Clio Cup: Hattrick Sebastiaan Bleekemolen (lang)

Sebastiaan Bleekemolen had in de eerste race de snelste raceronde gereden, daarom mocht hij in de tweede race van de ID&T Clio Renault Sport Cup wederom vanaf pole position vertrekken. Frans Verschuur nam de tweede startpositie in, Paul van Splunteren en John de Vos deelden de tweede rij. Achter vijfde man Dillon Koster vertrok Bertus Sanders als beste Junior op de zesde startplaats.
Bij de start behielden deze rijders hun positie, op Bertus na die zijn positie aan Michael Bleekemolen moest afstaan.
Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Boudewijn Pieters, Gerrie Hoekstra en Tim Bohme
Sebastiaan kon in de beginfase voor het eerst in het weekeinde een klein gaatje slaan. Hij dankte dat aan zijn spaarzame gedrag. "Ik had nog twee nieuwe banden over van de vorige race, dit in tegenstelling tot mijn directe achtervolgers. Daar kon ik in de beginfase van profiteren."
Kostbaar foutje
Na enkele ronden kon Frans Verschuur zijn kleine achterstand op de raceleider terugbrengen. Op dat moment kreeg Verschuur echter een 'stop & go penalty'omdat zijn team na het 1-minuut signaal voorafgaande aan de start nog aan zijn auto zou hebben gewerkt. Frans was het daar niet mee eens. Hij wees er onder meer op dat de minuten op Circuit Park Zandvoort altijd erg snel voorbijgaan. De 'Zandvoortse minuten'zijn in de autosport een begrip.
Volgens Ron Boon, de autosportmanager van Renault Nederland, was na de race gebleken dat de stop & go penalty ten onrechte was uitgedeeld. De straf kan echter niet meer teruggedraaid worden. Het probleem is, dat Frans tijdens de race zijn straf onderging en daardoor niet verder kwam dan de veertiende plaats. Zijn kansen op de titel zijn nu in wezen vervlogen, hij kijkt tegen een achterstand van 30 punten op klassementsaanvoerder Sebastiaan Bleekemolen aan.


Comfortabel
Na het 'verdwijnen' van Verschuur, had Sebastiaan voldoende lucht om relatief comfortabel naar de zege te rijden. Bleekemolen jr. werd daarbij geholpen door het feit dat achtervolger Van Splunteren in de slotfase met bandenproblemen te kampen kreeg. "Ik gleed in de voorlaatste ronde helemaal weg in de Kumhobocht, ik dacht dat ik een lekke band had", vertelde hij. "Ik heb het daarom in de slotfase wat rustiger aan gedaan."
Winnaar Sebastiaan Bleekemolen gaf na de race toe dat de stop & go penalty van Verschuur hem niet echt slecht uitkwam."Mijn bandenvoordeel was na een paar ronden weg. Toen kwam Frans dichterbij."
Sebastiaan kan inmiddels als de Michael Schumacher van de ID&T Clio Renault Sport Cup doorgaan. Na drie races heeft hij drie zeges in handen.

Felle strijd
Vlak achter de kopgroep werd de hele race een mooi duel uitgevochten. Halverwege de race reed de groep John de Vos, Dillon Koster, Michael Bleekemolen, Bertus Sanders, Pim van Riet, Bernhard ten Brinke, Sandra van der Sloot en Allard Kalff vlak achter elkaar. John de Vos voerde deze groep nagenoeg de hele race aan, hij werd daarmee derde. Hij staat nu op een mooie derde plek in de tussenstand, achter tweede man Paul van Splunteren. Helemaal tevreden over zijn auto is hij nog niet. "We moeten nog werken aan de wegligging."
Dillon Koster zat er goed bij, de Zandvoorter eindigde na een foutloze race op de vierde plaats. Hij had mogelijk verder naar voren kunnen eindigen. In de beginfase hadden Paul van Splunteren en John de Vos het zwaar met elkaar aan de stok. Dillon kon bijna van deze strijd profiteren.

Michael Bleekemolen toonde zich samen met zijn zoon de meest constante rijder van het veld. Waar Sebastiaan drie keer zegevierde, werd pa Bleekemolen in de eerste drie races telkenmale vijfde.