ETCC: Alfa Romeo en BMW verdelen de buit
De races van het FIA ETCC op Donington Park zijn gewonnen door Alfa-gastrijder James Thompson (race 1) en BMW-rijder Andy Priaulx. Tom Coronel deed uitstekende zaken voor de Michelin Independents Trophy door als tweede (race 1) en als winnaar in de strijd bij de Privateers over de finish te stuiven.
Na de tijdtraining zag het er niet goed uit voor de BMW-brigade. De eerste twee startrijen waren geheel roodgekleurd met Alfa-gastrijder James Thompson op pole, voor zijn collega's Fabrizio Giovanardi, Gabriele Tarquini en Augusto Farfus. Jörg Müller was de eerste BMW-piloot op de vijfde startplaats.
Na de start nam Thompson de kop, voor Jörg Müller die daarmee een fantastische start maakte. De twee kwamen ook in deze volgorde over de finish, gevolgd door Tarquini, Giovanardi en Farfus. Priaulx eindigde als zesde, voor Jordi Gene (zevende met de Seat) en BMW-coureur Kurt Mollekens.
Sterke race Tom Coronel
Tom Coronel werd dertiende algemeen (tweede Privateer), na een start vanaf de twintigste startpositie. "In de training zat het niet mee", aldus de Carly Motors BMW 320i-coureur. "Ik begon de kwalificatie op regenbanden, maar schakelde al snel over op slicks. Eerst spinde ik, in mijn volgende vliegende ronde werd ik opgehouden door Priaulx die gespind was."
Zege Priaulx
De top acht uit de eerste race start altijd in omgekeerde volgorde in de tweede race. Mollekens mocht dus van pole vertrekken, voor Gene en Priaulx. De race van Gene en Jörg Müller was al snel voorbij, met dank aan Giovanardi die het duo van de baan drukte. De Italiaan viel zelf ook uit.
Priaulx, rijdend met 40 kilo ballastgewicht, nam bij de start de kop en stond die positie niet meer af. Tarquini en Thompson eindigden als tweede en derde. Thompson hoefde weinig tegenstanders in te halen. Naast het genoemde geëlimineerde trio viel ook Farfus uit.
Na twaalf races staat Priaulx aan de leiding in de tussenstand, voor Dirk en Jörg Müller.
Zege Tom Coronel
Tom Coronel deed uitstekende zaken door als achtste algemeen en als winnaar bij de Privateers over de finish te komen. "In de tweede race heb ik wat meer risico genomen en volop profijt gehad van de strijd voor mij, waarin de nodige koplopers buiten de baan raakten", blikte hij op zijn wedstrijd terug. "Nadat ik in rondje vier Tavano inhaalde en daarmee de eerste plek bij de Privateers veiligstelde, klom ik op naar de achtste plaats in het veld. Dat betekende ook nog een punt voor het algemeen klassement. Maar daar leek Rickard Rydell met de fabrieks-Seat toch wat anders over te denken. Hij passeerde mij in de slotfase, waardoor ik negende lag. Gelukkig kon ik hem met een slimme actie in de laatste ronde toch weer terugpakken en naast beste Privateer ook achtste algemeen worden. Weer goed voor de punten!", aldus een dik tevreden Tom Coronel.
Uitslag race 1:
1. James Thompson Alfa Romeo
2. Jörg Müller BMW
3. Gabriele Tarquini Alfa Romeo
4. Fabrizio Giovanardi Alfa Romeo
5. Augusto Farfus Alfa Romeo
6. Andy Priaulx BMW
7. Jordi Gene Seat
8. Kurt Mollekens BMW
9. Dirk Müller BMW
10. Antonio Garcia BMW
Uitslag race 2:
1. Andy Priaulx BMW
2. Gabriele Tarquini Alfa Romeo
3. James Thompson Alfa Romeo
4. Dirk Müller BMW
5. Antonio Garcia BMW
6. Kurt Mollekens BMW
7. Alex Zanardi BMW
8. Tom Coronel BMW
9. Rickard Rydell Seat
10. Salvatore Tavano Alfa Romeo
Na de tijdtraining zag het er niet goed uit voor de BMW-brigade. De eerste twee startrijen waren geheel roodgekleurd met Alfa-gastrijder James Thompson op pole, voor zijn collega's Fabrizio Giovanardi, Gabriele Tarquini en Augusto Farfus. Jörg Müller was de eerste BMW-piloot op de vijfde startplaats.
Na de start nam Thompson de kop, voor Jörg Müller die daarmee een fantastische start maakte. De twee kwamen ook in deze volgorde over de finish, gevolgd door Tarquini, Giovanardi en Farfus. Priaulx eindigde als zesde, voor Jordi Gene (zevende met de Seat) en BMW-coureur Kurt Mollekens.
Sterke race Tom Coronel
Tom Coronel werd dertiende algemeen (tweede Privateer), na een start vanaf de twintigste startpositie. "In de training zat het niet mee", aldus de Carly Motors BMW 320i-coureur. "Ik begon de kwalificatie op regenbanden, maar schakelde al snel over op slicks. Eerst spinde ik, in mijn volgende vliegende ronde werd ik opgehouden door Priaulx die gespind was."
Zege Priaulx
De top acht uit de eerste race start altijd in omgekeerde volgorde in de tweede race. Mollekens mocht dus van pole vertrekken, voor Gene en Priaulx. De race van Gene en Jörg Müller was al snel voorbij, met dank aan Giovanardi die het duo van de baan drukte. De Italiaan viel zelf ook uit.
Priaulx, rijdend met 40 kilo ballastgewicht, nam bij de start de kop en stond die positie niet meer af. Tarquini en Thompson eindigden als tweede en derde. Thompson hoefde weinig tegenstanders in te halen. Naast het genoemde geëlimineerde trio viel ook Farfus uit.
Na twaalf races staat Priaulx aan de leiding in de tussenstand, voor Dirk en Jörg Müller.
Zege Tom Coronel
Tom Coronel deed uitstekende zaken door als achtste algemeen en als winnaar bij de Privateers over de finish te komen. "In de tweede race heb ik wat meer risico genomen en volop profijt gehad van de strijd voor mij, waarin de nodige koplopers buiten de baan raakten", blikte hij op zijn wedstrijd terug. "Nadat ik in rondje vier Tavano inhaalde en daarmee de eerste plek bij de Privateers veiligstelde, klom ik op naar de achtste plaats in het veld. Dat betekende ook nog een punt voor het algemeen klassement. Maar daar leek Rickard Rydell met de fabrieks-Seat toch wat anders over te denken. Hij passeerde mij in de slotfase, waardoor ik negende lag. Gelukkig kon ik hem met een slimme actie in de laatste ronde toch weer terugpakken en naast beste Privateer ook achtste algemeen worden. Weer goed voor de punten!", aldus een dik tevreden Tom Coronel.
Uitslag race 1:
1. James Thompson Alfa Romeo
2. Jörg Müller BMW
3. Gabriele Tarquini Alfa Romeo
4. Fabrizio Giovanardi Alfa Romeo
5. Augusto Farfus Alfa Romeo
6. Andy Priaulx BMW
7. Jordi Gene Seat
8. Kurt Mollekens BMW
9. Dirk Müller BMW
10. Antonio Garcia BMW
Uitslag race 2:
1. Andy Priaulx BMW
2. Gabriele Tarquini Alfa Romeo
3. James Thompson Alfa Romeo
4. Dirk Müller BMW
5. Antonio Garcia BMW
6. Kurt Mollekens BMW
7. Alex Zanardi BMW
8. Tom Coronel BMW
9. Rickard Rydell Seat
10. Salvatore Tavano Alfa Romeo