap...""De feedback van Mansell schijnt enorm te zijn. Dit is kennelijk ook in het Duitse hoofdkwartier van Toyota doorgedrongen, want een talentscout van dit merk was speciaal naar de Superprix afgereisd om de verrichtingen van Mansell gade te slaan. De Alesi Benetton is uitgerust met een 3,5 Judd motor. Nog voordat de oliedruk wegviel zette Mansell de Benetton aan de kant, het baanrecord was inmiddels al verpulverd.
Simtek
Eveneens aan de start een unieke Simtek uit 1995. De naam Simtek wordt direct met Jos Verstappen geassocieerd. Op de vraag of deze bolide ooit door Jos is gereden moeten we een teleurstellend antwoord geven."Alleen Mimo Schiatterrella heeft met deze auto gereden" verklaart een woordvoerder van het team."Deze auto is zo mooi, dat we er eigenlijk alleen maar demo-runs meedoen." zegt eigenaar Paul Smith wiens bedrijf Dupaul Engineering veel industrieel werk aan de diverse Formule l Teams levert. "Eigenlijk is de Simtek uniek" legt Smith uit, "wat vooral opvalt zijn de fluorisserende kleuren.
De auto is eigenlijk vrij zeldzaam. Smith legt uit waarom: "Toen Simtek er mee op moest houden heeft Nick Wirth vrijwel alle 95 onderdelen laten verdwijnen. Sommigen zijn vernietigd, en andere onderdelen vind je soms in advertenties van vakbladen, of op beurzen. Wij zijn er eigenlijk van overtuigd dat er nauwelijks nog onderdelen uit 95 te traceren zijn. Van het seizoen 1994 kun je overigens wel genoeg onderdelen vinden."
Er is nog een interessante parallel tussen Jos anno 1995 en de historische Simtek nu. "Wij hebben de semi-automatische bak moeten vervangen, door een handgeschakelde 6 versnellingsbak." Autosport nl. herinnert zich dat die bak Jos toen in 1995 ook parten speelde.Ook het toerental van de Simtek is begrensd tot 11.300 toeren per minuut.Voor de die-hard autosportliefhebber viel er tijdens de Zolder Superprix leuke autosporthistorie te bewonderen.

Spectaculair door de paddock chicane, de Simtek 95 van de Brit Paul Smith