Formule 1: FIA wil regelwijzigingen vanwege veiligheid doordrukken
De FIA wil een tien jaar oude regel gebruiken om wijzigingen in de Formule 1-reglementen al voor 2005 door te voeren. Die regel stelt namelijk dat de FIA dat kan doen als zij vindt dat de veiligheid in de sport in gevaar komt. President Max Mosley is van mening dat dat het geval is, getuige de zware ongevallen van Felipe Massa en Ralf Schumacher. Echter, de Formule 1-teams krijgen nog één kans van de FIA-baas: na een bijeenkomst van de F1-Commissie, maandag, krijgen zij twee maanden de tijd om met tegenvoorstellen te komen. Doen ze dat niet, dan legt de FIA eigenhandig de wijzigingen op.
Tekst: Christiaan W. Lustig
FIA wil tien jaar oude regel gebruiken voor wijzigingen
De Internationale Automobielfederatie (FIA) heeft gedreigd de voorstellen voor regelwijzigingen voor Formule 1 erdoor te drukken voor 2005. Dat zou zij kunnen doen op basis van een regel uit 1994 die stelt dat de FIA uit veiligheidsoverwegingen reglementen kan aanpassen. De regel werd na de dood van Roland Ratzenberger en Ayrton Senna in het leven geroepen. "De Formule 1-technische werkgroep zegt al meer dan twee jaar dat motorvermogen moet worden teruggebracht," zei FIA-President Max Mosley volgens de Gazzetta dello Sport en de Daily Telegraph. "We hebben gezien met [de crashes van Felipe] Massa en Ralf Schumacher dat de snelheden in F1 gevaarlijk hoog zijn. We moeten nu handelen."
Nog één kans voor de teams om zelf te beslissen
Afgelopen april kondigde Max Mosley een aantal vergaande maatregelen aan om de kosten in Formule 1 te drukken. De tien teams kregen vervolgens een deadline opgelegd gekregen om uiterlijk volgende week met eigen voorstellen te komen. "Ik verwacht meningsverschillen," zei Mosley in de Daily Telegraph. "Artikel 7.5 [de bewuste regel] is een manier om de druk op te voeren. Als de teams niet met de benodigde wijzigingen op de proppen komen, zullen wij dat doen." Maandag vindt in Londen een overleg plaats van de Formule 1-Commissie. Mosley zou de teams twee maanden willen geven om voorstellen te doen. Lukt dat niet, dan zal de FIA drie opties aanbieden, waaruit de teams vervolgens kunnen kiezen. Als dat ook niet werkt, legt de FIA vanaf 2005 eigenhandig regelwijzigingen op.
Tekst: Christiaan W. Lustig
FIA wil tien jaar oude regel gebruiken voor wijzigingen
De Internationale Automobielfederatie (FIA) heeft gedreigd de voorstellen voor regelwijzigingen voor Formule 1 erdoor te drukken voor 2005. Dat zou zij kunnen doen op basis van een regel uit 1994 die stelt dat de FIA uit veiligheidsoverwegingen reglementen kan aanpassen. De regel werd na de dood van Roland Ratzenberger en Ayrton Senna in het leven geroepen. "De Formule 1-technische werkgroep zegt al meer dan twee jaar dat motorvermogen moet worden teruggebracht," zei FIA-President Max Mosley volgens de Gazzetta dello Sport en de Daily Telegraph. "We hebben gezien met [de crashes van Felipe] Massa en Ralf Schumacher dat de snelheden in F1 gevaarlijk hoog zijn. We moeten nu handelen."
Nog één kans voor de teams om zelf te beslissen
Afgelopen april kondigde Max Mosley een aantal vergaande maatregelen aan om de kosten in Formule 1 te drukken. De tien teams kregen vervolgens een deadline opgelegd gekregen om uiterlijk volgende week met eigen voorstellen te komen. "Ik verwacht meningsverschillen," zei Mosley in de Daily Telegraph. "Artikel 7.5 [de bewuste regel] is een manier om de druk op te voeren. Als de teams niet met de benodigde wijzigingen op de proppen komen, zullen wij dat doen." Maandag vindt in Londen een overleg plaats van de Formule 1-Commissie. Mosley zou de teams twee maanden willen geven om voorstellen te doen. Lukt dat niet, dan zal de FIA drie opties aanbieden, waaruit de teams vervolgens kunnen kiezen. Als dat ook niet werkt, legt de FIA vanaf 2005 eigenhandig regelwijzigingen op.