Dragracing: Finse Top Fuel-dubbelslag voor Andy Carter
Tijdens de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing in het Finse Alastaro werden rijders, teams en organisatie stevig op de proef gesteld. Een matige baan, een verregende zaterdag en vele onderbrekingen op zondag. Slechts enkele minuten voor het verstrijken van de deadline van acht uur zondagavond konden de finales van start gaan. Andy Carter, Dave Wilson, Niclas Andersson en Jimmy Alund bleken het best tegen alle stress bestand en pakten de winst in hun klasse.
Tekst: Remco Scheelings
De tweede wedstrijd in het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing afgelopen weekend in het Finse Alastaro heeft een aantal verrassende uitslagen opgeleverd. In de Top Fuel-klasse kwam de overwinning maar één man toe, Andy Carter. De Engelsman was niet alleen verreweg de snelste, maar ook de meest constante rijder van de eliminaties. Terecht schoof Carter alle eer naar crewchief Rune Fjeld en zijn mannen die de moeilijke omstandigheden het best van allemaal hadden ingeschat. Na een mislukte kwalificatie (zesde positie) was Carter in de eerste ronde goed voor een tijd van 4,979 seconden om daar in de halve finale en finale een 5,0 seconden aan toe te voegen. Helaas was zijn eerste slachtoffer de Nederlander Lex Joon die na een keurige derde kwalificatiepositie in de kwartfinales door de ontketende Carter werd uitgeschakeld. In de halve finale was Carter vervolgens te sterk voor de winnaar van de eerste wedstrijd de Zweed Tommy Moller. In de finale werd het Carter vervolgens erg makkelijk gemaakt omdat de verrassende nummer één uit de kwalificaties Joran Persaker een rood licht trok. Echter ook op basis van de gereden tijden (5,016 tegen 5,954 seconden) zou Carter de Zweed ver achter zich hebben gelaten. Carter heeft nu tevens de leiding in de tussenstand van het kampioenschap overgenomen van Moller. De voorafgaand aan het seizoen als titelkandidaat geldende Micke Kagered werd al in de eerste ronde uitgeschakeld.
Top Methanol Dragsters
Bij de Top Methanol Dragsters was de finale een anticlimax. Net als in Engeland moesten daarin Dave Wilson en Peter Schofer het tegen elkaar opnemen. Op de startlijn bleek de auto van de Duitser echter olie te lekken. Wilson kreeg daarmee de overwinning in de schoot geworpen.
Top Methanol Funny Cars
In de klasse Top Methanol Funny Cars behaalde Niclas Andersson zijn eerste overwinning. De rijder van Micke Kagered Racing bleef in de finale Leif Andreasson voor. Andersson reed in Finland een sterke race door ook de eerste kwalificatiepositie voor zich op te eisen en als enige rijder continue onder de zes seconden te duiken. Regerend Europees kampioen en winnaar van de eerste wedstrijd Urs Erbacher had problemen om het vele vermogen op de weg te krijgen en werd verrassend in de halve finale uitgeschakeld door Andreasson.
Pro Stock
Jimmy Alund lijkt dit jaar de grote man bij de Pro Stockers te gaan worden. Na zijn finaleplaats in Engeland was de Zweed in Finland oppermachtig en eiste de overwinning voor zich op. De grootste verrassing was de uitschakeling in de eerste ronde van regerend kampioen Michael Malmgren. De Zweed verviel weer eens in zijn oude fout en werd op reactietijd uitgeschakeld door Magnus Hansson. Aan de finishlijn bedroeg het verschil niet meer dan 0,003 seconden! Omdat Hansson vervolgens in de halve finale zichzelf elimineerde door een rood licht te trekken, moest Alund het in de finale opnemen tegen Eero Knihtila. Ook de Fin was echter niet opgewassen tegen het geweld van Alund die met zijn winst nu tevens aan de leiding gaat in het kampioenschap.
Nederlanders
Omdat de eliminaties regelmatig moesten worden onderbroken voor het opruimen van olie en daarnaast een plotselinge regenbui voor oponthoud zorgde, kon het programma niet volledig worden afgewerkt. Zo bleef de Pro Modified-klasse zelfs steken bij de kwartfinales. Bij de motoren haalden de Nederlanders Ton Pels (Super Twin) en Roel Koedam (Top Fuel) de finale. Door het verstrijken van de tijdslimiet werden deze eindronden echter niet meer verreden.
Tekst: Remco Scheelings
De tweede wedstrijd in het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing afgelopen weekend in het Finse Alastaro heeft een aantal verrassende uitslagen opgeleverd. In de Top Fuel-klasse kwam de overwinning maar één man toe, Andy Carter. De Engelsman was niet alleen verreweg de snelste, maar ook de meest constante rijder van de eliminaties. Terecht schoof Carter alle eer naar crewchief Rune Fjeld en zijn mannen die de moeilijke omstandigheden het best van allemaal hadden ingeschat. Na een mislukte kwalificatie (zesde positie) was Carter in de eerste ronde goed voor een tijd van 4,979 seconden om daar in de halve finale en finale een 5,0 seconden aan toe te voegen. Helaas was zijn eerste slachtoffer de Nederlander Lex Joon die na een keurige derde kwalificatiepositie in de kwartfinales door de ontketende Carter werd uitgeschakeld. In de halve finale was Carter vervolgens te sterk voor de winnaar van de eerste wedstrijd de Zweed Tommy Moller. In de finale werd het Carter vervolgens erg makkelijk gemaakt omdat de verrassende nummer één uit de kwalificaties Joran Persaker een rood licht trok. Echter ook op basis van de gereden tijden (5,016 tegen 5,954 seconden) zou Carter de Zweed ver achter zich hebben gelaten. Carter heeft nu tevens de leiding in de tussenstand van het kampioenschap overgenomen van Moller. De voorafgaand aan het seizoen als titelkandidaat geldende Micke Kagered werd al in de eerste ronde uitgeschakeld.
Top Methanol Dragsters
Bij de Top Methanol Dragsters was de finale een anticlimax. Net als in Engeland moesten daarin Dave Wilson en Peter Schofer het tegen elkaar opnemen. Op de startlijn bleek de auto van de Duitser echter olie te lekken. Wilson kreeg daarmee de overwinning in de schoot geworpen.
Top Methanol Funny Cars
In de klasse Top Methanol Funny Cars behaalde Niclas Andersson zijn eerste overwinning. De rijder van Micke Kagered Racing bleef in de finale Leif Andreasson voor. Andersson reed in Finland een sterke race door ook de eerste kwalificatiepositie voor zich op te eisen en als enige rijder continue onder de zes seconden te duiken. Regerend Europees kampioen en winnaar van de eerste wedstrijd Urs Erbacher had problemen om het vele vermogen op de weg te krijgen en werd verrassend in de halve finale uitgeschakeld door Andreasson.
Pro Stock
Jimmy Alund lijkt dit jaar de grote man bij de Pro Stockers te gaan worden. Na zijn finaleplaats in Engeland was de Zweed in Finland oppermachtig en eiste de overwinning voor zich op. De grootste verrassing was de uitschakeling in de eerste ronde van regerend kampioen Michael Malmgren. De Zweed verviel weer eens in zijn oude fout en werd op reactietijd uitgeschakeld door Magnus Hansson. Aan de finishlijn bedroeg het verschil niet meer dan 0,003 seconden! Omdat Hansson vervolgens in de halve finale zichzelf elimineerde door een rood licht te trekken, moest Alund het in de finale opnemen tegen Eero Knihtila. Ook de Fin was echter niet opgewassen tegen het geweld van Alund die met zijn winst nu tevens aan de leiding gaat in het kampioenschap.
Nederlanders
Omdat de eliminaties regelmatig moesten worden onderbroken voor het opruimen van olie en daarnaast een plotselinge regenbui voor oponthoud zorgde, kon het programma niet volledig worden afgewerkt. Zo bleef de Pro Modified-klasse zelfs steken bij de kwartfinales. Bij de motoren haalden de Nederlanders Ton Pels (Super Twin) en Roel Koedam (Top Fuel) de finale. Door het verstrijken van de tijdslimiet werden deze eindronden echter niet meer verreden.