Belcar: Marc Goossens, David Hart, Guy Verheyen en Jan Heylen winnen op verpletterende wijze
Marc Goossens, David Hart, Guy Verheyen en Jan Heylen drukten hun stempel op de Euphony 24 Uren van Zolder. Gedurende een etmaal was de Chevrolet Corvette van SRT nooit van het podium weg te slaan. Een ongenaakbare strijd met de concurrentie. Ook een Nederlands succes vanwege het feit dat David Hart tot de vaste waardes van SRT behoort. De Kuismanen Viper had te veel pech om een rol in de titanenstrijd te steken, de GLPK Viper crashte zaterdagavond met Bert Longin achter het stuur. Ook de RS Porsche van Maes en Verbist moest ’s nachts de strijd staken met een kapotte motor. Lange tijd lag een 2e plaats voor Jos Menten in het verschiet, twee uur voor de finish plofte de motor. Exit voor de Red Bull Porsche. Ook de Eurotech Marcos van Noorman-van Dongen-Euser-Bleekemolen kreeg met de nodige pech te kampen in de nacht waardoor een top 5 klassering verloren ging. Resultaat is een zeer verrassend eindklassement.
Op een bewolkt circuit van Zolder werden na een opwarmronde exact 48 teams losgelaten. Marc Goossens maakte optimaal gebruik van de pole-position en spoot weg met de dikke Chevrolet Corvette De SRT coureur had binnen de kortst mogelijke tijd een mega voorsprong opgebouwd. Voor het team van Patrick Beliën en Jan Jakobs waren er hevige problemen omdat de BMW op de startgrid bleef staan. Nadat de BMW de pitlane was ingeduwd kon vanaf daar worden vertrokken. Ook de Porsche van de gebroeders Thiers, de Porsche van van Hoepen-van Riet-Kruidenier-Langeberg moest starten vanuit de pits, evenals de Porsche’s met de nummers 57 en 59.
Problemen Kuismanen Viper
In de eerste ronde raakte Kuismanen even de Porsche van AD, de équipe van Albert Vanierschot. Het bleef kwakkelen voor de nummer 1 in het kampioenschap omdat in de derde ronde de Finse Viper binnen moest komen voor het vernieuwen van de elektrische bedrading. Voordat het eerste uur ten einde was moest de Viper nog een keer binnen komen met ontstekingsproblemen. Porsche nummer 35 vliegt in de banden en laat een gigantisch oliespoor op de baan achter waardoor de safety-car de baan op moet zodat de officials de baan kunnen reinigen. Marc Goossens had een stevige voorsprong opgebouwd maar is die snel kwijt met de Corvette. De AD Porsche van Albert Vanierschot is al snel hersteld als de bolide de pits moet opzoeken met een kapotte wielophanging. Na het eerste uur ligt Marc Goossens met 36 voorsprong aan de leiding voor de PSI Porsche met Kurt Mollekens achter het stuur. Daarachter volgt de GLPK Viper met Bert Longin. Jos Menten kan met de Porsche RSR goed volgen op een 4e plaats.
Bandenproblemen
Toch stapt Menten na anderhalf uur vreselijk boos uit de auto. “Na één uur rijden vloog de auto alle kanten op. De banden bouwden veel te snel af. Pirelli heeft de verkeerde banden voor onze auto. Als alles goed komt worden er vanuit het Duitse Oschersleben in de voormalige DDR banden nagebracht, daar is dit weekend de FIA GT race. We hebben maar anderhalf goed setje banden”. Toch bleef de Red Bull Porsche goede aansluiting houden met de top 3, temeer er nog heel wat Biturbo’s achter reden. Op een 7e plaats reed na 4 uur wedstrijd de Marcos van Eurotech met Danny van Dongen achter het stuur. Cor Euser had in de eerste stint de Marcos goed naar voren gebracht. Het benzine tanken gebeurt aan de handelspomp aan de ingang van de pitstraat wat de nodige tijd kost, de banden- en rijderswissels gaan uiterst snel. Erik Bruinige heeft net het stuur overgenomen van Hattrick Scheur als hij met de Bossche van de gebroeders Wouters van de baan vliegt. Na een controle moet de AD Bossche nog eens binnen komen.als blijkt dat de wielophanging kapot is, werk aan de winkel! Ook de Kuismanen Vier blijft door pech achtervolgt als deze langzaam rijdend met een lekke band de pits moet opzoeken. Om 20.45 uur stopt de Marcos Mantis van Moritz Racing aan de Sacramentsheuvel maar zou later zijn weg vervolgen.
Einde voor GLPK Viper
Een groot drama om 21.15 uur als Bert Longin bij een inhaalmanoeuvre wordt aangetikt door een BMW. De GLPK Viper vliegt in de muur en begint hevig te roken. Heel jammer, Kumpen en Longin kunnen zich nu helemaal richten op de FIA GT race in Oschersleben op zondag. Even later zou de Finse Viper ook nog eens vlam vatten bij het tanken, Kuismanen Racing blijft geen enkele pech bespaard in deze race. Aan de SRT Chevrolet Corvette moesten al vroeg in de race de remmen worden vervangen. Tegen 23.00 uur lag de PSI Porsche van Palttala-van Sande-Mollekens-Radermecker aan de leiding, gevolgd door de SRT Corvette. Ondanks de bandenmalheur lag de Red Bull Porsche van PSI op de derde plaats, Jos Menten aasde op een podiumplaats, op de 4e plaats lag de Porsche van Maes-Tanghe-Verbist-Casteleyn.
Eurotech Racing
Ook de Eurotech deed goede zaken, Jeroen Bleekemolen lag met de Marcos Mantis op een 5e plaats. Maar het zou nog een heel lange nacht worden. De Marcos van Moritz Racing belande weer langs de baan. Hevige commotie rond middernacht als de SRT Corvette langs de baan staat. Een aanrijding met de BMW Silhouette no. 62 blijkt de oorzaak. Ondertussen is er weer brand aan de Kuismanen Viper, het wordt onderhand een klucht. Blijkbaar zijn het zware dagen voor het team waar ook Duncan Huisman deel van uitmaakt. Na een dik half uur kan de dikke Corvette zijn weg na een controle in de pits vervolgen. Aan de kop van het veld blijven de Porsche’s van PSI die de toon blijven zetten. In de nachtelijke uren is het de atmosferische Red Bull Porsche van Jos Menten die de kop heeft voor de Porsche 996 Biturbo. Rond 01.00 uur verdwijnt ook de Porsche van Belcar équipe Ruben Maes en Francois Verbist uit het klassement. Op een 4e plaats werd het RS team geconfronteerd met een geplofte motor. De PSI Porsche’s blijven elkaar afwisselen aan de kop van het veld. Leo van Sande blijft staan bij het tanken als hij de motor niet aan de praat krijgt. In de vroege ochtend heeft de Red Bull Porsche een klapband, met vers rubber gaat deze de baan weer op. De Porsche GTB van Lamot, Penders en co gaat op een gegeven moment in de nacht aan kop…..Hoezo pk’s?
Even later gaat de aandrijfriem aan de TT Porsche stuk, zo heeft elk team zijn eigen problemen. Ook Eurotech blijft niet gespeend van malheur. De Marcos Mantis ligt op een uitstekende 6e plaats als er gedurende de nacht tweemaal een poelie van de aandrijfriem moet worden vervangen, ook geeft de startmotor nog eens problemen. De gele Marcos maakt een duikeling in het klassement, jammer een top 5 was mogelijk geweest.
Op een bewolkt circuit van Zolder werden na een opwarmronde exact 48 teams losgelaten. Marc Goossens maakte optimaal gebruik van de pole-position en spoot weg met de dikke Chevrolet Corvette De SRT coureur had binnen de kortst mogelijke tijd een mega voorsprong opgebouwd. Voor het team van Patrick Beliën en Jan Jakobs waren er hevige problemen omdat de BMW op de startgrid bleef staan. Nadat de BMW de pitlane was ingeduwd kon vanaf daar worden vertrokken. Ook de Porsche van de gebroeders Thiers, de Porsche van van Hoepen-van Riet-Kruidenier-Langeberg moest starten vanuit de pits, evenals de Porsche’s met de nummers 57 en 59.
Problemen Kuismanen Viper
In de eerste ronde raakte Kuismanen even de Porsche van AD, de équipe van Albert Vanierschot. Het bleef kwakkelen voor de nummer 1 in het kampioenschap omdat in de derde ronde de Finse Viper binnen moest komen voor het vernieuwen van de elektrische bedrading. Voordat het eerste uur ten einde was moest de Viper nog een keer binnen komen met ontstekingsproblemen. Porsche nummer 35 vliegt in de banden en laat een gigantisch oliespoor op de baan achter waardoor de safety-car de baan op moet zodat de officials de baan kunnen reinigen. Marc Goossens had een stevige voorsprong opgebouwd maar is die snel kwijt met de Corvette. De AD Porsche van Albert Vanierschot is al snel hersteld als de bolide de pits moet opzoeken met een kapotte wielophanging. Na het eerste uur ligt Marc Goossens met 36 voorsprong aan de leiding voor de PSI Porsche met Kurt Mollekens achter het stuur. Daarachter volgt de GLPK Viper met Bert Longin. Jos Menten kan met de Porsche RSR goed volgen op een 4e plaats.
Bandenproblemen
Toch stapt Menten na anderhalf uur vreselijk boos uit de auto. “Na één uur rijden vloog de auto alle kanten op. De banden bouwden veel te snel af. Pirelli heeft de verkeerde banden voor onze auto. Als alles goed komt worden er vanuit het Duitse Oschersleben in de voormalige DDR banden nagebracht, daar is dit weekend de FIA GT race. We hebben maar anderhalf goed setje banden”. Toch bleef de Red Bull Porsche goede aansluiting houden met de top 3, temeer er nog heel wat Biturbo’s achter reden. Op een 7e plaats reed na 4 uur wedstrijd de Marcos van Eurotech met Danny van Dongen achter het stuur. Cor Euser had in de eerste stint de Marcos goed naar voren gebracht. Het benzine tanken gebeurt aan de handelspomp aan de ingang van de pitstraat wat de nodige tijd kost, de banden- en rijderswissels gaan uiterst snel. Erik Bruinige heeft net het stuur overgenomen van Hattrick Scheur als hij met de Bossche van de gebroeders Wouters van de baan vliegt. Na een controle moet de AD Bossche nog eens binnen komen.als blijkt dat de wielophanging kapot is, werk aan de winkel! Ook de Kuismanen Vier blijft door pech achtervolgt als deze langzaam rijdend met een lekke band de pits moet opzoeken. Om 20.45 uur stopt de Marcos Mantis van Moritz Racing aan de Sacramentsheuvel maar zou later zijn weg vervolgen.
Einde voor GLPK Viper
Een groot drama om 21.15 uur als Bert Longin bij een inhaalmanoeuvre wordt aangetikt door een BMW. De GLPK Viper vliegt in de muur en begint hevig te roken. Heel jammer, Kumpen en Longin kunnen zich nu helemaal richten op de FIA GT race in Oschersleben op zondag. Even later zou de Finse Viper ook nog eens vlam vatten bij het tanken, Kuismanen Racing blijft geen enkele pech bespaard in deze race. Aan de SRT Chevrolet Corvette moesten al vroeg in de race de remmen worden vervangen. Tegen 23.00 uur lag de PSI Porsche van Palttala-van Sande-Mollekens-Radermecker aan de leiding, gevolgd door de SRT Corvette. Ondanks de bandenmalheur lag de Red Bull Porsche van PSI op de derde plaats, Jos Menten aasde op een podiumplaats, op de 4e plaats lag de Porsche van Maes-Tanghe-Verbist-Casteleyn.
Eurotech Racing
Ook de Eurotech deed goede zaken, Jeroen Bleekemolen lag met de Marcos Mantis op een 5e plaats. Maar het zou nog een heel lange nacht worden. De Marcos van Moritz Racing belande weer langs de baan. Hevige commotie rond middernacht als de SRT Corvette langs de baan staat. Een aanrijding met de BMW Silhouette no. 62 blijkt de oorzaak. Ondertussen is er weer brand aan de Kuismanen Viper, het wordt onderhand een klucht. Blijkbaar zijn het zware dagen voor het team waar ook Duncan Huisman deel van uitmaakt. Na een dik half uur kan de dikke Corvette zijn weg na een controle in de pits vervolgen. Aan de kop van het veld blijven de Porsche’s van PSI die de toon blijven zetten. In de nachtelijke uren is het de atmosferische Red Bull Porsche van Jos Menten die de kop heeft voor de Porsche 996 Biturbo. Rond 01.00 uur verdwijnt ook de Porsche van Belcar équipe Ruben Maes en Francois Verbist uit het klassement. Op een 4e plaats werd het RS team geconfronteerd met een geplofte motor. De PSI Porsche’s blijven elkaar afwisselen aan de kop van het veld. Leo van Sande blijft staan bij het tanken als hij de motor niet aan de praat krijgt. In de vroege ochtend heeft de Red Bull Porsche een klapband, met vers rubber gaat deze de baan weer op. De Porsche GTB van Lamot, Penders en co gaat op een gegeven moment in de nacht aan kop…..Hoezo pk’s?
Even later gaat de aandrijfriem aan de TT Porsche stuk, zo heeft elk team zijn eigen problemen. Ook Eurotech blijft niet gespeend van malheur. De Marcos Mantis ligt op een uitstekende 6e plaats als er gedurende de nacht tweemaal een poelie van de aandrijfriem moet worden vervangen, ook geeft de startmotor nog eens problemen. De gele Marcos maakt een duikeling in het klassement, jammer een top 5 was mogelijk geweest.