Dragracing: MPM Internationals eindigen onbeslist

Uiteindelijk verliest alle techniek het toch van de natuur. Regen maakte zondag een voortijdig einde aan het grootste dragrace-spektakel van Nederland, de MPM Internationals. De eliminaties waren al gevorderd tot de (halve) finales toen de weergoden verder rijden onmogelijk maakten. In alle klassen eindigde de strijd daarmee onbeslist. Eén van de hoogtepunten in Drachten was het optreden van Lex Joon met zijn MPM Top Fuel dragster. Het geweld van de meer dan 6.000PK bracht het publiek op de banken.
Tekst en foto's: Remco Scheelings
Met de MPM Top Fuel dragster was er voor het eerst in vele jaren weer een auto uit de Formule 1 van de dragrace-sport in Nederland te bewonderen. Na een eerste geslaagde testrun, waarbij alleen de start op 'racesnelheid' werd afgelegd, wilde Joon later op de dag een poging ondernemen om het baanrecord scherper te stellen. Als eerste wilde de MPM-coureur de 1/8 mijl van Drachten onder de vier seconden afleggen. Helaas voorkwam de regen ook deze recordpoging. Het geweld van de eerste start maakte echter al voldoende indruk. De geur van nitro en het geluid en gevoel van 6.000PK smaakten zeker naar meer.
Zomer
De typisch Nederlandse zomer speelde de dragracers het hele weekend al parten. De geplande kwalificaties van vrijdag vielen op een enkele run na bijna volledig in het water. Zaterdag had men echter meer geluk en kon er volop gekwalificeerd worden. Ook de zondag leek in eerste instantie voorspoedig te verlopen. Toen de eliminaties echter tot de (halve)finales gevorderd waren, begon de eerste regen te vallen. Na enige tijd restte de organisatie niets anders dan het festijn voortijdig af te blazen. Tot dat moment had het publiek echter kunnen genieten van spannende runs, snelle tijden en een aantal verrassende uitslagen.

Pro Modified
Met zes Pro Mods kende het veld een zeer sterke bezetting. In de kwalificatie was het Kent Trenneman die met 4,357 seconden over de 1/8 mijl de snelste tijd op zijn naam zette. De Zweedse baanrecordhouder bleef daarmee Henri Joosten (4,437 seconden) en Marc Meihuizen (4,529 seconden) net voor. De eerste eliminatieronde leverde direct een aantal verrassende uitslagen op. Net als tijdens de kwalificaties had Nederlands recordhouder Meihuizen last van tyreshake en zag Robert Koper als eerste de finishlijn passeren. De regerend kampioen schakelde vervolgens in de halve finale Torsten Kath uit. Deze Duitser had in de eerste ronde voor een verrassing gezorgd door de eveneens met gripproblemen kampende Joosten te elimineren. Koper hield daarmee met zijn Chevrolet Monte Carlo de MPM-kleuren hoog. In de finale zou Koper het hebben moeten opnemen tegen Trenneman die na twee bye-runs probleemloos tot de eindstrijd was doorgedrongen.